۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
کد خبر: ۵۸۰۴۲۰
در قم؛

مراسم افتتاح سال تحصیلی دانش‌پژوهان مجمع عالی تفسیر برگزار شد

مراسم افتتاح سال تحصیلی دانش‌پژوهان مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با حضور رییس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، مدیر ستاد تفسیر قرآن کریم و سایر دانش‌پژوهان امروز در قم برگزار شد.
مراسم حوزوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم افتتاح سال تحصیلی دانش‌پژوهان مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با حضور حجج‌ اسلام والمسلمین سید مرتضی میرکتولی رییس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم، حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و چاووشی مدیر ستاد تفسیر قرآن کریم شنبه امروز در سالن جلسات مجمع عالی تفسیر قرآن کریم برگزار شد.

کاربرد مجمع عالی تفسیر در عرصه داخلی و بین‌المللی

بر اساس این گزارش، در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی با اشاره به فعالیت‌های مجمع عالی تفسیر اظهار داشت: مجمع عالی تفسیر که از 10 سال پیش تأسیس شد، مفتخر است که در بخش‌های مختلف همچون آموزش‌های عمومی به پهنه جغرافیای ایران و حتی در عرصه تبلیغ بین‌الملل، معارف و تفسیر قرآن را در دستور کار خود قرار داده است.

رییس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با بیان این‌که امسال در بخش آموزش‌های تخصصی، دهمین دوره پذیرش طلاب انجام شد، گفت: این آموزش‌ها در سال جاری با سیاست جدیدی ادامه خواهد داشت، اما در سال‌های قبل نیز این چشم‌انداز وجود داشت که این دوره‌ها به 3 ساله دانش‌افزایی اختصاص داده نشود.

وی عنوان کرد: در سال جاری در بحث مهارت‌ها، از اساتید کارگاهی استفاده می‌شود و مدیریت مهارت‌ها و قالب‌های بیان تفسیر، روش طبقه‌بندی آیات، لغزش‌گاه‌های ترجمه و قرآن و کودک در مجمع عالی با حمایت، هدایت و همت ستاد تفسیر خواهیم داشت تا جمعی از مهارت‌ها را در اختیار داشته باشیم.

برنامه‌های سال جاری مجمع عالی تفسیر

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی مطرح کرد: در سال گذشته این نتیجه حاصل شد که کلاس‌ها به سه دوره سه ساله طولانی مدت، یک ساله میان مدت و دوره پودمانی یکماهه کوتاه مدت برگزار شود و اتفاقا در دو سال گذشته و تابستان سال جاری دو پلان دیگر را تجربه کردیم.

وی افزود: امسال 4 کلاس در گروه یک‌ساله هستند که طلاب شبه قاره هند، کشمیر و پاکستان در یک کلاس یک ساله به صورت مشترک  حضور داشته و حدود 200 ساعت برنامه از اساتید مجمع عالی تفسیر و 200 ساعت هم از اساتید ستاد تفسیر برای آنها برگزار می‌شود.

در ادامه حجت الاسلام چاووشی با اشاره محجوریت قرآن در جامعه اظهار داشت: بایستی با برنامه ریزی نهادهای مربوطه در جامعه، جایگاه واقعی قرآن به مردم شناسانده شود.

مدیر ستاد تفسیر قرآن کریم ادامه داد: هر قدر برای قرآن تلاش و کوشش شود، حق آن ادا نمی‌شود، بنابراین بایستی قدم‌هایی قوی و منسجم در این راه برداشته شود.

همچنین حجت الاسلام محمدی با اشاره به تأثیر مجمع عالی تفسیر در رشد جامعه قرآنی کشور اظهار داشت: امروز پرچمداری برگزاری دروس وکرسی‌های تفسیر قرآن کریم در دستان مجمع عالی تفسیر قرار دارد و در حال توسعه ملی و بین‌المللی قرار گرفته است.

نسبت قرآن به سایر علوم هندسی، نسبت رأس به قاعده است

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با اشاره به بحث مهندسی سیستم ارتباط گیری حوزه با قرآن بیان کرد: مأموریت و رسالت جهانی حوزه علمیه در محیط داخل و خارج دارای اصلی مهم و حساس است، اگر اصل هیمنه وجودی قرآن بر سایر موجودات، موضوعات و معلومات پذیرفته شود، نسبت قرآن و تفسیر به سایر علوم هندسی، نسبت رأس به قاعده خواهد بود، یعنی تمام علوم حوزی بایستی نسبت به جمل معانی قرآن، جمله مفسره باشند و تصوری غیر از این اشتباه است.

وی با بیان این‌که حوزه علمیه‌ای می‌تواند موفق شود که قرآن بنیان باشد، گفت: قرآن صفت نورانیت، هدایت و جامعیت دارد، حوزه‌ای قرآن بنیان است که بهره‌مند از هدایت، جامعیت و نورانیت قرآنی باشد، بنابر اقتضای جهانی بودن قرآن باید به سراسر جهان نیز سرایت پیدا کند، از این رو حرکت شما برای حضور قرآن در حوزه‌های علمیه حرکت آغازین جهانی شدن قرآن است.

حجت الاسلام محمدی تأکید کرد: یقینا بایستی در تمام کشورها، خصوصا کشورهای غیر اسلامی که مسلمانان در آنها حضور دارند، احیای تفسیر مورد توجه قرار گیرد، بنابراین 140 جهان باید مقصد این تشکیلات باشد و برای حضور در تمام آنها بایستی برنامه‌ریزی صورت گیرد.

اختلاف حوزه با جایگاه حقیقی در تفسیر

وی با اشاره به جایگاه کنونی تفسیر در حوزه علمیه بیان کرد: حقیقت آن است که اختلاف قابل توجهی تا تحقق آنچه باید اتفاق بیأفتد، وجود دارد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور مطرح کرد: در حوزه با امری به عنوان کشف مدالیل مواجه هستیم که نام آن را تفسیر گذاشته‌ایم، هرچند در گام‌های نخستین بایستی مفردات و ترجمه را فهم کرده و یک برداشت ظاهری و ابتدایی از آیات داشته باشیم، اما این عملیات کشف مدالیل نمی‌تواند عنوان تفسیر را به خود گیرد.

وی افزود: حقیقت تفسیر به لسان حضرت امیرالمؤمنین(ع) استنطاق است، یعنی اگر بتوانید موضوعات و مشکلات جامعه را شناسایی، بر قرآن عرضه و پاسخ دریافت کنید، در حقیقت فسر کرده‌اید./876/پ202/ب1

ارسال نظرات