۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۵۸۰۴۳۱
قالیباف در نشست جامعه اسلامی مهندسین:

مسؤولان تجربه برجام را تکرار نکنند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نگاه رهبری در مورد fatf جمع بندی نظر کارشناسان بوده است، گفت: fatf خارج از بحث های سیاسی اش درون سیستم مالی ما باید انجام شود ولی برای پیوستن به مجموعه های جهانی باید دقت کنیم که اتفاقاتی چون برجام نیافتد.
قالیباف

به گزارش خبرگزاری رسا، محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شامگاه شنبه در نشست جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: دفاع مقدس در تاریخ ایران نقطه عطفی بوده و هست و از همه ابعاد می شود از دفاع مقدس یاد کرد چون کارنامه درخشان نظام ولایی و ملت است.

وی افزود: همه مشکلاتی که امروز به آن می‌پردازیم در دوران دفاع مقدس هم وجود داشت.

قالیباف با بیان اینکه امروز جنگ رسانه‌ای جدی وجود دارد و آن موقع هم وجود داشت و حجم آن زمان هم کمتر از امروز نبود و مشکلات اقتصادی و تحریم ها هم بود، تصریح کرد: در دوران دفاع مقدس هم شرایط ملتهب بود و مشکلات آن روز هم کم نبود، توان آفندی ما هیچگاه به یک پنجم دشمن هم نمی رسید ولی آفند می‌کردیم و موفق بودیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اختلافات در رویکردها هم بود و عده‌ای طرفدار آتش بس و عده‌ای دیگر طرفدار جنگ بودند، اظهار داشت: به همه آرمان هایی که در دوران دفاع مقدس دنبال می‌کردیم رسیدیم.

قالیباف با تاکید بر اینکه سنت های الهی پابرجاست، اظهار داشت: سه عنصر در جنگ خیلی مهم بود که امروز این سه عنصر در عرصه های دیگر به کمک ما نیامدند.

وی با بیان اینکه جنگ به تمام معنا مردمی بود، تصریح کرد: همین راننده کامیون هایی که امروز اعتصاب می کنند همان هایی هستند که با ماشین شان به کمک جنگ می آمدند.

قالیباف ادامه داد: جمع آدم هایی که به جبهه رفتند کمتر از سه ملیون نفر هستند و کسانی که در جنگ ماندند کلا 100 هزار نفر بودند ولی همه مردم حس می کردند در جنگ هستند و فضای حاکم بر کشور این بود. رزمنده ها هم حس می کردند 40 میلیون نفر پشتشان است.

وی افزود: اگر می خواستیم تنها با ارتش و یا سپاه بجنگیم محال بود خطوط پدآفندی خود را حفظ کنیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه نکته دوم این بود که به جوان ها فرصت دادیم، گفت: 60درصد رزمنده های ما جوانان زیر 25 سال بودند و حتی هیات دولت هم جوان بودند، وقتی جوان ها نیستند شجاعت و تصمیم گیری و خلاقیت نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن بیان اینکه در جبهه شایسته سالاری بود و هم حزبی و همشهری و رفیق بازی نبود، گفت: نتیجه این شایسته سالاری، کارآمدی بود که در جبهه وجود داشت.

وی با بیان اینکه اثر تخریبی جنگ رسانه ای از فشار اقتصادی و تحریم بیشتر است، گفت: بر اساس ناکارآمدی موجود یک حرف راست می زنند و صدها حرف دروغ را بار آن می کنند.

قالیباف ضمن بیان اینکه ما فکر می‌کنیم زمانی مسئولیم که پشت میز بنشینیم ولی آیا در دوران دفاع مقدس اینگونه فکر می‌کردیم؟ تصریح کرد: امروز اگر پستی دستم نباشد همان قالیبافم و حق ندارم صبح بخوابم. همین الان هم بعد نماز صبح بیرون می آیم. بخشی از شایسته سالاری مسئول بودن است. منظور من از نواصولگرایی همین هاست و باید به مسیر انقلاب برگردیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در سپهر سیاست یک حلقه مفقوده بزرگ وجود دارد و آن کارآمدی است، گفت: ما آرمان هایمان را با افتخار سر دست می گیریم ولی در حوزه کارکرد در باقی حوزه ها غیر از امنیت کارنامه قابل قبول نداریم چون در سیاست کنونی کارآمدی موضوعیت ندارد.

وی با بیان اینکه دروغی بزرگتر از این نیست که شهرداری 54هزار میلیارد بدهکار است، تصریح کرد: می‌گویند بودجه شهرداری در 12 سال 285 هزار میلیارد تومان بوده ولی اگر 100درصد بودجه هم محقق شد حدود 110هزار میلیارد تومان می شود.

وی با بیان اینکه چه اتفاقی افتاده که همه پروژه ها تعطیل شده است، گفت: ما با سختی‌ها کار را پیش بردیم ولی هیچگاه کار را تعطیل نکردیم. 

قالیباف ضمن تاکید بر اینکه در اقتصاد مشکل ما حذف مردم و جوانان و عدم حاکمیت شایسته سالاری است، گفت: ذات انقلاب ما اسلامی است و باید هر ظلمی مبارزه کنیم و باید برای مبارزه با استکبار خود را آماده کنیم.

وی تاکید کرد: دشمن با جنگ اقتصادی و روانی به جنگ ما آمده و از نقطه ضعف ناکار آمدی و عدم شایسته سالاری وارد شده است.

قالیباف در واکنش به برخی جوسازی های سیاسی تصریح کرد: یا باید حرف بزنی یا عمل کنی. چون کار بلد نیست بکند مجبور است حرف بزند و وقتی حرف نداری بزنی مجبوری دروغ بگویی که این بسترسازی برای عدم اعتماد می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه تامین مالی و ساختار در اقتصاد مهم است، گفت: نهادهای مالی مهم تامین مالی را انجام می دهند. بانکها به عنوان نهاد مالی در دنیا سمت کارهای تولیدی کوتاه مدت می روند و بازارهای سرمایه دنبال کارهای بزرگ می روند و سرمایه گزاری خارجی نیز مهم است.

قالیباف ضمن تاکید بر اینکه امروز بانک های ما 80درصد جور بقیه را می‌کشند، گفت:  رشد نقدینگی ما در 50سال گذشته دو رقمی و 17تا 34درصد بوده است و این دولت رکورد 34درصد را زده است. سپرده های بانکی یا متعلق به افراد شخصی و یا بخش خصوصی است. همچنین یا عمومی و یا خصولتی اند و یا متعلق به نهادهای عمومی غیر دولتی و یا دولتی هستند. ما امروز 400میلیون حساب سپرده برای 80میلیون نفر داریم.

وی با اشاره به بهره مندی عده‌ای خاص از سودهای کلان گفت: برخی سود ۲۵ درصد و ۲۸ درصد از بانک ها میگیرند و بیش از ۵۰ درصد سود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در سال متعلق به ۴ درصد از صاحبان سهام هاست. با این وجود به نظر شما تولید رونق خواهد گرفت؟

قالباف با تاکید بر اینکه مشکلات کشور راهکار اقتصادی دارد نه سیاسی گفت: به گفته کارشناسان مشکلات اقتصادی در حوزه پولی و مالی 70درصد و تحریم ها 30درصد در مشکلات اقتصادی اثرگذار است.

وی افزود: مشکل در ضعف مدیریتی و بی عرضگی است، این وضعیت می تواند فرصت باشد تا ضعف امروزمان را برطرف کنیم ولی در خلوت خودشان می گویند نظر اقتصاددانان این است که مشکلات کنونی راه حل اقتصادی ندارد.

وی پیرامون مسئله fatf با بیان اینکه نگاه رهبری در مورد fatf جمع بندی نظر کارشناسان بوده است، گفت: fatf خارج از بحث های سیاسی اش درون سیستم مالی ما باید انجام شود ولی برای پیوستن به مجموعه های جهانی باید دقت کنیم که اتفاقاتی چون برجام نیافتد./۸۴۱/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات