۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۵۸۰۴۳۵
حجت الاسلام والمسلمين مومني:

ضعف در یقین سبب نگرانی از آینده می شود

استاد حوزه علميه گفت: ضعف در يقين تمام نگراني هاي آينده را براي ما رقم مي زند، از اين رو اگر يقين به رازقيت و خالقيت خدا داشته باشيم اين يقين و اطمينان قلب سبب رشد انسان خواهد شد.
حجت السلام والمسلمين سيد حسين مومني

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام والمسلمين سيد حسين مومني شنبه شب در آخرين شب مراسم عزاداري هيات شاهزاده علي اكبر پامنار كاشان به چند كلام كارگشا و تأثيرگذار در دعاهاي امام حسين(ع) اشاره كرد و گفت: ادب در دعا را كه با چه كسي سخن مي گوييد و چه كسي را صدا مي زنيد بايد حفظ كرد.

وي افزود: بهترين نحوه و ادب در سخن گفتن و درخواست از خدا واژه هايي است كه در قالب دعا از ائمه معصومين(س) به ما رسيده است و جامعيت دارد.

استاد حوزه علميه با بيان اينكه امام حسين(ع) مواردي را دعاي عرفه بيان كرده كه در مواردي از آن غافل شده ايم، گفت: كسي كه دست نياز  دراز نكند و درخواست كمك نداشته چنين انساني غني است چرا كه دست نياز به طرف ديگران دراز كردن ذلت است و وقار انسان را نابود مي كند.

وي بي توجهي به دنيا و زخارف دنيا، عدم دلبستگي به دنيا و عدم نگاه به مال مردم و محبت ديگران را از جمله اركان غنا خواند و افزود: فقر و غنا به مال و ثروت و پول و بي پولي نيست بلكه برخي با وجود اينكه در ظاهر فقير هستند اما در باطن غني هستند و برخي ديگر با وجود اينكه در ظاهر ثروتمند هستند اما در باطن از هر فقيري فقيرتر هستند.

حجت الاسلام والمسلمين مومني ادامه داد: برخي در اوج فقر براي اهل بيت(ع) از جيب و عمر خود سرمايه گذاري مي كنند اما در عين حال برخي ديگر با وجود اينكه داراي مال و ثروت هستند اما خيرشان حتي به اطرفيان آنها هم نمي رسد كه اين افراد فقيرترين فقرا هستند.

به گفته وي، انسان غني كسي است نگاهش به ديگران و مال و موقعيت ديگران نيست و در نفس خودشان به غنا رسيده اند و محتاج ديگران نيستند.

استاد حوزه علميه گفت: كارگري كه مكاني براي خواب ندارد و مركبي براي رفت و آمد ندارد اما كار و تلاش مي كند تا پس اندازي براي سفر به كربلا داشته باشد چنين انساني در حقيقت انسان غني است چرا كه نگاه او به مال و پول ديگران نيست و غناي در نفس دارد.

حجت الاسلام والمسلمين مومني گفت: انساني كه غناي در نفس داشته باشد اضطراب و استرس ندارد و زندگي آرامي دارد چرا كه غناي در نفس دارد و زياده طلب نيست و به اندازه نياز برداشت دارد.

وي در ادامه با اشاره به اينكه در دعاهاي خود بايد از خدا يقين در قلب را بخواهيم، گفت: ضعف در يقين تمام نگراني هاي آينده را براي ما رقم مي زند، از اين رو اگر يقين به رازقيت و خالقيت و رب خدا داشته باشيم اين يقين و اطمينان قلب سبب رشد انسان خواهد شد.

به گفته وي، كسي كه يقين در قلب دارد نگران روزي آينده خود نخواهد بود، چرا كه خداي امروز خداي فردا هم هست و خداي ارزاني خداي گراني هم هست و نبايد فراموش كرد رزق انسان به دست خدا است و او عبد خدا است.

استاد حوزه علميه گفت: تمام سلول هاي بدن رزمندگان مدافعان حرم يقين به خدا و اعتماد به خدا است به طوريكه حتي به دور از خانواده و شهر و كشور خود به دليل داشتن يقين به خدا احساس آرامش مي كنند.

وي همچنين درخواست اخلاص از خدا در دعاها را ضروري خواند و ادامه داد: هركاري كه براي رضايت خدا باشد اخلاص است و نبايد غير خدا در مخيله انسان وجود داشته و چنانكه ذره اي غير خدا در اعمال انسان باشد كار او مقطعي خواهد بود و اثري نخواهد داشت.

به گفته وي، اگر كار براي خدا باشد و قدم براي خدا برداشته شود و حرف و قلم براي خدا زده شود ماندگار است و مصداق وجه رب است و باقي به بقاي الهي است.

حجت الاسلام والمسلمين مومني گفت: نشانه هاي انسان هاي با اخلاص و بي اخلاص در روايت اين است كه از مدح ديگران و ذمِّ ديگران ناراحت نشود، از اين رو اگر از تعريف و تمجيد خوشحال شد و از انتقاد ناراحت شد نشانه  دور شدن از اخلاص است.

استاد حوزه علميه با اشاره به  اينكه در دعاها بايد از خدا نور چشم بخواهيم، گفت: نور چشم سبب ديدن حقايق است در حاليكه برخي متوهم هستند و در دنيا چشم شان تار است اما برخي ديگر روحيه واقع بيني دارند و از خدا نورچشم مي خواهند تا حقايق دنيا را ببينند و درس عبرت بگيرند، اما برخي كور هستند و چشم آنها نور ندارد و گوش دارند اما نمي شنوند.

حجت الاسلام والمسلمين مومني همچنين بصيرت در دين را ناشي از معرفت در دين دانست و گفت: در نظام آموزشي كشور معلومات ديني جوانها بسيار اندك است به طوريكه تنها 42 درصد از جوانها نماز خوان هستند و بيش از 50 درصد نماز خوان نيستند كه اين نشانه ضعف در بصيرت است.

وي افزود: نماز اقتضاي عمل به بندگي است و انسان مودب بايد در برابر خدا كه اين همه نعمت به او داده است شكرگزار باشد و ذكر خدا را بگويد چرا كه شكر و ذكر خدا در اقامه نماز است./1307/پ203/ب1

ارسال نظرات