۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۵۸۰۵۸۲
استاد درس خارج تفسیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

سوره حمد عصاره و هندسه دین‌داری است

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: سوره حمد هدف شناسی، راه‌شناسی، رهبر شناسی و راهزن شناسی را به‌عنوان چهار معرفت و پایه اصلی برای دین‌داری را به ما معرفی کرده که اگر این چهار ستون محکم شود دین‌داری جامعه دینی مستحکم خواهد شد.
یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در درس خارج تفسیر، اظهار کرد: سوره حمد که هرروز ده بار آن را در نمازهای یومیه می‌خوانیم لوح فشرده‌ای از قرآن بوده و خلاصه قرآن در آن نهاده شده است.

وی با بیان اینکه سوره حمد عصاره دین‌داری و هندسه دین‌داری است، افزود: سوره حمد چهار معرفت و پایه اصلی برای دین‌داری را به ما معرفی کرده است: هدف شناسی، راه‌شناسی، رهبر شناسی و راهزن شناسی که اگر این چهار ستون محکم شود دین‌داری جامعه دینی مستحکم خواهد شد.

امام جمعه بجنورد با تأکید بر اینکه باید هدف از این دنیا و زندگی ما شناخته شود، اضافه کرد: در این زمینه یک نوع نگاه مرتعی وجود دارد که برخی معتقدند باید در این دنیا بخوری و بخوابی و بعد از مدتی بمیری که قرآن این نوع زندگی را زندگی حیوانی و بلکه پایین‌تر از حیوان می‌داند.

وی ادامه داد: اما یک نگاه دیگر دنیا را متجر و محل تجارت می‌داند که قائلان به این نگاه در این دنیا برای آخرتشان آذوقه جمع کرده و افق‌های دوردست را می‌بینند.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی افزود: در دین گفته شده است که باید هدف شناخته شود و هدف طبق قرآن عبادت پروردگار است، ازاین‌رو باید بنده خدا باشیم نه بنده هوی و باید تکلیفمان مشخص باشد.

وی با بیان اینکه اولین معرفت در دین‌داری شناخت هدف خلقت و آفرینش و مفهوم آیه «ایاک نعبد و ایاک نستعین» است، اظهار کرد: بر اساس آیه «اهدنا الصراط المستقیم» راه‌شناسی و این‌که بدانیم از کدام راه به هدف نهایی که همان کمال و تعالی انسانی است برسیم، دومین مرحله دین‌داری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: بر اساس آیه «صراط الذین انعمت علیهم» راه نرفته رهبر می‌خواهد و باید بهترین رهبر را برای درست به مقصد رسیدن و به بیراهه نرفتن بشناسیم و انتخاب کنیم، زیرا قوم بی رهبر همانند تن بی‌سر بود و رهبر همچون سر در بدن است.

وی تصریح کرد: اما در مسیر حرکت راهزن‌هایی دست‌انداز درست می‌کنند و باید بتوانیم از آن‌ها به‌سلامتی گذر کنیم که این مفهوم آیه «غیر المغضوب علیهم و لا الضالین» است./9314//۲۰۳/خ

ارسال نظرات