۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۰
کد خبر: ۵۸۰۶۱۰
رییس مؤسسه تخصصی فقه و اصول اهل‌البیت‌‌:

علوم انسانی با اقدامات جزیره ای اسلامی نمی شود

حجت الاسلام الماسی گفت: این که برخی می گویند اسلامی سازی علوم انسانی با سرعت مناسبی به سمت هدف حرکت می کند را قبول ندارم گرچه به صورت جزیره ای حرکت هایی شروع شده است که آنها هم با مشکلات مالی و ساختاری مواجه هستند.
تحول در علوم انسانی

حجت الاسلام علی الماسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه موانع اسلامی سازی علوم انسانی، گفت: در زمینه موانع اسلامی سازی علوم انسانی می توان به دو عامل عمده اشاره کرد.

رییس مؤسسه تخصصی فقه و اصول اهل‌البیت‌‌(ع) ادامه داد: نخستین مانع مربوط به درون حوزه علمیه است که می توان آن را مهم ترین مانع نیز نامید و آن هم عدم تربیت پژوهشگر و محقق به مقدار کافی است به عبارت دیگر حوزه علمیه نتواسته است به قدر کافی محققانی که توانایی پاسخ گویی به مطالبه رهبر معظم انقلاب در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی داشته باشند را تربیت کند.

وی با تصریح بر این که اسلامی سازی علوم انسانی کار ساده ای نیست، خاطرنشان کرد: اسلامی سازی علوم انسانی شاید چند دهه زمان ببرد از سوی دیگر نیازمند کار عملی است و با کار صوری نمی توان آن را انجام داد بنابراین برای اسلامی سازی علوم انسانی باید نیروی محقق با توان علمی لازم را تربیت کرد.

حجت الاسلام الماسی اضافه کرد: اسلامی سازی علوم انسانی نیازمند افراد آشنا به علوم غربی و زبان های خارجی است  که در عین حال از استعداد پژوهشی نیز برخوردار باشند؛ امروزه چنین افردی در حوزه علمیه وجود دارند اما تعداد آنها کافی نیست و آنهایی هم که هستند به قدری مسؤولیت به آنها سپرده شده است که نمی توان آنها را محقق نامید.

وی افزود: برای تولید علوم اسلامی به محقق واقعی نیاز داریم که تعداد آنها بسیار کم است و اگر طلبه فاضلی هم باشد که هم زبان دان باشد و هم درس دانشگاهی خوانده باشد به سرعت به او مسؤولیت می دهند که در این صورت خروجی علمی مناسبی نخواهد داشت؛ عمده دلیل عدم تربیت پژوهشگر در حوزه علمیه آموزش محور بودن گفتمان حوزه علمیه است که برای تربیت این گونه افراد، گفتمان حوزه علمیه باید پژوهش محور شود.

رییس مؤسسه تخصصی فقه و اصول اهل‌البیت‌‌(ع) کم کاری دستگاه های اجرایی غیر حوزوی را از موانع اسلامی سازی علوم انسانی دانست و اظهار کرد: دستگاه های اجرایی غیر حوزوی مرتبط با اسلامی سازی علوم انسانی همانند وزارت علوم دغدغه ای برای اسلامی سازی علوم انسانی ندارند که بودجه های لازم برای چنین کاری را تهیه کنند تا در صورت وجود پژوهشگر هم از ظرفیت آن استفاده شود.

وی با تصریح بر این که در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی حرکت قابل توجهی صورت نگرفته است، تصریح کرد: این که برخی می گویند اسلامی سازی علوم انسانی با سرعت متناسبی به سمت هدف حرکت می کند را قبول ندارم گرچه به صورت جزیره ای حرکت هایی شروع شده است که آنها هم با مشکلات مالی و ساختاری مواجه هستند؛ به صورت کلی حرکت اسلامی سازی علوم انسانی بسیار کند است که اگر قرار باشد این گونه حرکت کند در زمان تعیین شده به اهداف اصلی دست پیدا نخواهد کرد./1324/ت302/ب1

ارسال نظرات