۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۵۸۰۷۵۸

درخواست توجه به نظرات مسلمانان در برنامه‌های دولت فرانسه

جامعه مسلمانان فرانسه از دولت این کشور خواست نظرات مسلمانان در تدوین برنامه‌های جدید دولت درباره اسلام لحاظ شوند.
مسلمانان فرانسه

به گزارش خبرگزاری رسا، تعدادی از فعالان برجسته مسلمان در فرانسه از امانوئل مکرون رییس جمهور این کشور خواستند پیش از نهایی کردن برنامه‌های خود در باره اسلام در فرانسه، به نظرات آنان توجه کند.

«مروان محمد» رییس پیشین اتحادیه ضد اسلام هراسی فرانسه می‌گوید: دولت فرانسه باید تصمیم بگیرد که آیا قادر است با ۵ میلیون شهروند خود به عنوان افراد مستقل رفتار کند یا خیر.

دولت‌های فرانسه سالهاست که در رفتار خود با جامعه رو به گسترش مسلمانان این کشور دچار سردرگمی هستند.

 مکرون چند ماه پیش اعلام کرد طرحی را در دست تهیه دارد که بر اساس آن چارچوب و قوانینی مشخص می شود که تضمین می‌کند اسلام در سراسر این کشور بر اساس قوانین جمهوری فرانسه اجرا خواهد شد.

تا کنون قوانین سختگیرانه فرانسه درباره جدایی دین از حکومت و فقدان سلسله مراتب دینی در میان مسلمانان این کشور که عمدتاً اهل سنت هستند، شکل‌گیری هرگونه نهادی که به عنوان مرجع دینی مسلمانان در این کشور عمل کند را دشوار ساخته است.

فعالان مسلمان می‌گویند در نظرسنجی اینترنتی که با شرکت ۲۴۰۰۰ نفر انجام شده، بیشتر شرکت‌کنندگان اعلام کرده‌اند که ترجیح می‌دهند دولت فرانسه نقشی در سازماندهی امور اسلامی در این کشور نداشته باشد.

محمد به روزنامه‌نگاران گفت فعالان مسلمان بسیار رغبت دارند به عنوان یک شریک با دولت همکاری کنند اما هر گونه تلاش برای تحمیل نحوه سازماندهی جامعه مسلمانان این کشور، حمله به اصل سکولاریسم خواهد بود که در فرانسه بسیار مهم است و به آزادی دینی جامعه مسلمان این کشور آسیب می‌زند./۸۴۷/ب۱۰۳/ع

منبع: ایکنا

ارسال نظرات