۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰
کد خبر: ۵۸۰۷۹۹
یادداشت؛

موشکباران «شرق فرات» فراتر از انتقام

هدف قرار دادن مقر داعش در «شرق فرات» با موشک‌های میان‌برد بالستیک و پهپاد‌های مهاجم، معنایی فراتر از «انتقام» دارد و البته که هیچ کس بهتر از آمریکایی‌ها معنای آن را نمی‌فهمد.
موشک

به گزارش خبرگزاری رسا، هدف قرار دادن مقر داعش در «شرق فرات» با موشک‌های میان‌برد بالستیک و پهپاد‌های مهاجم، معنایی فراتر از «انتقام» دارد و البته که هیچ کس بهتر از امریکایی‌ها معنای آن را نمی‌فهمد. 

سال‌هاست که امریکا و سعودی‌ها رؤیای تشکیل یک «دولت سنی» را در شرق فرات و غرب عراق در سر می‌پرورانند. سه سال قبل جان بولتون و در اواخر عمر دولت اوباما با انتشار مقاله‌ای در «نیویورک تایمز» عطش خود را برای تشکیل یک موجودیت جدید در بین‌النهرین به تصویر کشید. جان بولتون می‌نویسد: «مهم‌ترین سؤالی که پس از شکست داعش در شرق فرات پیش می‌آید، چیست»؛ و جواب می‌دهد: «بهترین جایگزین برای دولت اسلامی در شمال شرقی و غرب عراق یک دولت جدید سنی است. این «سنیستان» به عنوان تولید‌کننده نفت پتانسیل اقتصادی دارد و می‌تواند مانند دیوار دفاعی علیه اسد و بغداد متحد ایران عمل کند.» حالا که بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا قدرت را در دست گرفته هیچ دلیلی وجود ندارد تا او به دنبال ایده خود برای تشکیل یک «سنیستان» در دل شامات نباشد. هرچند جان بولتون کمی دیر رسیده است.

امریکایی‌ها وقتی فهمیده‌اند نمی‌توانند رؤیای خود را در شرق فرات پیاده کنند، تصمیم گرفته‌اند حداقل با ملتهب نگه داشتن این منطقه از بازگشت صلح و ثبات به سوریه جلوگیری کنند و در سطح سیاسی با ابزار‌های اقتصادی و تحریم آن کشور را فلج کنند. جیمز جفری، مسئول پرونده سوریه در وزارت خارجه امریکا رسماً اعلام کرد اگر اسد به درخواست‌های آن‌ها درباره بازنویسی قانون اساسی سوریه تن ندهد واشنگتن و متحدانش تحریم‌های سنگین اعمال خواهند و «کار آن‌ها ساختن زندگی مصیبت‌بار» برای سوریه، ایران و روسیه خواهد بود. 

هرچند امریکایی‌ها می‌گویند هدف اولیه آن‌ها مبارزه با داعش است، اما سابقه واشنگتن پر از همدستی با «تروریسم وهابی» است. اگر کسی واقعاً فکر می‌کند مقامات امریکایی در مبارزه با داعش در شرق فرات جدی هستند، کافی است به فایل صوتی فاش شده از جان کری، وزیر خارجه اسبق امریکا گوش دهد. وی در این فایل صوتی که یکی از مهم‌ترین سند‌های مربوط به جنگ سوریه است، می‌گوید: «می‌دانستیم که این تهدید [داعش]رو به رشد بود. ما تماشا می‌کردیم. ما شاهد قدرت گرفتن داعش بودیم... امریکا گمان داشت اسد سقوط کند، به همین خاطر امیدوار شد که او به پای میز مذاکره بیاید.»

بر اساس همین سوابق امریکا، عقلانی است و انتظار می‌رود فعالیت‌های داعش در بین‌النهرین بنابر نیاز امریکا کم و زیاد شود، اما به صورت کامل از بین نرود. آن‌ها احتمالاً از شبه‌نظامیان داعش برای فرسایش نیرو‌های سوری و متحدانش استفاده خواهند کرد. در همین حال، برآورد می‌شود بین ۲ الی ۵ هزار نیروی ویژه امریکایی در بعضی مناطق شرق فرات مستقر یا فعال هستند. مقامات امریکایی از جمله جان بولتون، جمیز ماتیس و جیمز جفری اظهار کرده‌اند که قرار نیست نیرو‌هایی امریکایی از سوریه خارج شوند و خروج خود را به عقب‌نشینی نیرو‌های ایرانی به داخل مرز‌های ایران مشروط کرده‌اند. 

نگارنده پیش از این در یادداشتی به دلایل حتمی بودن شکست سیاست امریکا پرداخت از جمله دشمنی دیرینه کرد‌ها و ترک‌ها و دو راهی‌ای که واشنگتن بر سر آن قرار دارد یا وضعیت امنیتی و سیاسی گذرگاه مرزی فیش‌خابور واقع در شمال غربی عراق که مهم‌ترین مسیر کمک رسانی امریکا به متحدان خود در شمال شرقی سوریه محسوب می‌شود. 

با وجود این مقامات امریکایی حاضر نیستند و نخواهند شد به راحتی از شرق فرات دست بردارند. تا زمانی که با زبان خود امریکایی‌ها، یعنی «قدرت» با آن‌ها سخن گفته نشود، به بازی خرابکارانه و بی‌ثبات ساز خود در شامات ادامه خواهند داد و نخواهند گذاشت منطقه روی صلح و آرامش را به خود ببیند. 

عملیات موشکی سپاه علیه نایبان امریکا همان زبانی است که امریکایی‌ها می‌فهمند. آنچه در بیانیه سپاه قابل توجه است اینکه هیچ اشاره‌ای به «البوکمال» نشده که هم محل اصابت دقیق موشک‌ها بوده و هم برای ایرانیان بیشتر شناخته شده است. بلکه گستره عملیات را با تأکید بر «شرق فرات» توسعه داده تا خواب از چشمان امریکایی‌ها بربایند. موشک‌ها و پهپادهای سپاه ادعای «شبه‌قیمومیتی» امریکا بر شرق فرات را به چالش کشیده و این پیام را به طرف مقابل انتقال داده که نیرو‌های آن‌ها در تیررس موشک‌های مقاومت قرار دارند و هیچ‌گونه تردیدی در استفاده از موشک‌ها به خود راه نخواهد داد. امریکایی‌ها خود بهتر می‌دانند در دوئل مقاومت و امریکا در شامات طرفی پیروز خواهد شد که منافع حیاتی دارد. 

علاوه بر این در اینجا یک احتمال وجود دارد؛ طبیعی است که بعضی از موشک‌ها خطای هدف‌گیری دارند، همچنان که سی‌ان‌ان گزارش داد یکی از موشک‌ها درفاصله ۳ مایلی نیرو‌های امریکایی اصابت کرده است؛ بنابراین در هر نوع حمله انتقام‌گیرانه آتی این احتمال وجود دارد بعضی موشک‌ها اشتباهی به جای شبه‌نظامیان داعش به مواضع امریکایی در شرق فرات اصابت کرده و تهران همان ادعایی را کند که واشنگتن درباره عملیات جنگنده‌های امریکایی در دیرالزور مطرح کرده بود.

هواپیمای امریکا حدود دو سال قبل دو بار مواضع نیرو‌های دولتی را در دیرالزور هدف قرار دادند که بلافاصله با پیشروی شبه‌نظامیان داعش همراه بود. امریکایی‌ها هر دو بار ادعا کردند اشتباهی نیرو‌های سوری را هدف قرار دادند. باید منتظر ماند تا دید نتایج حمله موشکی سپاه در شرق فرات چگونه خود را در صحنه جنگ سوریه نشان خواهد داد و اینکه توانسته تغییری در محاسبات امریکایی‌ها ایجاد کند یا نه؟!/۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظرات