۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۵۸۰۸۴۵
در گفت‌و‌گوی اختصاصی رسا با فرج نژاد مطرح شد؛

از " آنفولانزای نیویورکی" تا عملیات روانی دشمن برای ایرانیان

جریان رسانه ای دشمن برای مردم مشغولیت کاذب ایجاد می‌کند تا این ملت از رسیدن به خواسته‌هایشان باز بمانند.
محمد حسین فرج نژاد جنگ روانی جنگ روانی

اشاره: جنگ روانی مسئله‌ای نیست که امروزه با وجود جنگ‌های نوین همچون جنگ ترکیبی و جنگ شناختی بتوان نسبت بدان غافل شد. جامعه زمانی می‌تواند به ثبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود برسد که در مرحله اول خود را شناخته باشد و در مرحله دوم دشمن خود را به خوبی بشناسد.

محمدحسین فرج نژاد، دکترای خود را در زمینه حکمت هنر از دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی دریافت کرد، وی در زمینه سینما، فرهنگ و رسانه فعالیت‌های زیادی داشته است و عضویت هیئت مدیره انجمن سواد رسانه دفتر تبلیغات اسلامی را نیز در کارنامه رسانه ای خود دارد. تا کنون از استاد و پژوهشگر حوزوی سه کتاب با نام‌های اسطوره‌های صهیونیستی سینما، تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما و دین در سینمای شرق و غرب منتشر شده است. فرج نژاد کتابی پیرامون انیمیشن در دست تدوین دارد که قرار است تا سال آینده راهی بازار نشر شود.

نوشتار زیر حاصل گفت و گوی خبرنگار خبرگزاری رسا با این پژوهشگر جوان پیرامون رسانه انقلابی و دشمن است که تقدیم مخاطبان محترم می‌شود.

رساـ با توجه به رسالتی که این روزها جریان انقلابی برای حضور در رسانه دارد، عملکرد این رسانه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رسانه خوب حوزوی و انقلابی باید چنین نقاط قوتی را داشته باشد: اول مردمی بودن است، چرا که اگر رسانه‌ای برای سرمایه‌دارها بخواهد کار کند، نمی‌تواند در بین مردم موفق باشد. دوم انقلابی بودن است که به گفته حضرت امام و رهبری مردمی بودن در ردیف انقلابی بودن قرار می‌گیرد.

سوم حساسیت به نکات عالی اجتماعی و سیاسی جامعه می‌باشد. اگر رسانه‌ای که فقط در مسائل دینی، سیاسی گیر کند و به مسائل اجتماعی و دیگر مسائل مردم نپردازد، رسانه خوبی نخواهد بود. الان مافیای غرب زده پشت سرهم برای رسیدن به اهدافش مردم را له می‌کند؛ رسانه‌ای که به این مسئله نپردازد قطعا زمین می‌خورد.

چهارم پوشش رسالت‌هایی که توسط حوزه انجام می‌گیرد، چون واقعا حوزه رسانه‌ ندارد تا کارهای انجام شده را در فضای رسانه‌ بازتاب دهد. بزرگترین نقطه قوت جمهوری اسلامی این است که سازمان قوی به نام حوزه علمیه قم دارد که تبلیغ می‌کند و از همه مهمتر سازمانی غرب زده نیست. بلکه با توجه به منافع مردم حرکت و تبلیغ می‌کند تا بتواند جلوی حربه‌های فرهنگی دشمن را بگیرد.

همین رسانه می‌تواند جلوی شبهه‌هایی که حوزه را خطاب قرار می‌دهد بگیرد. به طور مثال در همین داستان زلزله کرمانشاه بود که 1200 نفر از طلاب رفتند و کار جهادی کردند. اما جریان هایی به صورت هدفمند نگذاشتند که این مسئله بازتاب خبری داشته باشد.

پنجم دشمن شناسی است که به فرموده قرآن بایستی همراهی با دوستان کرد و با دشمنان شدید بود. دشمن‌ناشناسی رسانه‌های ما را اذیت می‌کند، اما دشمن شناسی برای انجام کارهای آفندی و پدافندی به موقع باعث شده تا بعضی رسانه‌ها موفق باشند.

ششم عدالت خواهی و امر به معروف و نهی از منکر است که از مهمترین مولفه‌های یک رسانه معیار اسلامی به شمار می‌رود و مبارزه با اشرافیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باید در راس کار این نهادها باشد. این اشرافیتی که دائما به مردم ایران ضربه می‌زند و وابسته به نهاد‌های بیگانه همچونmi6 ، موساد و CIA هستند که توانستند تا در بعضی از دانشگاه‌ها و نهادهای دولتی نفوذ کنند، باید با این داستان مبارزه شود.

هفتم جریان شناسی حوزه و روحانیت و تقویت حوزه انقلابی است، این حوزه باید با کمک به محرومان اهداف انقلاب را به پیش ببرد و اگر از این جریان انقلابی دور شویم به بیراهه رفته‌‌‌‌‌ایم.

رساـ درباره ضعف رسانه‌های انقلابی چه نکاتی را یادآور می ‌شوید؟

پیرامون نقاط ضعف من به تمام رسانه‌ها اشاره می‌کنم و درباره رسانه‌های مستقر در ایران صحبت می‌کنم. اول عدم به روز بودن و هماهنگی با شرایط اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و توئیتر که در تلفن‌های همراه با بسیاری از مردم جامعه است و بی توجهی به مسئله مولتی مدیا که امروزه به شدت فراگیر شده و در دسترس تمامی مردم هست.

دوم عدم آموزش به روز به خبرنگار‌ها و عدم استراتژی در امور خبری هست.

سوم بحث وادادگی و غربزدگی است، دل دادگی به بیگانگان و عدم توجه به تمدن بسیار قوی که ما در کشور خودمان داریم، اگر رسانه‌ای مردم خودش رو نبیند قطعا در مسئله افراط و تفریط خواهد بود.

چهارم برجسته سازی افراد دگم و خود باخته به غرب که قطعا عمل رسانه‌ها ضعیف است ولی یک رسانه قوی به هیچ عنوان این عمل را انجام نمی‌دهد.

پنجم عدم توجه به تکنیک‌های رسانه‌ای دشمن و عدم جواب دادن به آن، به طور مثال در سال ۹۷ مسئله جنگ اقتصادی و عقیدتی بسیار مطرح است. رسانه ضعیف توجهی به چنین چیزی ندارد ولی رسانه قوی با توجه به مسئله جنگ اقتصادی و جنگ عقیدتی می‌تواند راه خود را برای مقابله پیدا کند.

ششمین نقطه ضعف یک رسانه می‌تواند اشرافی شدن و جناحی شدن باشد که باید در تقابل با آن یک رسانه جامع و مردمی قرار گیرد.

رساـ منظور مقام معظم رهبری درباره جنگ رسانه‌ای و جنگ روانی چیست؟

مهمترین پایه‌های جنگ روانی دشمن القای یاس و ناامیدی است. شهید دستغیب در کتاب گناهان کبیره می‌فرمایند که بالاترین گناهان یاس وناامیدی است. این ناامیدی محور اصلی رسانه‌ای دشمن است و البته مقدمه القای یاس به دلیل کارهای بعضی از مسولان است که باعث شده حرکت آنها بیشتر نتیجه بدهد و کار را سخت‌تر کند. مسوولین ما باید مردمی بشوند تا بتوانند کاری برای این مردم انجام دهند.

نکته بعدی کوچک نشان دادن دستاورد‌های انقلاب اسلامی است در حالی که معاون رئیس جمهور آمریکا چندی قبل چنین گفت: اگر مردم ایران با همین سرعت رشد کنند، می‌توانند مقام سوم اقتصاد جهان را به دست بیاورند. در آن زمان ایران اقتصاد شانزدهم بود که در دوره پهلوی چهار پله عقب‌تر بودیم و اگر دولت انقلابی بیاید و بتواند هماهنگ با گفته‌های رهبر انقلاب عمل کند، می‌تواند تا ده سال آینده اقتصاد را به آن درجه برساند ولی با اشتباهات مکرری که دولت فعلی انجام می‌دهد، چنین چیزی ممکن نیست.

الان به مقام نوزدهم اقتصاد می‌رسیم و این مقام با این همه مشکل حاصل شده و در این شرایط به گفته مقام معظم رهبری ما می‌توانیم به اقتصاد دوازدهم تبدیل شویم. دستاوردهای انقلاب اسلامی بسیار جدی است و دشمن سعی می‌کند که این دستاوردهای عظیم را تضعیف کند.

رساـ‌ دشمن چه نقشه‌ای برای مردم کشیده است و چه برنامه‌ای دارد؟

جریان رسانه ای دشمن برای مردم مشغولیت کاذب ایجاد می‌کند و با نیرنگ مردم را فریب می‌دهد که این ملت از رسیدن به خواسته‌هایشان باز بمانند و دوم برجسته کردن سلبریتی‌ها، به شکلی که این‌ها را به مردم ایران و مسئولین ایران نشان بدهند در حالی که مسئولین سالم که بسیار زیاد هستند را ما نمی‌بینم، مثلا همین الان در شرق کشور تعداد زیادی هستند که برای رفاه مردم روستاها تلاش می‌کنند و از همین بچه‌های سپاه‌اند.

سالانه شش هزار نفر در اردوهای جهادی شرکت می‌کنند و نهادهایی مثل آستان قدس و حوزه علمیه که رسانه‌های خارجی با نگفتن این مسئله و کتمان آن سعی در کمرنگ کردن این عمل دارند. می‌توان با برنامه ریزی، عمل به موقع در این نبرد به یاری خداوند متعال بسیار موفق باشیم. راهبرد عالمان شیعه چیزی جز این نیست.

ایستادگی در کنار ولی‌فقیه و همراهی چنین شخص متخصص و شایسته‌ای که محور انسجام بخش مردمی است و بدون آن نمی‌توان ایستادگی کرد. قطعا نظریات دموکراسی لیبرال و نظریات سوسیالیستی هیچ وقت نمی‌تواند برای جامعه ما سود آور باشند، از این رو عالمان شعیه راهبرد رسانه‌ای‌شان ایستادن در کنار ولی فقیه و ایستادگی در برابر حربه‌ها و دکترین دشمن پس از دشمن شناسی است و فهم چنین استراتژی‌هایی بسیار پیچیده است.

 

مثل آنفولانزای نیویورکی که طرحی هست برای فاصله انداختن بین مردم ایران. اتفاقاتی که اخیرا در بصره رخ داد و اتفاقاتی دیگر که رخ داده یا در آینده برنامه ریزی شده است، به دنبال فاصله انداختن میان مردم ایران و مسئولین نظام هستند. البته راهبرد عالمان شیعه تقویت امید و اراده اجتماعی به سوی نیکی و جلوگیری از منکرات است و آنچه دشمن می‌خواهد باید جلوی آن را گرفت یعنی شیطانی به نام صهیونیسم که باید در مقابلش ایستاد و آن را از بین برد.

حرکت ما باید به سمت تضعیف لیبرالیسم و وادادگان ضد مردم باشد، تضعیف کسانی که در مسیر دلالی و سودآوری در حوزه خودرو، مسکن، زمین و لوازم پزشکی حرکت می‌کنند و این لیبرال‌هایی که خون مردم را در شیشه کردند، ایستادگی در برابر اسلام آمریکایی که همان اسلام بی غیرتی و بی بند و باری است؛ حتما باید راهبرد داشته باشد و رسانه‌هایی که در دست علما است در همین راهبردها عمل می‌کنند.

رساـ‌ آیا رسانه‌های دشمن از جریان انقلابی جلوترند؟ چه برنامه‌هایی برای مقابله داریم؟

رسانه‌های دشمن جلو نیستند بلکه دارای یک حرکت دفاعی هستند در برابر کارهایی که کردیم. مثلا حسنین هیکل استراتژیست بزرگ آفریقایی که دو سال پیش از دنیا رفت، جمله‌ای گفت که تیتر روزنامه‌های غرب شد و آن این بود که سریال یوسف پیامبر منشا بسیاری از انقلاب‌ها علیه استکبار در سرزمین‌های اسلامی آسیا و آفریقا بود و این سریالی است که در ایران ساخته شد.

آمار رسمی که صدا و سیما داد مبنی بر اینکه سریال یوسف پیامبر به شصت زبان زنده دنیا پخش شده است. شما ببینید رسانه‌های غربی که صدایشان گوش جهان را کر کرده، برای رقابت با این مسئله چند فیلم در مورد زندگی پیامبران ساختند که اصلا چنین بازتابی را نداشت و با این تجهیزات کم بازهم ما موفق‌تر عمل کردیم.

BBC در دی ماه نود و شش با حمایت از اغتشاش گران خودش را بی آبرو کرد و آبروی چندین و چند ساله‌اش را از بین برد؛ از این رو دیدید که این رسانه سعی کرد که به خواسته‌اش برسد، در حالی که با هزینه‌های سرسام آور خویش باز هم نتوانست.

این همه هزینه، این چنین بی نتیجه مانده است. رسانه‌های غربی نقاط ضعف بسیاری دارند و این چنین است که سعی می‌کنند قوت‌هایی را به دست بیاورند. ابتدا تلاش برای ارتقای تکنیک‌های رسانه‌ای و حواسشان هست که رسانه اولویت است نه مثل دولت ما که برعکس عمل می‌کند. دوم دشمن سعی می‌کند که استراتژی داشته باشد و ارزش نیروی انسانی خود را بداند و تلاش می‌کند تا مغزها را برای از بین بردن ما به کار بگیرد. سوم اتحاد دشمن برای حمله یکجانبه به ما و شما می‌بینید که در پشت سر BBC، رادیو فردا و شبکه های ماهواره ای دشمن، اتاق فکر عربستان و رژیم غاصب اسرائیل وجود دارد. این هماهنگی تنها برای کشور ما ایجاد شده است.

چهارم استفاده جدی از شبکه‌های اجتماعی و مولتی مدیا است که با هماهنگی بسیار و استراتژی واحد نشان دهنده آن است که از یک مرکز واحد خط می‌گیرند، شکلی که وابسته به سرویس‌های جاسوسی هستند مثل سازمان TFI که سازمان اطلاعات مالی تروریسم است که بخشی از خزانه‌داری آمریکا را نیز شامل می‌شود و برای کنترل مالی تروریست‌ها علیه ایران ایجاد شد.

سازمان NSA و بقیه سازمان‌های دیگر که با هماهنگی کار می‌کنند. البته نه اینکه به راحتی با هم هماهنگی دارند، بلکه اختلافات زیادی دارند و همین اختلاف یک نقطه ضعف بزرگ است. ضعف‌های اساسی رسانه‌های غربی این است که به این انقلاب الهی مردمی هیچ توجهی ندارند و احمقانه فکر می‌کنند که با فریب دادن چند نفر بالای شهرنشین می‌توانند نظام را عوض کنند و با آن انسان شناسی ضعیف غربی فکر می‌کنند که جلوی ما را می‎توانند بگیرند، در حالی که ما با همین امکانات کم توانسته‌ایم چنین عملکردی داشته باشیم.

رسا ـ مهمترین نقطه قوت و ضعف دشمن کجاست؟

ضعف عملیات روانی جبهه رقیب یکی از مسائل غیرقابل انکار است. مثلا BBC در همین اواخر نسبت به برخورد قانونی با چندین نفر از تروریست‌ها رفتارهای سخیفی را از خود نشان داد در حالی که نمی‌داند در همه جای دنیا با تروریست‌ها برخورد قاطع می‌کنند و بی دلیل  از چند تروریست حمایت می‌کند و شما می‌بینید چنین نقطه ضعف‌هایی در عمل رسانه‌ای دارند.

نکته بعدی عدم توجه به عبرت‌های تاریخ معاصر است و تکرار استراتژی‌های نخ نما در جنگ‌های هیبریدی که به جنگ پیشرفته و پیچیده معروف هستند، توجه نمی‌کنند و با این عمل‌های نخ نما نمی‎‌دانند که مردم به چنین چیزهایی توجهی ندارند. نکته بعد استفاده از بودجه‌های غرب در سازمان‌هایشان باعث شده که مجبور شوند حرف‌های آنان را بزنند و همین باعث شده که نتوانند خیلی از کارها را انجام بدهند.

در پایان باید گفت که اینها نسبت به هوشیاری مردمی بی توجه هستند، ما مردم بیداری داریم، در صورتی که اینها به شدت جوگیر و فضا زده عمل می‌کنند. دشمن با این کار از اعتبارش کم می‌کند، همین همراهی با آدم‌کش‌ها و دروغگویی باعث این عمل می‌شود. این صدای شماره‌های نفس‌های دشمن است و مردم هم متوجه این هستند. شما ببینید که دیگر حرف‌هایشان بر روی مردم هیچ  اثری نخواهد داشت.

رسا ـ با سپاس از حضرت عالی که وقت ارزشمندتان را در اختیار خبرگزاری رسا گذاشید./۹۱۸/گ۴۰۱/س

خبرنگار: علی اصغر سیاحت هویدا

 

ارسال نظرات