۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۵۸۰۹۱۳
ویژه نیم سال دوم ۹۸-۹۷؛

ثبت نام متقاضیان شرکت در آزمون سطح چهار مهدویت آغاز شد

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک از آغاز ثبت نام متقاضیان شرکت در سطح چهار مهدویت در گرایش سیاسی و اجتماعی برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۸-۹۷ مرکز تخصصی مهدویت خبرداد.
بهروزی لک

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی لک استاد و عضو شورای علمی مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با ارائه توضیحاتی در مورد مرکز تخصصی مهدویت از آغاز پذیرش این مؤسسه در مقطع دکتری برای نیمسال دوم سال تحصیلی 98-97 خبرداد.

وی افزود:‌ رشته های تخصصی در حوزه های علمیه از برکات انقلاب اسلامی است و بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی این برکات هرچه بیشتر آشکار می شود، اگر در گذشته علمای ما به شکل عام و فراگیر ورود پیدا می کردند امروز با تخصص در یک حوزه خاص به فعالیت های علمی می پردازند.

عضو شورای علمی مرکز تخصصی مهدویت با اشاره از به راه اندازی رشته های تخصصی به ویژه در حوزه علوم انسانی به عنوان یکی از منویات امام راحل و رهبر معظم انقلاب، گفت: امسال هفدهمین دوره سطح سه مهدویت است که با گرایش کلامی آغاز شده و طلاب زیادی در طول 16 دوره در سطح سه فارغ التحصیل شده اند.

وی ادامه داد: ما در دهه هفتاد دو دوره سطح چهار به صورت آزاد و غیر رسمی داشتیم اما امسال با مجوز رسمی و شورای گسترش علوم انسانی دومین دوره سطح چهار مهدویت و اولین دوره گرایش سیاسی و اجتماعی مهدویت در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-97 برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک هدف از این گرایش را علاوه برشناخت ابعاد ساسی و اجتماعی مهدویت، تأمین نیازهای کاربردی و امروزین دانست و گفت: یقینا حکومت اسلامی در دوران غیبت از برکات انقلاب اسلامی است که اولین بار در طول تاریخ هزار ساله غیبت پدید آمده است و فقیهی فرصت حکومت پیدا کرده است در این شرایط نیازهای جامعه اسلامی از منظر اعتقادی و مدیریتی و فرهنگ سازی اجتماعی بسیار اهمیت دارد، رشته سطح چهار مهدویت متکفل این امر است.

وی با اشاره به این که فارغ التحصیلان مرکز تخصصی مهدویت در ساختار سیاسی و در مناصب و پست های مختلفی توانایی خدمت رسانی دارند، ابراز داشت: بدون شک همین افراد هستند که می توانند در جامعه آموزه های مهدویت را اجرایی کنند.

عضو شورای علمی مرکز تخصصی مهدویت ابراز کرد: البته امتیازاتی نیز برای شرکت کنندگان وجود دارد و کسانی که از این دوره فارغ التحصیل می شوند در امر تبلیغ به خدمت گرفته می شوند و همچنین مرکز تخصصی مهدویت با کسب اجازه رسمی از حوزه یک پژوهشکده مهدویت را درون خود راه اندازی کرده که دانش پژوهان در گرایش های مختلف این پژوهشکده نیز مشغول همکاری می شوند.

وی با اشاره به به راه اندازی مجله علمی پژوهشی مرکز تخصصی مهدویت، این نشریه را محلی برای انتشار مقالات مهدوی محور طلاب دانست و عنوان کرد: معرفی به دانشگاه ها و مراکز علمی حوزوی از دیگر امتیازاتی است که فارغ التحصیلان این مرکز برخوردار می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک در ادامه با اشاره به برخی شرایط شرکت در این دوره خاطرنشان کرد: دارا بودن مدرك علمی سطح سه مهدویت (دارندگان مدرك سطح سه رشته های كلامی: امامت، مذاهب اسلامی، كلام جدید، نصوص كلامی، شیعه شناسی، مدرسی علوم عقلی و بررسی كلامی ادیان و فِرَق) یا مدرك كارشناسی ارشد مورد تأیید حوزه علمیه مشروط به گذراندن دوره پیش نیاز  از جمله شرایط محسوب می شود و این افراد به عنوان داوطلب ثبت نام می کنند و بعد از آزمون کتبی در فرایند پذیرش قرار می گیرند.

وی در ادامه به اشاره به  اولويت‌ها در پذیرش عنوان کرد: فارغ‌التحصيلان سطح 3 مهدويت، فارغ‌التحصيلان دوره‌هاي تربيت مربي معارف مهدوی، حافظان قرآن و نهج‌البلاغه،  داشتن تأليفات و پژوهش‌هاي معتبر علمي،  سابقه تدريس موفق دروس حوزوي يا دانشگاهي،  آشنايي با زبان انگليسي در حد كتاب(ESS)يا تسلط به متون عربی از جمله اولویت های ثبت نام در سطح چهار مهدویت محسوب می شود.

عضو شورای علمی مرکز تخصصی مهدویت در مورد شيوه ثبت نام نیز خاطرنشان ساخت: علاقه مندان برای ثبت نام، اطلاع از مدارک لازم و کسب اطلاعات بیشتر می توانند علاوه بر مراجعه حضوري به مركز تخصصي مهدويت به سايت www.mahdi313.org  مراجعه و همچنین برای ثبت نام با ارسال فرم ثبت نام و مدارك به آدرس مركز اقدام کنند.

وی ابراز کرد: مواد آزمون تخصصی سطح چهار مهدویت در حوزه تفسير، آيات سوره‌های55 نور، 32 و 33 توبه، 105 انبياء، 41 حج و 5 قصص از تفسير الميزان، در مورد كلام و مهدويت کتاب «المقنع في الغيبة» و «عصر زندگی» حكیمی، در حوزه فقه نیز كتاب البيع، امام خمينی(ره) بحث های ولايت فقيه و ولايت عدول المؤمنين، كفاية الاصول، جلد دوم (بحث اجماع و اجتهاد و تقليد) و همین طور در علوم سیاسی بحث بنیادهای علم سیاست، عبدالرحمن عالم (فصل های 1تا6 و 11 و15)، در حوزه سیاست و مهدویت، غلامرضا بهروزی لك (مقالات 1 و 5) و در حوزه  جامعه شناسی کتاب «جهان های اجتماعی» نوشته حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، نشر فردا (تا صفحه 188) و درآمدی بر جامعه شناسی اسلامی، جلد1، انتشارات سمت خواهد بود.

وی با بیان این که آزمون با سؤالات تشریحی برگزار می شود و متن برخی از مواد آن در mahdi313.org موجود است، گفت: تاريخ و محل آزمون ورودي: پنج شنبه و جمعه 8 و 9 آذر 1397 در مركز تخصصی مهدویت به نشانی: قم، خيابان شهداء(صفائيه)، كوچه 22 (آمار)، بن بست شهيد عليان، پلاك 24 و شرکت کنندکان باید جهت دريافت كارت ورود به جلسه از 5 تا 7 آذر 1397 به مركز تخصصي مهدويت مراجعه کنند./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات