۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸
کد خبر: ۵۸۱۳۴۸
تحلیلگر مسائل بین الملل مطرح کرد؛

نخست وزیر جدید و جایگاه منطقه ای عراق

هانی زاده با بیان هوشمندانه بودن انتخاب عادل عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر عراق، گفت: عبدالمهدی در سال های گذشته نقش مهمی در ایجاد وفاق و همدلی میان طیف های شیعه و سنی داشته و سبب همکاری تنگاتنگ منطقه ای میان عراق و کشورهای همجوار خواهد شد.
هانی زاده

حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه رییس جمهور جدید عراق از چهره های مورد قبول طیف های سیاسی عراق است، خاطرنشان کرد: برهم صالح از سال ۲۰۰۳ تاکنون نقش تأثیرگذاری در وحدت عراق و تقابل با جریان های تجزیه طلب ایفا کرده و می تواند فضای تعامل دلپذیری میان جریان های سیاسی عراق به ویژه اقلیم کردستان ایجاد کند.

تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه برهم صالح شخصیت مورد احترام عراق پس از جلال طالبانی است، اظهار داشت: انتخاب وی می تواند به همگرایی ملی در عراق کمک و شرایطی فراهم کند که همه فراکسیون های موجود در پارلمان عراق در یک وحدت کامل بتوانند امنیت عراق را برقرار کنند.

معاون سیاسی شبکه جهانی الاهواز با بیان هوشمندانه بودن انتخاب عادل عبدالمهدی به عنوان نخست وزیر عراق عنوان داشت: وی از چهره های مطرح و مورد احترام همگان و شخصیت های مهم شیعی است که در سال های گذشته نقش مهمی در ایجاد وفاق و همدلی میان طیف های شیعی و سنی داشته و سبب همکاری تنگاتنگ منطقه ای میان عراق و کشورهای همجوار خواهد شد.

هانی زاده ادامه داد: دو انتخاب صورت گرفته افزون بر اینکه در وحدت عراق مؤثر خواهند بود به واقع شکست بزرگی برای آمریکا و عربستان محسوب می شود؛ چرا که این دو کشور پس از انتخابات پارلمانی عراق در ۲۱ اردیبهشت ماه ۹۷ تلاش کردند تا چهره های مورد نظر خود را بر ملت عراق تحمیل کنند.

وی با بیان اینکه شاهد ارتباط تنگاتنگی میان رییس جمهور، نخست وزیر و رییس مجلس عراق خواهیم بود، افزود: این انتخاب تحکیم روابط ایران و عراق را به دنبال خواهد داشت با این حال توطئه چینی های آمریکا و آل سعود از طریق اتهام زنی، جریان سازی و تخریب چهره های تأثیرگذار علیه ملت عراق ادامه خواهد داشت تا میان ایرانی ها و عراقی ها فاصله بیندازند.

تحلیلگر مسائل بین الملل بیان داشت: با توجه به تجربه و شناخت عادل عبدالمهدی از مسائل بین الملل، وی قادر خواهد بود عراق را به جایگاه واقعی بازگرداند و برخی دشمنان با چنین اقداماتی دچار انزوا می شوند.

هانی زاده در پایان گفت: برهم صالح ادامه دهنده سیاست جلال طالبانی و به نقش تأثیرگذار ایران در حل مناقشات منطقه ای آگاه است و قطعا تلاش خواهد کرد تا عراق شاهد دوره ای از رفاه و همدلی شده و روابط با ایران را استحکام بخشد./۹۴۵۶/ت303/ب1

ارسال نظرات