۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۵۸۱۶۱۹
آیت‌الله ری شهری:

تنها خداوند سزاوار حمد و ستایش است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تنها خداوند سزاوار حمد و ستایش است، گفت: خداوند چه انسان را بهشت ببرد و چه نبرد قابل حمد و ستایش است.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد درباره حمد و ستایش خداوند متعال، گفت: برخی واژه شناسان و مفسران قرآن کریم میان مفاهیم حمد و مدح تفاوت‌هایی قائل هستند.

وی بیان داشت: نکاتی که برخی مفسران در تبیین حمد و ستایش خداوند مطرح می‌کنند این است که می‌گویند در مفهوم حمد و ستایش که انسان برای دیگری انجام می‌دهد اثر کمال محمودی در آن برای دیگری نهفته است.

آیت‌الله ری شهری ادامه داد: مراد از این سخن آن است که اگر انسان کسی را ستایش ‌کند باید یک نعمت و یا عمل مفیدی از جانب آن فرد به انسان رسیده باشد در حالی که مدح اعم از این معنا است؛ برای مثال کسی که سخاوت دارد قابل ستایش است چون سخاوت او اقتضا می‌کند لطفی از فرد سخی به انسان برسد چرا که سخاوت یک کمال است و اثر آن منتقل می‌شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در حمد اثر کمال محمود به دیگری می‌رسد اما در مدح ممکن است به کسی بگویند قامت فلانی زیبا است در حالی که در این گفته چیزی به انسان مدح شده نمی‌رسد بنابراین مدح اعم از این است که اثرش به دیگری برسد و یا نرسد اما در حمد باید اثر کمال محمود به دیگری رسیده باشد.

وی با استناد به کلام امام صادق(ع) فرق میان حمد و مدح بیان شده را نادرست دانست و خاطرنشان کرد: حضرت از خداوند متعال درخواست می‌کنند و می‌فرمایند: بارالها؛ اگر مرا به بهشت ببری محمود هستی و اگر جهنم ببری باز هم قابل ستایش هستی، ای کسی که در همه صفات و خصائص سزاوار ستایش هستی، هر کاری که بخواهی با من انجام دهی قابل حمد و ستایش هستی؛ معنای واقعی حمد و ستایش در کلام امام معصوم مشخص می‌شود./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات