۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۵۸۱۶۴۴
ساداتی نژاد در گفت وگو با رسا:

پذيرش CFT راه را برای تحریم های بیشتر علیه ایران باز می کند

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بیان این که هیچ ضمانتی وجود ندارد که ایران از لیست خاکستری FATF خارج شود، گفت: در صورت تمرد از CFT با پیش نویس های قطعنامه آمریكا مواجه شده و بهانه ای برای تحریم های بعدی خواهد شد.
سيد جواد ساداتي نژاد

سید جواد ساداتی نژاد عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در كاشان، با اشاره به تصویب CFT در مجلس گفت: وزیر اسبق اقتصاد ایران 41 بند از 42 بند FATF را پذیرفته بود و تنها یك بند آن كه شاه كلید اصلی برای پیوستن به كنوانسیون  FATF ‹‹تأمین مالی تروریسم›› بود را مجلس شورای اسلامی تصویب كرد.

وی با اشاره به اینكه  ارتباط بین CFT  و FATF این است كه با تصویب CFT شرایط برای ورود به FATF مهیا می شود، افزود: هیچ  ضمانتی وجود ندارد كه با وجود پذیرش CFT بلافاصله  ایران را  از لیست خاكستری خارج كنند.

به گفته وی، تجربه برجام نشان داده ایران همیشه به تعهدات خود عمل کرده است اما طرف مقابل به ویژه آمریکا به تعهدات اش عمل نكرده و امروز نیز با پذیرفتن CFT هیچ تضمینی وجود ندارد که این تجربه تاریخی باردیگر تکرار نشود.

ساداتی نژاد با اشاره به اینكه قبل از پذیرش آخرین بند از 42 بند و تصویب نهایی FATF در مجلس باید برای اعتماد سازی حداقل 5 سال ایران را از لیست سیاه خارج می كردند و بعد آن را در مجلس تصویب می كردند، گفت: امروز كه مجلس FATF  را تصویب كرد همانطوری كه وزیر امورخارجه ایران نیز در مجلس اعلام كرد هیچ تضمینی وجود ندارد ایران را یك هفته بعد ایران را از لیست خاکستری FATF خارج كنند.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه با اشاره به اینكه مصداق و مفهوم تروریسم در بند ۲ کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم تعریف شده است و بند ۶ آن اجازه حق تحفظ و شرط را از کشورها می گیرد، عنوان كرد: تصویب CFT  می تواند سبب تشدید تحریم ها شده و برای تحریم های بیشتر بهانه به دست دشمن بدهد.

ساداتی نژاد یادآور شد: امروز كه حدود 20 ماه است ایران از لیست سیاه خارج شده و در لیست خاكستری قرار گرفته است این تعلیق چه دستاوردی برای ایران داشته است كه امروز با تصویب CFT  مشكلات كشور حل شود.

وی در ادامه به موضوع شفافیت در FATF اشاره كرد و گفت: موضوع CFT و پیوستن به كنوانسیون FATF كه در مجلس رای آورد و تصویب شد مقابله با تروریسم را در كنوانسیونی مطرح كرده است كه این كنوانسیون متفاوت از دیگر كنوانسیون ها از جمله پالرمو است.

ساداتی نژاد گفت: كشورهایی كه كنوانسیون پالرمو را می پذیرند جرم را خودشان تعیین می كنند اما در كنوانسیون FATF ‹‹تأمین مالی تروریسم›› جرم را كنوانسیون تعیین می كند و تروریسم را در ماده 2 كنوانسیون تعریف كرده است و اختیار تعریف از كشوری كه این كنوانسیون را پذیرفته سلب كرده است.

وی ادامه داد:  این كنوانسیون هم به لحاظ مصداق و هم به لحاظ محتوا یك آیین دادرسی را برای خود تعریف كرده  است كه این تعریف  مغایر با تعریفی است كه ایران برای  تروریسم دارد چرا كه ایران نهضت های آزادی بخشی كه برای آزادی اشغال كشور خود مبارزه می كنند تروریسم نمی داند، از این رو تعریف تروریسم در كنوانسیون FATF ‹‹تأمین مالی تروریسم›› با تفكری كه ما داریم مغایر است.

نماینده مردم كاشان و آران و بیدگل در مجلس، دادن چندین بند حق شرط را  موضوع رایج در كنوانسیون ها دانست و یادآور شد: قانون كنوانسیون های وین كه در آن شرایط حق شرط را تعریف كرده  به صراحت گفته شده حق شرط نمی تواند هدف اصلی كنوانسیون را محدود كند.

ساداتی نژاد ادامه داد: در ماده 2 كنوانسیون FATF گفته شده است به دلیل مسائل سیاسی و اعتقادی تعریف تروریسم را نمی توان تغییر داد، از این رو شرط گذاشتن در كنوانسیون ها باطل است و با پیوستن به آن براساس تعریفی كه دارد بلافاصله باید دستورات آن اجرا شود و در صورت تمرد از CFT با پیش نویس های قطعنامه آمریكا مواجه شده  و بهانه ای برای تحریم های بعدی خواهد شد.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین شفافیت در این موضوع آن هم زمانی كه ایران تحریم است را دادن اطلاعات به دشمن دانست و گفت: شفافیت مالی سبب سوء استفاده دشمن می شود و این فرصت را به دشمن خواهد داد تا با كشورهایی كه تحریم ایران را نادیده گرفته اند برخورد شود./1307/ت۳۰۲/ق

ارسال نظرات