۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
کد خبر: ۵۸۱۹۰۸
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی:

نقد درست صوفیه نیازمند شناخت صحیح مرزها و شعبه های آن است

دبیر علمی همایش «تصوف شاخصه ها و نقدها» با بیان این که این همایش به دنبال جریان های امنیتی و غیر علمی نیست تأکید کرد که هدف ما علمی بوده و معتقدیم نقد درست صوفیه نیازمند شناخت درست مرزها و شعبه های آن است.
محمد تقی سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی دبیر علمی همایش ملی «تصوف شاخصه ها و نقدها» امروز در مراسم افتتاحیه این همایش که در سالن همایش غدیر برگزار شد، با بیان این که لزوم طرح این موضوع از سالیان گذشته شروع شد، اظهار داشت: سعی داریم محققان را از مباحث علمی بی نیاز کنیم و با مراجعه به این مطالب به پاسخ پاره از شبهات برسند.

وی افزود: ارائه بیش از 320 چکیده مقاله و بیش از 220 مقاله در زمان مورد نظر نشان از توجه جدی و گسترده پژوهشگران نسبت به این همایش بود که از ارزیابی آنها حدود 60 مقاله پذیرفته شدند که در مجموع مقالات چاپ خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان این که تصوف یک جریان تاریخی بوده و باید از همین جهت مطالعه شود، گفت: مرزها، واگرایی ها و شعبه های تصوف باید به خوبی مشخص شود؛ تصوف از قرن دوم آمده و افرادی از زلال معرفت قرآنی بهره بردند ولی در ادامه علم آنها با زائده های معارف بیرونی درهم آمیخته شد و از قرن ششم به بعد وارد جهان تشیع شد که با گونه های مختلف عالمان شیعه مواجه شد.

وی ادامه داد: بحث دوم در مورد جغرافیای کنون تصوف در جهان است، پرسش این است که آیا همه این ها دارای یک فکر هستند؟ و آیا می‌ توان با عنوان تصوف همه را تأیید یا نقد کنیم؟ از این رو بدون گونه شناسی و بررسی دقیق زوایای آن، امکان نقد درست وجود ندارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این که طالبان نیز ریشه در دیوبندی سلفی و صوفی دارد، گفت: وقتی وضعیت صوفیه را به درستی نشناسیم نمی توانیم درست در مورد آن حرف بزنیم، برخی بدون مطالعه و دقت همه این جریان ها را با هم خلط می‌ کنند در حالی که برخی از آنها عقاید درستی دارند.

وی اضافه کرد: بخشی از همایش در مورد تصوف در ایران است که خود را با عنوان شیعه مطرح می‌ کنند، به ویژه بعد از عصر صفویه محققان به خوبی این مطلب را باز کرده اند که جریان های شیعی با چه جریان هایی آلوده شدند و زمینه های خطرناکی را برای مخاطبان خود باز کردند.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی با بیان این که ما با ظرفیت های تصوف و معنویت گرایی آشناییم و طرفدار هیچ گونه برخورد امنیتی و نظامی در ایران نیستیم، ابراز داشت: سخن در این است که وقتی یک غذای خوب با سمومی همراه شود نمی توان به خورد مخاطبان به ویژه جوانان داد از این رو روی تصوف متمرکز شده ایم و از پیش داوری و برخورد سلیقه ای و غیر علمی نیز دوری کرده ایم.

وی تصریح کرد: آثار جریان های تصوف در چهار دهه گذشته و آثار آن در محیط های علمی از اهمیت ویژه ای برخوردار است بر همین اساس می‌ خواهیم ابعاد انحرافی آن را بیان کنیم از این رو در محور چهارم  جریان تصوف فرقه ای در طول چهاردهه گذشته از خاموشی حوزه علمیه برداشت غلط و سوء استفاده کرده است.

دبیر علمی همایش تصوف در ادامه عنوان کرد: ما در یک نمایشگاهی که به راه می‌ اندازیم نشان خواهیم داد که جریان تصوف فرقه ای چگونه تعلیم ضد انقلابی می‌ دهند، نمی خواهیم وارد جریان سیاسی شویم ولی می‌ خواهیم به افرادی که بدون دقت ایراد می‌ گیرند یادآوری کنیم که رسالت اصلی حوزه، نشر مکتب اهل بیت(ع) است و این کوتاهی را باید جبران کنیم.

وی با بیان این که دوست داران معنویت و رشد معنویت و عرفان در حوزه باید به جای برخوردهای شعاری وارد صحنه عمل شوند، خاطرنشان کرد: این افراد به جای برگزاری برخی مراسمات تبلیغی و چهره سازی و چهره آرایی از برخی شخصیت هایی که در عین دارا بودن نکات مثبت دارای نقص هستند، دست به دست ما بدهند تا بتوانیم وارد یک جریان علمی و انتقادی درست بشویم.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در پایان تصریح کرد: ما اعلام می‌ کنیم برای هرگونه جلسه گفتگو، مناظره و همایش های مشترک آماده هستیم چراکه هدف ما ساخت یک ادبیات درست و علمی در حوزه تصوف شناسی است./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات