۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۵۸۲۰۵۵
گزارشی از تحولات یمن؛

گزافه گویی مقام آمریکایی در مورد دخالت ایران در امور یمن/ادامه سکوت در برابر جنایات عربستان

سفیر آمریکا در یمن ایران را به دخالت در امور یمن متهم کرد و مدعی شد که ایران عامل بی‌ثباتی در منطقه است.
کشته شدن کودکان یمنی در بمباران ائتلاف سعودی

به گزارش خبرگزاری رسا، «متیو تولر» سفیر ایالات متحده آمریکا در یمن جمهوری اسلامی ایران را به مداخله در امور یمن متهم کرد.

او طی دیداری که با «احمد بن دغر»، نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن داشت، ادعا کرد که ایران در ثبات و امنیت یمن، منطقه و جهان «نقش مخربی» دارد، ولی این مداخله زیاد طول نخواهد کشید.

به گزارش خبرگزاری «سبأ» یمن، بن دغر نیز به نوبه خود ادعاهای گذشته را مطرح کرد و مدعی شد که ایران قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت در مورد یمن را نقض کرده و نیروهای انصارالله را به موشک‌های بالستیک مجهز کرده است.

نخست وزیر دولت مستعفی یمن، بدون هیچ گونه اشاره‌ای به کارشکنی ائتلاف سعودی و اماراتی در مذاکرات یمن در ژنو سوئیس، جنبش انصارالله این کشور را به عدم جدیت در رسیدن به صلح متهم کرد و مدعی شد که ایران همه‌ کاره این جنبش است.

دومین دور مذاکرات طرف‌های یمنی با نظارت سازمان ملل متحد قرار بود در ژنو سوئیس برگزار شود که ممانعت ائتلاف سعودی از خروج هیأت مذاکره کننده انصارالله از صنعاء منجر به شکست این مذاکرات شد و سازمان ملل تلویحا عربستان را مسبب این شکست معرفی کرد.

ائتلاف ضد یمن به رهبری عربستان سعودی از ابتدای سال ۱۳۹۴ به بهانه حمایت از دولت مستعفی یمن  و مقابله با قدرت‌گیری انصارالله علیه این کشور اعلان جنگ کرد.

نیروهای انقلابی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در واکنش به حملات این ائتلاف، مواضع نیروهای سعودی و اماراتی را با موشک هدف قرار داده‌اند.

شلیک موشک «زلزال-۱» به سمت شبه‌نظامیان در جنوب عربستان

ارتش یمن و انصارالله در ادامه حملات موشکی خود به عمق خاک عربستان، پنجشنبه شب یک فروند موشک بالستیک به منطقه عسیر شلیک کردند.

منابع یمنی می‌گویند، نیروهای یمنی دیشب موشک «زلزال-۱» را به سمت مواضع شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی در جنوب عربستان شلیک کردند.

یک منبع نظامی یمن به المسیره گفت که دیشب علاوه بر شلیک زلزال-۱، تعدادی موشک کاتیوشا و چندین راکت به سمت محل استقرار شبه نظامیان ائتلاف در غرب مجازه در عسیر شلیک شده است.

نیروهای ارتش یمن و انصارالله بامداد روز پنجشنبه هم یک فروند موشک بالستیک «بدر1» را به سمت مواضع مزدوران در منطقه عسیر شلیک کردند.

نیروهای موشکی ارتش یمن و انصارالله روز چهارشنبه گذشته نیز دو موشک «زلزال-۱» را به سمت مواضع شبه‌نظامیان در جازان در جنوب عربستان شلیک کردند.

حملات موشکی ارتش یمن در واکنش به حملات عربستان که از فروردین سال 1394 آغاز شده و بی‌وقفه ادامه یافته و هزاران کشته و زخمی و آواره برجای گذاشته، از ابتدای سال 2018  افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است و به وعده رییس سابق و کنونی شورای عالی سیاسی یمن، این سال سال موشک‌های بالستیک یمن خواهد بود.

یگان موشکی در ابتدای کار خود در جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن از نوع ساده مانند موشک‌های «الصرخه» استفاده می‌کردند، ولی به مرور زمان و با افزایش تجربه و تخصص و ارتقای سیستم موشکی، از سیستم‌های موشکی زلزال۱ و۲ و قاهر-۲، النجم الثاقب و در نهایت موشک‌های بالستیک برکان-۲ و بدر-۱ استفاده کردند که نقش بسیار مهمی در ایجاد توازن قوا و تقویت قدرت بازدارندگی داشته است.

دیدار مسؤولان انصارالله و نماینده سازمان ملل در امور یمن در عمان

«محمد عبدالسلام» رییس هیات ملی مذاکره کننده یمن و «مارتین گریفیتس» و معاون او دیروز پنجشنبه در مسقط پایتخت عمان با یکدیگر دیدار کردند.

دو طرف درباره مسایل مختلف یمن از جمله بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعاء و مکانیزم ویژه مدیریت وضعیت اقتصادی و مالی در یمن و پرداخت‌ حقوق‌ها به کارکنان بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش المسیره، در این دیدار همچنین به مهمترین مسایلی که باید بر مبنای آن، اصول و چارچوب کلی حل و فصل جامع برای گفت‌وگوهای ماه آینده ساخته شود، پرداخته شده است.

گریفیتس نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن چندی پیش در نشست شورای امنیت اعلام کرده بود که به تلاش‌هایش برای احیای مذاکرات صلح ادامه می‌دهد .

وی در این نشست گفته بود که پس از شکست دور نخست تلاش‌ها برای برگزاری گفت‌وگوها در ژنو با هدف پایان دادن به جنگ داخلی یمن،‌ برای از سرگیری گفتگوهای صلح میان دولت مورد حمایت عربستان ( دولت مستعفی یمن ) و جنبش انصار الله یمن تلاش خواهم کرد».

گریفیتس تاکید کرده بود که « برای احیای مذاکرات صلح یمن روز چهارشنبه راهی مسقط می‌شوم و در ادامه به صنعاء و وریاض سفر می‌کنم تا تعهدات محکمی از جانب همه طرف‌ها برای ادامه رایزنی‌ها و گفتگوها بگیرم».

گفتگوهای ژنو، نخستین دور از تلاش‌های سازمان ملل برای جمع کردن طرف‌های درگیر یمن بر سر میز مذاکرات از سال 2016 بود که به دلیل اقدامات ائتلاف سعودی در ممانعت پرواز هواپیمای عمانی به صنعاء و انتقال هیات انصارالله به ژنو با شکست مواجه شد.

2 بیمارستان یمن از سوی جنگنده‌های ائتلاف عربستان بمباران شد

وزارت بهداشت یمن پنجشنبه‌شب در بیانیه‌ای اعلام کرد، جنگنده‌ها و ناوهای ائتلاف سعودی، از هوا و دریا شهر الدریهمی استان الحدیده را بمباران کردند که به تخریب کامل ۲ بیمارستان این شهر منجر شد.

در این بیانیه آمده است: این ۲ بیمارستان در حالی بمباران شدند که در آن، تعداد زیادی بیمار و کادر پزشکی حضور داشتند.

مسؤولان بهداشتی یمن می‌گویند که در این حملات هوایی و دریایی، یک آمبولانس در بیماستان عمومی و شماری از منازل شهروندان هدف قرار گرفت.

شبکه المسیره گزارش داد، در حملات هوایی پنجشنبه‌شب یک بیمارستان عمومی و یک زایشگاه هدف قرار گرفته است و هنوز تلفات ناشی از آن معلوم نیست.

«یوسف الحاضری» سخنگوی وزارت بهداشت یمن به المیادین گفت که ائتلاف سعودی بیمارستان عمومی الدریهمی را به طور کامل تخریب کرد.

ائتلاف سعودی از روز ۲۳ خرداد ماه عملیات موسوم به «پیروزی طلایی» را برای اشغال بندر مهم و استراتژیک الحدیده آغاز کرده است که با گذشت بیش از چهار ماه از شروع این عملیات، نه تنها پیشروی خاصی نداشته، بلکه در باتلاق الحدیده و غرب یمن گیر افتاده است.

«علی القحوم» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن چندی پیش در صفحه توئیتر خود نوشته بود، «الحدیده موقعیت سوق الجیشی برای ما دارد و به همین دلیل هرگز به ائتلاف سعودی اجازه اشغال آن را نخواهیم داد.»

حملات ائتلاف سعودی به یمن به بهانه بازگرداندن قدرت به عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن، بیش از سه سال و نیم است که آغاز شده و طی این مدت هزاران نفر از مردم این کشور کشته و یا زخمی شده‌اند.

روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» اخیرا آماری را درباره تعداد تلفات جنگ در یمن به نقل از یک نهاد مستقل و مطالعاتی به نام «ACLED» منتشر و در آن اعلام کرد که تعداد تلفات دستکم به ۵۰ هزار نفر رسیده است.

در ادامه این گزارش آمده است: «تلفات جنگ در یمن در حد فاصل ژانویه ۲۰۱۶ تا اواخر جولای ۲۰۱۸ نزدیک به ۵۰ هزار نفر است».

گفتوگوی فرمانده سپاه با شبکه المسیره یمن/تاکید بر توان بازدارندگی جمهوری اسلامی در برابر آمریکا

سردار «محمد علی جعفری» فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌و‌گو با شبکه خبری المسیره، به اظهارات اخیر دونالد ترامپ که مدعی شده بود، ایران از زمان به قدرت رسیدن وی ضعیف شده است، پاسخ داد.

وی افزود: اگر پیش‌تر توانایی ایران در دفاع از آسیای جنوب غربی و نه تسلط بر آن، 12 دقیقه بود، اکنون این زمان کمتر نیز شده است.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ایران در صورتی که امنیت آن در معرض خطر قرار بگیرد، از پاسخ در خارج از مرزهای خود هرگز دریغ نخواهد کرد.

سردار جعفری درباره محور مقاومت در منطقه اعلام کرد که هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد و جبهه مقاومت پس از جنگ در سوریه و عراق قوی‌تر شده است.

او درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران هم گفت که مساله تحریم‌های آمریکا علیه ایران یک مساله طبیعی تبدیل شده است و به آن عادت کردیم. ایران با وجود این تحریم‌ها قوی‌تر و انسجام ملی آن بیشتر خواهد شد.

فرمانده سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی در پایان این گفت‌وگوی کوتاه تصریح کرد: ایران تا نابودی رژیم صهیونیستی، مقاوم خواهد بود و اکنون به آن زمان نابودی رژیم غاصب نزدیکتر شده‌ایم.

دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا چندی پیش در سخنرانی انتخاباتی خود در جمع حامیانش در یکی از شهرهای ایالت «آیووا» مدعی شده بود که « قبل از اینکه من [به ریاست جمهوری] برسم، ایران می‌توانست ظرف ۱۲ دقیقه کل خاورمیانه را تحت کنترل بگیرد، اما حالا در تلاش برای بقا هستند.»

سردار «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز دیروز در آیین تکریم و معارفه فرمانده سپاه حضرت سیدالشهدا(ع) استان تهران گفت: رییس جمهور آمریکا می‌گوید «ایران در عرض ۱۲ دقیقه می‌تواند خاورمیانه را اشغال کند» این اعتراف دشمن حاکی از قدرت ماست اما باید بداند ما هرگز خاورمیانه را اشغال نخواهیم کرد و با قدرتمان می‌توانیم در کمتر از 12 دقیقه خاورمیانه را از شر شیطان بزرگ نجات بدهیم.

سازمان ملل: عربستان سعودی باید حملات به یمن را متوقف کند

یک دیده‌بان حقوق‌بشری سازمان ملل اعلام کرد که عربستان سعودی باید حملات به یمن را متوقف کند.

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، پنل حمایت از حقوق کودکان سازمان ملل روز گذشته (پنجشنبه ۱۹ مهرماه) از عربستان خواست تا به سرعت حملات مرگبار علیه اهداف غیرنظامی در یمن را متوقف کند و مقاماتی را که در  حملات غیرقانونی دست داشته‌اند که به کشتار کودکان منجر شده است را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

این پنل متشکل از ۱۸ کارشناس مستقل به بیانیه عربستان سعودی در این زمینه اشاره کرد اما اعلام کرد که کودکان یمن  همچنان کشته، زخمی و یا یتیم می‌شوند.

ریاض هفته گذشته به این نهاد سازمان ملل گفته است که تلاش می‌کند تا اشتباهاتی را که در حملات نظامی رخ می‌دهند را اصلاح کند اما کارشناسان تردید دارند که رژیم سعودی واقعا چنین کاری بکند.

«کلارنس نلسون» معاون رییس این پنل گفت: «ما از آنها خواستیم که هر چه سریعتر حملات هوایی را متوقف کنند.» وی افزود: «حدود ۲۰ درصد از قربانیان غیرنظامی، کودکان هستند و یکی از هر ۸ کودک و نوجوان کشته شده هم کمتر از ۱۸ سال سن دارد که تعداد زیادی است.»

با گذشت بیش از سه‌سال و نیم از جنگ یمن که به کشته شدن بیش از ۱۰ هزار نفر و وقوع قحطی و بیماری وبا در این کشور منتی شد، فشارها بر سعودی‌ها افزایش یافته تا جایی که هم پیمانان این کشور هم از سیاست‌های ریاض انتقاد کرده‌اند.

ریاض رهبری ائتلافی را بر عهده دارد که از جانب غربی‌ها حمایت می‌شود و حامی دولت یمن در مقابله با حوثی‌هاست. آمریکا و انگلیس از جمله کشورهایی هستند که سلاح و اطلاعات نظامی در اختیار سعودی‌ها می‌گذارند.

اطلاعات سازمان ملل نشان می‌دهد که از ماه مارس ۲۰۱۵، دست‌کم هزار و ۲۴۸ کودک کشته شده‌اند و حدود همین تعداد هم در جریان حملات هوایی زخمی شده‌اند.

کمیته حقوق‌بشر سازمان ملل در زمینه کودکان همچنین از ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی‌ها ابراز نگرانی کرد. خاشقچی از حملات رژیم سعودی در یمن انتقاد کرده بود.

جنبش جنوب یمن: عربستان سعودی و امارات متهم اصلی وضع کنونی یمن هستند

«جنبش جنوب یمن» به عنوان مهم‌ترین گروه سیاسی جنوب یمن که دارای پایگاه مردمی بسیار وسیع است و همچنین داعیه جدایی از بخش شمالی را دارد؛ در بیانیه‌ای عربستان سعودی و امارات را متهم ردیف اول وضع ناگوار یمن دانست.

به گزارش پایگاه خبری سبأنت، در این بیانیه آمده است: عربستان و امارات مسؤول وضع فاجعه‌بار یمن و اوضاع وخیم اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی، گرسنگی، ویرانی و جنایت‌های جنگی در حق مردم یمن هستند.

جنبش جنوب یمن در ادامه دولت مستعفی منصور هادی را به علت سکوت و شانه خالی کردن در قبال مردم یمن، نکوهش و تأکید کرده است که دولت منصور هادی این اجازه را به کشورهای متجاوز داده است تا در حق مردم یمن مرتکب جنایت شوند.

این جنبش از تمامی مردم یمن خواسته است تا به شکل واضح علیه اشغالگری به عنوان یک موضع ملی و به دور از منافع شخصی و حزبی اعتراض کنند.

در پایان این بیانیه آمده است: اعتراضات مردم یمن در تمامی استان‌ها علیه اقدامات کشورهای اشغالگر و رد توطئه‌های آن‌ها کاملا مشهود است و این نشان دهنده بیداری مردم یمن و شناختشان از به اصطلاح ائتلافی است که میهن را اشغالگر کرده و هیچ ارتباطب با ادعاهایش ندارد.

هفته گذشته نیز «محمد النُعمانی» از رهبران «جنبش جنوب یمن» در گفت‌وگو با شبکه المیادین حوادث چند روز اخیر شهر تعز و برخی مناطق جنوبی یمن را «انقلاب» خواند و گفت که این انقلاب برای پایان دادن به اشغالگری ائتلاف سعودی-اماراتی به پا خواسته است./۸۴۷/ب۱۰۱/ع

ارسال نظرات