۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
کد خبر: ۵۸۲۰۷۷
در قم؛

دومین روز همایش جهاد اقتصادی و نهضت تربیتی اجتماعی برگزار شد

دومین روز همایش جهاد اقتصادی و نهضت تربیتی اجتماعی مجموعه‌های تربیتی برتر کشور در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی امروز با حضور شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی در قم برگزار شد.
همایش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دومین روز همایش جهاد اقتصادی و نهضت تربیتی اجتماعی مجموعه‌های تربیتی برتر کشور در آستانه 40 سالگی انقلاب اسلامی امروز با حضور حجج اسلام محمدرضا عابدینی کارشناس رسانه ملی، مجتبی وافی مسئول کارگروه مجموعه‌های تربیت محور بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج)، سید حسین موسوی فعال فرهنگی و اجتماعی و حاج حسین یکتا راوی دفاع مقدس و فعال فرهنگی و جهادی در سالن‌ اجتماعات ساختمان 313 مسجد مقدس جمکران برگزار شد.

ضرورت نوشتن وقف‌نامه در مجموعه‌های تربیت‌محور

بر اساس این گزارش حاج حسین یکتا با اشاره به شیوه کاری مجموعه‌های تربیت محور اظهار داشت: یکی از کارهای اثرگذاری که می‌توان در این رابطه انجام داد، نوشتن وقف نامه است.

راوی دفاع مقدس با تأکید بر ضرورت راه‌اندازی سازمان امور خیریه جهادی بیان کرد: به تعبیر امام راحل می‌توان بدون فروش نفت و اخذ مالیات و صرفا با سنت اسلامی وقف، مملکت را اداره کرد.

وی ادامه داد: در این مسیر بچه‌های جهادی بایستی از ابتدا پای کار رفته و خود را وقف آن کند و این راه تبدیل به یک عهد و پیمان شود و در آیین‌نامه‌ای ثبت شود که در مواقع مورد نیاز اسلام، مشکلات را حل کنند.

این فعال فرهنگی و جهادی به آثار و برکات وقف بیان کرد: به تعبیر علامه امینی حضرت امیر(ع) بزرگترین فئودال زمان خود بودند، اما زمین‌های خویش را وقف می‌کردند و این نشان‌دهنده اهمیت مسأله وقف در حل مشکلات است.

ضرورت استفاده از ظرفیت عظیم بسیج

وی اضافه کرد: نظام وقف نامه باید به صورت نظام‌ مند شده در ذهن نوجوان نهادینه شود، ما از ظرفیت‌های عظیمی همچون سازمان بسیج برخودار هستیم که با استفاده از آن می‌توان بزرگترین سازمان امور خیریه را راه‌اندازی کرد.

یکتا مطرح کرد: ما جبهه انقلاب اسلامی هستیم، در روند تولید نوشت‌افزار، بچه‌های انقلابی و جهادی سختی و زحمات زیادی متحمل شدند و در این راه بسیاری از مشکلات و موانع را پشت سر گذاشتند تا سرانجام توانستند بخش مهمی از بازار نوشت‌افزار را به کالاهای ایرانی تخصیص دهند.

این راوی دفاع مقدس ابراز داشت: طبق قانون عالم، اگر کارهای لازم الاجرا در حالت عادی و از روی اختیار انجام نشود، در موقعیت‌های دیگر با سختی و اجبار روزگار انجام خواهد شد.

جنگ اقتصادی، آخرین حربه دشمن

در ادامه این همایش حجت الاسلام موسوی با بیان این‌که آخرین حربه نظام سلطه و در رأس آن آمریکا برای ایران اسلامی، جنگ اقتصادی است، اظهار داشت: رهبر انقلاب چند سالی است با نامگذاری سال‌ها این موضوع را متذکر می‌شوند، اما متأسفانه از آن غفلت شده است.

این فعال فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: جنگ اقتصادی امروز آمریکا در وزارت خزانه‌داری و وزارت پول آن شکل گرفته نه در پنتاگون، سیصد نفر در اتاق جنگ اقتصادی برای مبارزه با نظام اسلامی و ملت ایران تلاش می‌کنند تا مانع ارتباط کشورهای دیگر با ایران شوند.

وی تأکید کرد: اولویت امروز نظام، مسأله اقتصاد است، با توجه به ضرورت حضور نیروهای انقلابی در صحنه‌های تربیتی، بایستی نسبت به موضوع جنگ اقتصادی توجه کامل وجود داشته باشد.

حجت الاسلام موسوی با تأکید بر راه‌اندازی اتاق جنگ و جهاد اقتصادی توسط نیروهای انقلابی و جهادی، بیان کرد: در این چهل ساله انقلاب اسلامی، هرجا بحرانی کشور را تهدید کرده است، با ورود جریان‌های مردمی به صحنه خطر، مشکلات برطرف شده است.

وی با بیان این‌که باور به جنگ اقتصادی در جبهه انقلاب به طور بایسته و شایسته شکل نگرفته است، گفت: وقوع برخی از امور جاری در جامعه اسلامی، در باور انسان نمی‌گنجد، حال چرا جبهه انقلابی، درگیر کارهای بیهوده شود که صحبت‌های رهبر معظم انقلاب روی زمین بماند.

افزایش بینش اجتماعی، وظیفه‌های نیروهای انقلابی

همچنین حجت الاسلام وافی با اشاره به نگهبانی رهبر انقلاب از آرای مردم، بیان کرد: وظیفه ما روشنگری برای مردم و در نتیجه بیداری آنها با ادبیات توحید محور است، بایستی با یادآوری جنگ‌های بدر و احزاب برای مردم، نسبت به آینده بینش و بصیرت حاصل شود.

مسئول کارگروه مجموعه‌های تربیت محور بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(عج) با بیان این‌که در این مسیر، راهی جز بینش افزایی مردم وجود ندارد، گفت: برخی از مردم نیز با مشاهده فعالیت‌های جهادی و تربیتی، آن را باور کرده و درگیر آن می‌شوند، در نتیجه این برنامه در متن جامعه پیاده‌سازی می‌شود.

وی تأکید کرد: ما باید در این مسیر به گونه‌ای فعالیت کنیم که نه تنها فقط قشر خاکستری جامعه را که قشر متمایل به سیاه و حتی سیاه جامعه را جذب کرده و روی آنها اثر داشته باشیم.

حجت الاسلام وافی افزود: کشف مسأله‌های بومی و محله‌ای و تشکیل پویش فضای مجازی جزء فعالیت‌هایی است که باید انجام شود، بایستی کنار مردم مطالبه‌گری معقولانه انجام داد، زیرا انعکاس رسانه‌ای سبب افزایش چندبرابری تأثیر آن در جامعه می‌شود.

وی بیان کرد: در مساجد باید صحبت کرد، نسبت به دولت بایستی مطالبه‌گری آغاز و کارآمدی نظام اسلامی در این 40 سال برای مردم بیان شود، کار مجموعه‌های تربیتی روشنگری است، البته تمام این فعالیت‌ها بایستی به صورت جبهه‌ای، جهادی و هماهنگ با یکدیگر انجام شود.

تفاوت نگاه‌ها در مواجهه با مشکلات

حجت الاسلام عابدینی نیز در پایان این همایش با اشاره به تفاوت نگاه‌ها در حل مشکلات اظهار داشت: هنگام مواجهه با مشکلات و مدیریت بحران‌ها، گاهی در نگاه برخی، دینداری امری فردی است و انسان هم باید قواعد علم را پیروی کند و تابع نظامات آن باشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: نگاه دیگری وجود دارد که در آن سعی می‌شود نگاه‌های اجتماعی با مسائل روز تطبیق داده و به نوعی بین آنها صلح و سازش ایجاد شود.

وی اضافه کرد: نگاه دیگر نیز این است که نگاه‌های اجتماعی و مسائل روز را با دین تطبیق ‌دهیم، در نگاه چهارم هم دین حرکت عظیمی است که پاسخگوی به تمام دغدغه‌های بشر تا آخرالزمان است و هرچند شناخت تمام علوم کمک کننده است، اما حقیقت دینداری تصمیم گیرنده نهایی است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: اگر برای فهم جایگاه خود، بخواهیم خود را بسنجیم که در کدام یک از این مراحل قرار داریم، مسأله بسیار متفاوت می‌شود.

وی با اشاره به داستان طالوت و جالوت در قرآن بیان کرد: چهار تقسیم‌بندی در این داستان بیان شده است که در طول تاریخ بارها مصداق پیدا کرده است و مدل عملی رزمایش حقیقی است که امروز هم این تقسیم بندی در جامعه همچنان جاری است./876/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات