۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۵۸۲۲۵۴
حجت الاسلام و‌المسلمین رفعتی با تاکید بر اسلامی سازی علوم انسانی:

با ‌آموخته های سکولار و لیبرال نمی توان در جامعه اقتصاد اسلامی پیاده کرد

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با بیان این که مباحث امور رسانه از ابتدا سکولار متولد شده است، گفت: سکولار‌ها معتقد بودند فعالیت‌های رسانه‌ای چیزی نیست که دین بخواهد در آن حضور داشته باشد. به همین علت از همان ابتدا تلاش کردند تا از حضور دین در عرصه رسانه ممانعت کنند.
بازدید حجت الاسلام والمسلمین رفعتی سخنگوی حوزه از خبرگزاری رسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام و المسلمین عباس رفعتی نائینی، دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه،در درس خارج فقه‌‌رسانه که در حوزه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، بیان داشت: در جلسات گذشته بیان شد که نخستین وظیفه مشترک میان اصحاب رسانه؛ تحصیل دانش دینی نسبت به فعالیت‌های رسانه‌ای است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی، پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: مقصود از تحصیل دانش دینی آن است که اصحاب رسانه به صورت عالمانه وظایف دینی خود را در رسانه بدانند.

وی با طرح شبهه‌ای مبنی بر این که آیا با اصالت الحل و اصالت البرائه می‌‌توانیم بدون توجه به احکام دینی، فعالیت رسانه‌ای داشته باشیم،‌ ابراز داشت:‌ با اصالت الحل و اصالت البرائه نمی‌توان چنین کاری کرد.

حجت الاسلام و‌المسلمین رفعتی افزود: بنا به گفته همه اصولیین، شرط جاری کردن اصالت الحل و اصالت البرائه آن است که جاهل ابتدا فحص و جستجو کرده و از رسیدن به مقصود ناامید شود. حال آن که در شبهه مذکور این شرط مدنظر قرار نگرفته است.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم تصریح کرد: برخی ادعا می‌کنند که اصحاب رسانه با بهره‌گیری از استصحاب عدم ازلی می‌توانند عدم تکلیف را اثبات کرده و به راحتی به فعالیت‌های رسانه‌ای خود بپردازند.  

وی عنوان کرد: به طور مثال ما در استصحاب عدم ازلی یقین داریم که پیش از رسیدن به سن تکلیف، هیچ وظیفه دینی بر گردن ما نبوده است، حال که الان به سن تکلیف رسیده‌ایم، نسبت به وجوب تکلیف مشکوک هستیم اما با استصحاب عدم ازلی می‌توانیم بر عدم وجوب تکلیف برای تعلیم مسائل دینی برای اصحاب رسانه حکم کنیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه با تأکید بر این که بر اساس نظر اکثر اصولیین استصحاب عدم‌ازلی جاری نمی‌شود، گفت: ارکان استصحاب در مثال مذکور ناتمام است، چرا که در استصحاب باید موضوع در قضیه متیقنه و قضیه مشکوکه یکی باشد.

وی ادامه داد: حتی اگر معتقد باشیم که در مثال مذکور موضوع تغییر نکرده است و حتی استصحاب عدم‌ ازلی را هم قبول داشته باشیم، همچنان نمی‌توان چنین استصحابی را جاری کرد. چرا را که ما، ولو به اجمال علم داریم که یک سری تکالیف بر عهده شخص مکلف است.  

مشاور عالی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با قرائت روایت «... لَا يَنْقُضُ الْيَقِينَ أَبَداً بِالشَّكِّ وَثق لَكِنْ يَنْقُضُهُ بِيَقِينٍ آخَرَ»، اظهار داشت: همان طور که در روایت آمده است، اگر علمی بر خلاف علم قبلی و یقین سابق حاصل شد، دیگر حق استصحاب نداریم.

وی با بیان این که تنها یک فرد سکولار می‌تواند مدعی شود که علم به تکلیف ندارد، ابراز داشت: نظریه مکتب سکولار مبتنی بر آن است که دین در عرصه‌های اجتماعی هیچ حکم و تکلیفی ندارد.

دستیار مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در امور رسانه با بیان این که تفکر سکولاریستی ادعا می‌کند که دین تنها در مسائل و ابعاد فردی ورود پیدا می‌کند،‌ افزود: سکولاریسم حضور دین در عرصه‌های مختلف را به حاشیه رانده و مرجعیت دین در امور اجتماعی را کنار می‌گذارد.  

وی تأکید کرد: علوم ارتباطات و رسانه موجود که در دانشگاه‌ها و محیط‌های آکادمیک تدریس می‌شود،‌ علوم غربی است. چرا که پدیده تکنولوژی رسانه، نخست در غرب متولد شد و پیش از آن که این تکنولوژی در سراسر جهان گسترش یابد، فلسفه رسانه، اخلاق رسانه، مدیریت رسانه و هه گزاره‌ها و مباحث رسانه در غرب تنظیم شد.

سخنگوی مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور  با بیان این که مباحث امور رسانه از ابتدا سکولار متولد شده است، خاطرنشان کرد: سکولار‌ها معتقد بودند فعالیت‌های رسانه‌ای چیزی نیست که دین بخواهد در آن حضور داشته باشد. به همین علت از همان ابتدا تلاش کردند تا از حضور دین در عرصه رسانه ممانعت کنند.

وی عنوان کرد: سکولاریسم مدعی است بدون حضور دین به وجه احسن می‌تواند امور انسان در عرصه‌‌های مختلف از جمله امور فردی و اجتماعی را سامان می‌دهد. بی‌تردید چنین رویکردی همواره با دین ضدیت خواهد داشت.

نایب رییس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ گفت: چنانچه یک فعال رسانه‌ای تفکر سکولاری داشته باشد، در عین حال که اسلام را قبول دارد، تصورش آن خواهد بود که دین تنها در مسائل فردی وجود دارد و در غیر آن نمی‌تواند مؤثر باشد.

وی با ابراز گلایه از عدم اسلامی‌سازی علوم انسانی در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: افرادی به دانشگاه می‌روند تا اقتصاد بیاموزند. اما مشکل آنجا است که دانشجویان در دانشگاه، علم اقتصاد را بر اساس گزاره‌های اقتصاد لیبرالیستی و اومانیستی فرا می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی ادامه داد:‌ دانشجویی که بر اساس گزاره‌های لیبرالیستی و اومانیستی اقتصاد می‌آموزد و فارغ التحصیل شده و در یک نهاد اقتصادی مدیر می‌شود دیگر نمی‌تواند اقتصاد اسلامی را در حکومت اسلامی پیاده سازی کند! چرا که او هیچ شناختی با مؤلفه‌ها و شاخصه‌‌های اقتصاد اسلامی ندارد.

وی با بیان این که علوم ارتباطات و رسانه باید اسلامی شود، ابراز داشت:   علوم ارتباطات و رسانه در صورتی که بخواهد اسلامی شود، در وهله نخست باید به حوزه فعالیت خود در این عرصه ورود کند و پیام‌رسان بر این باور برسد که دین در عرصه علوم انسانی و اداره امور جامعه حرفی برای گفتن دارد.

رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم تصریح کرد: بنابراین اصحاب رسانه وظیفه دارند، نسبت به فعالیت‌های خود تحقیق کرده و از مراجع تقلید استفتاء کنند تا به احکام شرعی فعالیت در عرصه‌های مختلف رسانه آگاه شوند./878/پ۲۰۱/ج

ارسال نظرات