۲۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۸:۵۹
کد خبر: ۵۸۲۳۰

حوزه و آزادانديشي در شماره جديد فصلنامه حوزه

رسا، سرويس فرهنگي ـ شماره جديد فصل‌نامه حوزه ويژه حوزه و آزاد ‌انديشي به همت دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم منتشر شد.
حوزه و آزادانديشي در شماره جديد فصلنامه حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، در شماره 148 و 149 فصل‌نامه حوزه، پس از سرمقاله‌اي باعنوان «مرجعيت ديني و رسالت شناسي» شش مقاله برتر به چاپ رسيده است.

سرمقاله اين شماره، ادامه اين مطلب از شماره پيشين است که نگاهي گذرا بر حوزه‌هاي علمي و عملي پيشوايان اماميه تا عصر امام سجاد(ع) داشت و اکنون در اين شماره آن را پي گرفته است.

«آزاد انديشي اسلامي و روشنفکري ديني» عنوان اولين مقاله اين فصل‌نامه است. در بخشي از مقاله دوم با عنوان«‌آزاد انديشي و حوزه هاي علمي شيعه» آمده است:‌ «علما و روحانيت آزاد‌ انديش شيعه، هرگز پيوند خود را با توده‌ها مرد‌م نگسسته‌اند. برحسب شرايط‌، در دوره اي برجهاد و جنبش و در دوره‌اي بر زهد پرهيز‌کاري و در دوره‌اي ديگر بر شريعت و قانون تأکيد ورزيده‌اند‌. به همين دليل زماني رهبر شهروندان مطرود، و زماني پيشگام مجاهدان محبوب و دوره‌اي پيشواي قانون‌گرايان مغبوض شده‌اند. اين پديده به خاطر محدوديت زمانه و عدم اقبال مردم به جامعيت دين بوده است، نه ناشي از محافظه‌کاري يا نگاه تک ساحتي آن.»

«نگرشي ديگر به خلاقيت و نظريه‌پردازي» عنوان مقاله ديگري از اين شماره است که در آن با تعيين شاخص‌هاي ده‌گانه‌اي براي خلاقيت و نوآوري که جوهره نظريه‌پردازي است، پيشنهاد شده است که موقعيتي علمي بر اساس شاخص‌هاي ياد‌شده براي صاحبان فکر خلاق و ايده‌هاي نوين، فراهم شود تا در آن موقعيت‌ها با کمک صاحب‌نظران به پرورش و تکميل ايده و نوآوري خود بپردازند.

«توليد دانش»، «رهيافت تمدني به آزاد انديشي اسلامي»، و «عقلانيت و پرسش‌گري» از ديگر مقالات به چاپ رسيده در اين شماره از فصل‌نامه حوزه‌ است.

گفتني است، شماره جديد فصل‌نامه حوزه ويژه حوزه و آزاد انديشي در 375 صفحه به مدير مسؤولي سيد عباس صالحي و به همت دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم منتشر شده است.

ارسال نظرات