۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۵۸۲۶۵۲
مسلمانان روسیه (۱)؛

گزارش رسا از ورود اسلام به روسیه تا عدم پذیرش این دین الهی به دلیل شراب

بلغارها پس از اسلام آوردن، این دین الهی را به پادشاه کی‎یف عرضه کردند اما وی به دلیل حرام بودن شراب در دین اسلام، آن را نپذیرفت.
اسلام در روسیه اسلام در روسیه اسلام در روسیه اسلام در روسیه سنت ولادیمیر کبیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضور بیش از 14 میلیون مسلمانان در فدراسیون روسیه از ابعاد مختلف دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برای کشورهای اسلامی نظیر جمهوری اسلامی ایران و مسلمانان جهان بسیار حایز اهمیت است و باتوجه به روابط خوب دو کشور ایران و روسیه افزایش تعاملات رهبران اسلامی روسیه با حوزه های علمیه از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بر این اساس در سلسله گزارش های به بررسی اجمالی تاریخ مسلمانان در این کشور می پردازیم.

نگاه اجمالی به روسیه

فدراسیون روسیه پهناورترین کشور جهان است که در شمال اوراسیا قرار دارد. روسیه با ۱۷٬۰۷۵٬۴۰۰ کیلومتر مربع وسعت، پهناورترین کشور جهان است. پایتخت روسیه شهر مسکو است که در باختر و بخش اروپایی کشور است و بزرگترین شهر اروپا است.

روسیه با بیش از 144 میلیون نفر میلیون نهمین کشور پرجمعیت دنیاست. تاتارها ۳٫۹ درصد جمعیت روسیه را تشکیل می‌دهند و بزرگترین اقلیت قومی این کشور محسوب می‌شوند. اقوام اوکراینی، چوواش، باشقیر، چچنی، و ارمنی نیز هر یک بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارند و آوارهای قفقازی، بلاروسی‌ها، آسی‌ها، آذربایجانی‌ها و قزاق‌ها از دیگر اقوام پرجمعیت روسیه هستند.

زبان رسمی روسیه، زبان روسی است؛ ولی ۲۷ زبان رسمی دیگر نیز در جمهوری‌ها و مناطق خودگردان این کشور وجود دارد. روسیه کشوری فدرال با تقسیمات کشوری پیچیده‌ایست و شامل ۸۳ واحد فدرال از جمله ۲۱ جمهوری خودگردان می‌شود. روسیه فرهنگ پرباری دارد و نویسندگان معروفی مانند تولستوی و داستایوفسکی روسی بوده‌اند.

پیشینه حضور مسلمانان در روسیه

مسلمانان در طول تاریخ روسیه با فراز و نشیب های بسیار زیادی روبه رو بودند و در برخی از دوران ها حتی شاهد شتاب رشد اجتماعی و رفاهی آنان هستیم.

اولین مسلمانان روسیه داغستانی‌ها ساکن در منطقه «دربند» داغستان بودند که در سده های هفتم تا نهم میلادی (یعنی از هنگام نخستین یورش اعراب تا هنگامی که بلغارها مسلمانان شدند) به اسلام گرویدند. ولگا بلغار اولین استان مسلمان‌نشین روسیه بود که تاتار‌ها از آنجا اسلام آوردند. سپس بسیاری از ترک‌های اروپا و قفقاز به اسلام گرویدند.

طبق آنچه که تاریخ نویسان روسیه نقل می کنند، سفرای بلغار به ولادیمیر، پادشاه کی‎یف (حکومت: ۹۸۰-۱۰۱۵) پیشنهاد پذیرش اسلام را دادند. بلغارها پس از اسلام آوردن، این دین را در میان قوم های گوناگون تبلیغ می کردند. ولادیمیر، از سفیران بلغار، درباره ویژگی های اسلام می پرسد، آنان پاسخ می گویند: «در این دین خوردن گوشت خوک و نوشیدن شراب ممنوع است و همچنین باید سنتی را به عنوان مسلمانان به جای آورند.» ولادیمیر که در آن هنگام در جست وجوی برگزیدن دینی برای روس ها بود درباره یهودیت و مسیحیت نیز تحقیق می کند و با اینکه اسلام را مناسب تر می یابد، اما به خاطر ممنوع بودن شراب آن را نپذیرفته و می گوید: «شراب برای روس ها نوشیدنی شادی آوری است و ما بدون آن نمی توانیم زندگی کنیم». او سپس آیین مسیحیت را برگزیده و خود و خانواده اش غسل تعمید می کنند. سپس همه مردم را فراخوانده و توسط سربازانش در رودخانه تعمید داده می شوند. او اعلام کرد که از این پس همه مردم کی‎یف، مسیحی هستند.

از همین دوره همجواری دو دین الهی اسلام و مسیحیت در روسیه آغاز شد که گاه با مسالمت و گاه با رویارویی همراه بود و به طور طبیعی تاثیر ویژه ای بر زندگی و شرایط اجتماعی، فرهنگی، دینی و سیاسی منطقه داشت./۹۹۴/

عارف ابراهیمی
ارسال نظرات