۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۵۸۲۷۱۷
یادداشت؛

رمزگشایی از توجیهات ترامپ و ماكرون

روسای جمهور ایالات متحده آمریکا و فرانسه از یک سو به صورت ظاهری ربایش و قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی توسط بن سلمان و عمال وی را محکوم کرده و از سوی دیگر، بر روابط محکم مالی خود با عربستان سعودی تاکید می کنند!
مکرون

به گزارش خبرگزاری رسا، روسای جمهور ایالات متحده آمریکا و فرانسه از یک سو به صورت ظاهری  ربایش و قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی توسط بن سلمان و عمال وی را محکوم کرده و از سوی دیگر، بر روابط محکم مالی خود با عربستان سعودی تاکید می کنند! به عبارت بهتر، کاخ سفید و کاخ الیزه نشان داده اند که اراده لازم برای مواجهه با پرونده ربایش و قتل خاشقجی را ندارند. چنانچه پیش بینی می شد،  برخی مقامات اروپایی  مانند امانوئل ماكرون که در کنار ایالات متحده آمریکا از اصلی ترین حامیان تسلیحاتی آل سعود محسوب می شوند، از هر گونه موضع گیری

صریح ، رسمی و جدی  در خصوص قتل  روزنامه نگار منتقد سعودی اجتناب کرده اند.گردش پترودلارهای آل سعود در حساب دولتهای غربی  سبب شده است تا آنها این بار نیز در مقابل جنایت آشکار سعودی ها سکوت کرده و موضعی اتخاذ نکنند. نوع مواجهه مقامات غربی با پرونده "جمال خاشقجی" بار دیگر برخورد و مواجهه گزینشی و ابزاری مدعیان حقوق بشر با این مقوله را به چالش کشیده است. در این میان، مقامات دولتی و امنیتی در غرب از تمامی ظرفیتهای خود برای جلوگیری از "تعمیم موضوع به افکار عمومی" نیز استفاده می کنند. به عبارت بهتر،  دولتهای ایالات متحده آمریکا و فرانسه  ظرفیت‌های خود را در حوزه دیپلماسی عمومی و دیپلماسی پنهان به کار گرفته اند تا موضوع قتل احتمالی خاشقجی به دست عمال آل سعود به موضوعی داغ در بین افکار عمومی کشورهایشان تبدیل نشود. با این حال سوال اصلی اینجاست که آیا این تلاش موثر خواهد بود؟

واقعیت امر این است که ترامپ و ماكرون در دستیابی به این هدف وقیحانه به شدت ناکام خواهند ماند. آنچه مسلم است اینکه ترامپ به  عنوان بازیگری که قطعا در جریان موضوع ربایش و قتل احتمالی خاشقجی بوده است ، هزینه های هنگفتی را صرف تنظیم بازی "میدانی" ،"سیاسی" و " رسانه ای " خود در نظام بین الملل کرده است  اما قدرت رسانه های مستقل و افشاگری هایی که از سوی روزنامه نگاران مستقل در خصوص چنین پرونده هایی صورت می گیرد، مانع از تحقق این "ترکیب  وقیحانه" می شود.

در حال حاضر، افرادی مانند ماكرون و ترامپ باید بابت همراهی خود با عربستان سعودی در اقداماتی مانند کشتار مردم بی‌گناه یمن و خصوصا کودکان یمنی پاسخگو باشند. در حال حاضر، افکار عمومی در سرتاسر دنیا نسبت به آنچه در پرونده خاشقجی می گذرد، حساس هستند. این حساسیت عمومی، بدون تردید از سوی شرکای غربی ریاض و حامیان جنایات آل سعود در منطقه غرب آسیا خوشایند نیست! با این حال این واقعیتی است که باید افرادی مانند ترامپ و ماكرون با آن رو به رو شوند. در این میان، دادن آدرس و نشانه پترودلارهای سعودی از سوی کاخ سفید و کاخ الیزه بار دیگر ماهیت واقعی این دو را در نظام بین الملل به تصویر کشیده است. ایالات متحده آمریکا ، انگلیس و فرانسه به عنوان سه عضو غربی دائمی شورای امنیت که به دلیل ساختار ناعادلانه  حاکم بر جهان امروز دارای حق وتو هستند،"منافع تجاری" خود را به هر فاکتور و مولفه دیگری از جمله جان انسانهای بیگناه ترجیح می دهند. با این حال، این بار افکار عمومی دنیا هستند که در خصوص پرونده خاشقجی بپا خاسته اند. بدون شک، در این معادله ترامپ و ماكرون بازندگانی بیش نخواهند بود و حتی صرف میلیاردها دلار نفتی از سوی سعودی‌ها نیز نمی تواند مانع از شکل گیری این پروسه  شود./۹۶۹//۱۰۲/خ

منبع: رسالت

ارسال نظرات