۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۲
کد خبر: ۵۸۲۷۲۰
فولادگر در جمع اصحاب رسانه:

مشکلات اقتصادی کشور ساختاری و مدیریتی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی مشکلات اقتصادی را ساختاری توصیف کرد و گفت: تحریم‌ها نقش کمتری در مشکلات اقتصادی دارد.
فولادگر نماینده مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، پیرامون موضوع طرح بازچرخانی آب در رودخانه زاینده رود که از سوی استاندار اصفهان مطرح شده، گفت: این طرح مشهور به بازچرخانی شده است اما در حقیقت این طرح چند جزء دارد، بخش اول آبرسانی از طریق لوله گذاری بیش از 50 کیلومتر تا اصفهان و آبرسانی تا شرق اصفهان است تا مانع رها شدن آب در بالا دست و برداشت غیرمجاز یا بی رویه از این اب که قرار است به اصفهان برسد شود.

وی ادامه داد: بخش دیگر این است که آب را از طریق پساب‌های فاضلاب به رودخانه برسانند که برای کشت مثمر مفید نیست و نیاز به تصفیه بیشتر دارد، بخش دیگر این است که بازچرخانی صورت بگیرد که ترکیب آب پساب و آب لوله گذاری است که به دلیل برخی انتقادات استاندار اصفهان آن را در اولویت آخر قرار داده است.

طرح موسوم به بازچرخانی آب برای شرایط اضطراری است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این طرح آبرسانی برای مواقع ضروری است، اظهار کرد: اجرایی شدن این طرح باید در زمانی باشد که راهی برای آبرسانی به زاینده رود نیست و همانطور که استاندار مطرح کرد این یک طرح برای آب رسانی ضروری است. البته ممکن است کمی تأثیرگذار به روی طرح‌های آبرسانی به اصفهان از طریق تونل بهشت آباد و تونل سوم باشد.

فولادگر با اشاره به ادامه داشتن بررسی‌های پروژه‌های آبرسانی به اصفهان از طریق تونل سوم و بهشت آباد، خاطرنشان کرد: برای سد تونل سوم اقداماتی صورت گرفته و اواخر مردادماه بازدیدی از این طرح صورت گرفت و قراردادهایی نیز با شرکت‌ها و نهادهایی نظیر فولادمبارکه تدوین گشت و نخستین بخش واریزی برای پروژه را نیز واریز کردند تا نقدینگی پروژه سد تونل سوم بهتر شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، از قول بهره برداری تونل سوم تا سال 99 و آبگیری سد تونل سوم تا سال 98 خبرداد و گفت: پیش بینی‌ها از 200 میلیون متر مکعب آب گیری برای اضافه شدن به زاینده رود است، البته پروژه مهمتر مسأله بهشت آباد است که باید تکلیف آن چه به صورت تونل و یا لوله گذاری هرچه سریعتر مشخص شود و امیدواریم بارندگی‌ها بهتر شود تا شرایط آبی بهبود یابد، در کنار آن باید همچنان پیگیر مسائلی نظیر احیای رژیم حقوقی زاینده رود، بهبود شرایط برداشت آب از زاینده رود و مسائل حقوقی حق آبه‌ها باشیم.

وی با تأکید بر عدم امکان صنایع از اب شیرین اصفهان برای استفاده صنعتی اظهار کرد: خوشبختانه الگوی مصرف در اصفهان در شرایط مناسبی است و جای تقدیر از عموم مردم دارد، صنایع نیز با سیستم‌های تصفیه آب و بازچرخانی و استفاده از پساب‌ها در حال تأمین آب مورد نیاز خود هستند، بخش کشاورزی نیز باید در زمینه بهبود شرایط آبرسانی و آبیاری اقدامات مناسب را انجام دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیرامون قوانین مالیاتی مربوط به رسانه‌ها و برخی ابهامات موجود در این قوانین، عنوان کرد: نشریات و مطبوعات از نرخ صفر مالیاتی برخوردار هستند، این موضوع نیازمند شفاف سازی و صراحت بیشتر است و باید به وحدت رویه در این زمینه برسیم.

ممکن است FATF منجر به افزایش تحریم‌ها شود

فولادگر پیرامون لوایح چهارگانه موسوم به FATF و بررسی آن در مجلس گفت: بنیانگذاری مجموعه بین المللی 12 سال پس از شکل گیری اولیه برای مقابله با پولشویی پس از حادثه یازده سپتامبر به توسعه می‌رسد و مسأله مبارزه با تروریسم را هم در دستور کار خود قرار می‌دهد که اکنون 37 کشور عضو این سازمان هستند، استانداردهای 37 گانه توصیه‌ای در این سازمان وجود دارد که باید همه عضو آن شوند، پالرمو و CFT از کنوانسیون های این سازمان هستند که باید کشورهای عضو بپذیرند ضمن اینکه کشورها باید قوانین داخلی مبارزه با پولشویی را داشته باشند.

وی با بیان اینکه کشورهای مختلفی که عضو این پیمان هستند اغلب با تحفظ این کنوانسیون‌ها را پذیرفته‌اند، اظهار کرد: قانون مبارزه با پولشویی و مبارزه با منابع مالی تروریسم پس از مذاکره دولت آقای احمدی نژاد با FATF به مجلس آمد و به تصویب رسید، اما پذیرفتن FATF به دلیل حساسیت‌هایی که داشت در مجلس ماند تا سال 94 که دولت با پذیرش استانداردهای FATF قرار شد از لیست سیاه این پیمان خارج شود.

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: بنابر قوانین باید پذیرش چنین کنوانسیون‌هایی به تصویب مجلس برسد و انتظار می‌رفت قبل از پذیرش این کنوانسیون مسأله به مجلس بیاید تا به تصویب برسد، آقای طیب نیا تعهد پذیرش FATF را پذیرفته است و متعهد شده است قوانین مبارزه با تأمین مالی تروریسم و پولشویی ایران با اصلاح روبرو شود.

وی پیرامون قانون مبارزه با منابع مالی تروریسم از اصلاح این قانون توسط مجلس و تصویب آن در شورای نگهبان خبر داد و تصریح کرد: لایحه اصلاح قانون مبارزه با منابع مالی تروریسم با رفع ایرادات شورای نگهبان به تصویب رسید، کنوانسیون پالرمو با رفع ایرادات شورای نگهبان منتظر رفع ایرادات مجمع تشخیص مصلحت نظام است، اصلاح این قوانین و پذیرش این کنوانسیون‌ها به معنای پذیرش کامل و عضویت FATF نیست و تنها برای خارج شدن از لیست سیاه FATF  است.

دور زدن تحریم‌ها در صورت پذیرش FATF منجر به افزایش تحریم‌ها می‌شود

فولادگر با بیان اینکه ما اگر کنوانسیون‌ها را بپذیریم به دلیل تحریم‌هایی که هستیم و مسائلی که در این حوزه داریم به دلیل رعایت نکردن قواعد FATF باید متحمل تحریم‌های جدید شویم، اظهار کرد: از دولت و حامیان این لوایح خواستیم تا حداقل از پذیرش این کنوانسیون‌ها به عنوان یک امتیاز استفاده شود، تا اینکه در دیدار نمایندگان مجلس با رهبری مبنی بر اینکه این کنوانسیون‌ها در جاهای دیگر تدوین می‌شود و مجلس باید به صورت داخلی به این مسائل بپردازد برخی دیگر نمایندگان با این موضوع مخالفت کردند و دولت و عده‌ای دیگر همچنان موافق پذیرش FATF  بودند در حالی که همچنان شرایط تحریم‌ها تغییری نکرده و ما مجبور به دور زدن تحریم‌ها هستیم و آقای ظریف هم گفت تضمینی برای بهتر شدن شرایط از طریق پذیرش FATF وجود ندارد و ما همچنان مخالف پذیرش آن بودیم.

وی از بررسی CFT و پیوستن به FATF در شورای نگهبان و حضور دولت در شورای نگهبان برای بررسی این مسائل خبرداد و تصریح کرد: آن چیزی که در مجلس تصویب شد پذیرش عضویت در کنوانسیون CFT با هفت تحفظ بوده است، یکی از این تحفظ‌ها اخذ مجوز برای دیگر کنوانسیون‌های داخل CFT از مجلس شورای اسلامی نظیر مسائل مبارزه با تروریسم و پذیرش مشروعیت رژیم صهیونیستی است و از همه مهمتر اینکه پس از خروج از لیست سیاه FATF این کنوانسیون امضا خواهد شد. در حقیقت موافقین پذیرش این کنوانسیون به امید این تحفظ‌ها رأی موافق دادند اگرچه مخالفین معتقد بودند که FATF خود را موظف به پذیرش تحفظ‌های ما نمی‌داند.

رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی با اشاره به شرایط نامساعد اقتصادی و کاهش شدید قدرت خرید مردم، خاطرنشان کرد: بخشی از طرح بسته حمایتی دولت که به صورت اجناس و اقلام و غیرنقدی قرار است ارائه شود توسط دولت در نظر گرفته شده اما بخش نقدی آن در دولت هنوز به جمع بندی نرسیده است. موضوع ترمیم حقوق به ویژه در شرایط کاهش شدید قدرت خرید مردم مسأله مهمی است که باید افزایش حقوق مردم انجام شود.

حمایت از تولید ملی، راهبرد اصلی خروج از مشکلات اقتصادی

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از اولین راه حل‌های بهبود شرایط اقتصادی در زمینه‌های مختلف مسأله حمایت از تولید است، اظهار کرد: شکی در این نیست که هر مسلک فکری اقتصادی برای برون رفت از مشکلات موضوع حل مشکل تولید و حمایت از تولید داخلی را نخستین راهبرد می‌داند، چندین سال است که به افزایش نقدینگی به عنوان یک تهدید تأکید داریم و بیشترین آثار تخریبی را در همین چندماهه گذشته شاهد بودیم و دیدیم که نقدینگی 1600 میلیارد تومانی به سراغ مسائل مختلف از جمله ارز و طلا و خودرو رفت.

وی نقدینگی را یکی از مشکلات مهم جامعه در حوزه اقتصادی برشمرد و افزود: در حالی که صنایع و واحدهای تولیدی با نبود نقدینگی مواجه هستند، شاهد هستیم که نقدینگی‌ها چه آسیبی به به اقتصاد کشور زده است، نبود سرمایه در گردش برای پیمانکاران یک مشکل اساسی است و همه این مسائل نشان دهنده نبود هدایت درست در زمینه نقدینگی جامعه است.

فولادگر بانک‌ها را یکی از عوامل رشد نقدینگی و خلق پول دانست و تصریح کرد: بزرگترین عامل ایجاد نقدینگی خلق پول و شبه پول سیستم بانکی کشور است، موضوع دیگر این است که سیاست‌های مالی کشور غلط است، روز به روز بودجه عمرانی کاهش پیدا می‌کند و بودجه جاری با افزایش مواجه است که بیش از 90 درصد این بودجه جاری حقوق و مزایا است، اگر پروژه‌های عمرانی پیشرفتی داشت حقوق و مزایا مشکل ساز نبود، مسأله دیگر سیاست‌های غلط ارزی است، دولت باید خروج ترامپ از برجام و مشکلات جنگ ارزی را پیش بینی می‌کرد که خوش بینی‌ها و اعلام قیمت 4200 تومانی از سوی آقای جهانگیری موجب تقاضای کاذب در بازار شد و بازار هیجانی باعث افزایش مشکلات اقتصادی و افزایش تب نقدینگی بیشتری در کشور شد.

نقش کم رنگ تحریم‌ها در بروز مشکلات اقتصادی| مشکلات ساختاری و مدیریتی است

رییس کمیسیون حمایت از تولید ملی مشکلات اقتصادی را ساختاری توصیف کرد و گفت: تحریم‌ها نقش کمتری در مشکلات اقتصادی داشت، در سؤالم از رییس جمهور این موضوع را مطرح کردم که شما به عنوان منتقد دولت قبل معتقد بودید مسائل اقتصادی ناشی از تحریم‌ها نیست و بیشتر آن به دلیل مسائل مدیریتی و ساختاری است و آیا این موضوع را قبول دارید؟ از رییس جمهور خواستیم این مشکلات مدیریتی در زمینه اقتصادی را برطرف کند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر ساختارها در اختیار دولت است، تصریح کرد: اصلاح ساختارها و تغییرات مدیریتی در اختیار دولت است، اگرچه بخشی از مشکلات به تحریم‌ها مربوط است اما با اصلاح مدیریتی و ساختاری مشکلات قابل برطرف شدن هستند، بعضی آدرس غلط می‌دهند و تحریم‌ها را ریشه اصلی مشکلات عنوان می‌کنند که اشتباه است، حل مشکلات کشور از طریق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل میسر خواهد شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: براساس آمارها تولید فولاد و صنایع فلزی کشور بیش از مصرف کشور است، وقتی آمارها را بررسی کردیم مشخص شد هم تأمین نیاز داخلی و هم صادرات ممکن است اما ریشه یابی‌ها نشان داد واسطه‌ها و دلال‌ها نظم بازار را برهم زده بودند، این مشکل در پتروشیمی نیز وجود داشت و شرکت‌هایی که بر اساس پروانه مواد اولیه را دریافت می‌کردند همان مواد را به بازار آزاد وارد می‌کردند و نظم تولید را برهم زده بودند.

عملکرد مجلس دهم از دوره‌های قبل ضعیف‌تر بوده است

فولادگر با بیان اینکه مجلس قطعا بی اشکال نیست، اظهار کرد: مجلس متشکل از منتخبین مردم است و باید مردم در انتخاب نمایندگان کارآمد دقت بیشتری داشته باشند، معتقد هستم مجلس دهم نسبت به دوره‌های گذشته قوی تر نبوده است و متوسط عملکرد مجلس دهم بهتر از مجالس قبلی نبوده و باید عملکرد بهتری داشته باشد. استفاده از اهرم‌های نظارتی و سؤال از دولت به معنای بی اشکال بودن مجلس نبوده است، سؤال از رییس جمهور در مجلسی که اکثریت آن حامی دولت هستند به نحوی بود که از 5 سؤال 4 سؤال قانع کننده نبود که می‌توانست در مسیر قوه قضاییه قرار بگیرد اما به دلیل مصالح و شرایط کشور این اتفاق رخ نداد.

وی پیرامون استخدام برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در وزارت نفت، خاطرنشان کرد: نمایندگانی که به استخدام جاهای دیگری درآیند دیگر مجوز اخذ حقوق از مجلس ندارند و تنها حقوق خود را از محل کارشان می‌توانند دریافت کنند یا اینکه حقوق مجلس را فقط بگیرند.

رییس کمیسون حمایت از تولید ملی تصریح کرد: قوانین پیشین حمایت از تولید ملی نظارت پذیر و جرم انگاری شد و ضمن اینکه تولید کنندگان و دستگاه‌های دولتی توانمندی‌ها و نیازهای خود را در سایتی ارائه می‌دهند که البته این اقدامات متأسفانه با شرایط اقتصادی کنونی با مشکل مواجه شد./1304/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات