۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۵۸۲۷۷۶
مدیر حوزه علمیه اسلامشهر:

دشمن از راهپیمایی اربعین می‌ترسد

رییس حوزه علمیه امام صادق(ع) اسلامشهر گفت: اربعین در سال‌های اخیر موضع قدرت و جلوه قدرت شیعه شد و دشمن در راهپیمایی میلیونی اربعین تجلی قدرت را دیده و ترسیده است.
علی قلی پور

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علی‌قلی‌پور ضمن تسلیت فرارسیدن ماه صفر با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه میان شیعیان و مسلمان به‌ویژه موضوع کم‌رنگ کردن اربعین اظهار داشت: از ابتدا تقابل میان حق و باطل بوده جبهه حق تلاش می‌کند باطل را از روی زمین پاک کند تا عدل حاکم شود و بندگان خدا به‌حقشان برسد و احکام الهی حاکمیت پیدا کند.

تفرقه آسان‌ترین شیوه دشمن در تقابل با اسلام است

رئیس حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام اسلامشهر با اشاره به نقشه دشمنان اسلام برای راهپیمایی میلیونی اربعین گفت: در سال‌های اخیر اربعین موضع قدرت و جلوه قدرت شیعه شد و دشمن در راهپیمایی میلیونی اربعین تجلی قدرت را دید و ترسید. نقشه دشمن همین تفرقه است چرا آسان‌ترین تقابل است و نیرو تحلیل می‌رود و انگیزه‌ها و مبانی تضعیف می‌شود و بدبینی ایجاد می‌شود در این حالت نفرات از دشمن غافل می‌شوند و به داخل مشغول می‌شوند ازاین‌جهت دین مقدس اسلام دعوت می‌کند که به ریسمان الهی چنگ بزنید. نزاع و تفرقه قدرت یک مجموعه را از بین می‌برد توصیه اهل‌بیت در این مواقع وحدت است.

وی ادامه داد: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند اگر دیدید دو شیعه ما بر سر پول نزاع می‌کنند از پول ما بدهید و صلح ایجاد کنید یا وقتی حضرت امیرالمونین علیه‌السلام به فرزندان خود وصیت می‌کند اولین فراز از وصیت ایشان اصلاح ذات البین است. قرآن کریم نیز می‌فرمایند مؤمنان برادرند و این برادری از برادری تنی نیز بالاتر است دشمن این موارد را می‌داند که قرآن و اهل‌بیت چقدر به وحدت توصیه می‌کند.

قصور در شناساندن امربه‌معروف و فواید آن وجود دارد

حجت‌الاسلام قلی پور با تأکید بر اهمیت امربه‌معروف و نهی از منکر گفت: وقتی در مبانی دینی خود صحبت از احکام می‌شود بقیه واجبات در سایه امر به‌ معروف و نهی از منکر قابلیت اجرا پیدا می‌کند. امربه‌معروف و نهی از منکر هم قواعد فردی و هم قواعد اجتماعی دارد وقتی ما امربه‌معروف کنیم فسادی که اکنون دامن جامعه را گرفته برچیده می‌شود.

وی اعلام کرد: اگر عموم مردم برخود وظیفه بدانند هر جا بدی دیدند عکس‌العمل نشان دهند و هر جا دیدند معروفی تعطیل می‌شوند اقدام کنند. اگر تعدادی برخود اجازه منکری دهند و بدانند که جامعه در مقابل این‌ها قرار می‌گیرد منکر صورت نمی‌گیرد اگر منکر صورت نگیرد فواید بسیاری دارد در ابتدا احکام دینی اجرا می‌شود ثانیاً هزینه‌هایی که می‌شود در آن صرفه‌جویی می‌شود این هزینه‌ها به سازندگی و دیگر جاها برمی‌گردد. الآن که امربه‌معروف و نهی از منکر اجرا نمی‌شود یا کم اجرا می‌شود بزرگترین حکم الهی است اثراتش هم‌اندازه خود بزرگ است.

رئیس حوزه علمیه امام صادق علیه‌السلام اسلامشهر خاطرنشان کرد: شاید ما در شناساندن امر به‌ معروف و فواید آن قصور داریم امربه‌معروف که گویی فراموش‌شده است منکر را می‌بینم و از کنار آن رد می‌شویم معمولاً آمر و ناهی اگر شرایط امربه‌معروف را داشته باشد ضرری ندارد. ما با این فریضه آشنا نیستیم مسلمان به این موضوع کم‌توجهی می‌کنند.

ایستادگی در مقابل طاغوت از پیام‌های عاشوراست

وی با اشاره به توصیه لقمان به فرزند خود که در قرآن کریم آمده است، گفت: لقمان به فرزند خود می‌گوید امربه‌معروف و نهی از منکر را انجام بده و اگر مشکلاتی داشت صبر کن. اگر باید به فرزندان خود این را بگوییم ما خیلی به بچه‌هایمان یاد می‌دهیم و باید امربه‌معروف و نهی از منکر را نیز آموزش دهیم. خداوند تبارک‌وتعالی می‌گوید شما تذکر را بگویید من اثر آن را می‌گذارم. اگر ما تذکر را بدهیم رحمت خدا نازل می‌شود. اگر تک‌تک به وظیفه خود عمل کنیم اثر خود را خواهد داشت و رحمت و برکت پروردگار عالم خواهد آمد. این فریضه به حدی مهم بوده که امام حسین به خاطرشان قیام کردند و شهادت خودشان و اسارت اهل‌بیت علیهم‌السلام را قبول کنند.

حجت‌الاسلام قلی پور به نحوه انجام امربه‌معروف باوجود مشکلاتی در جامعه گفت: کسانی که در مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام هستند این وظیفه را باید عمل کنند و به تعداد نفرات نگاه نکنند و راه را ادامه دهند باید از جان گذشت. چون انسان مؤمن می‌داند حیات برای این دنیا نیست و یک حیات جاودانه است. خداوند فرمود یک مرگ مقدری برای شما هست که در رختخواب نیز باشید می‌آید اما به‌حق عمل کنید امدادهای غیبی خداوند می‌آید یک بخش زیادی از موفقیت‌ها امدادهای غیبی پروردگار عالم است یک انسان الهی به وظیفه خود نگاه می‌کند و عمل می‌کند نتیجه در دست خداست انسانی که به قدرت خدا تکیه دارد از هیچ انسانی نباید بترسد.

وی با اشاره به شرایط جامعه اسلامی در زمان قیام امام حسین علیه‌السلام گفت: امام حسین در مقابل طاغوت ایستادند و در مدینه و عاشورا و در مسیر بین مکه تا کربلا فرمود مثل یزید اگر حاکم شود باید فاتحه اسلام خوانده شود اگر جهاد مؤثر نبود خداوند حکم جهاد نمی‌داد ما دنبال اجرای فرامین پروردگار عالم هستیم امام حسین علیه‌السلام می‌فرمایند انسان‌های آزاده کاری می‌کنند که من کردم این پیام عاشورا است ما از عاشورا و کربلا زنده هستیم.

امام حسن (ع) و امام حسین (ع) می‌خواستند شیعه حفظ شود

امام‌جمعه موقت اسلامشهر با اشاره به عدم همراهی امام زمان توسط مردم زمان بنی‌امیه گفت: اگر شیعیان از امیرالمؤمنین دفاع می‌کردند کار به اینجا نمی‌کشید که ایشان شورا و حکمیت را قبول کنند این ضعف ازآنجا شروع شد امیرالمؤمنین به‌نوعی شکست خوردند و بعد از ایشان امام حسن به‌نوعی شکست خوردند دیگر فضای دور امام جمع شدن و نیروی منسجم تشکیل دادن نبود. امام حسن و امام حسین نیز می‌خواستند به‌نوعی شیعه حفظ شود. امام حسین علیه‌السلام در این مسیر با آن دعوت حرکت کردند بخشی از دعوت و امربه‌معروف بود. در کوفه نیز ترسی که عبیدالله و یزید ایجاد کردند و بخشی هم ضعف ایمانی افراد بود زمانی که امام معصوم وجود دارد می‌توانند به امام مراجعه کنند و از ایشان بپرسند. عده‌ای بی‌خبر بودند وعده‌ای ضعف ایمان شیعیان و عدم مراجعه به امام بود که از امام کسب تکلیف کنند اگر این رجوع بود امام قطع مسلم به بقیه راه را نشان می‌دادند عده‌ای هم تطمیع شدند و امام تنها ماندند.

وی در پایان با تأکید بر حفظ وحدت میان مذاهب اسلامی گفت: امام صادق می‌فرمایند هر کس به سنی اقتدا کند گویی به پیامبر اقتدا کرده است از امام حسن عسکری هست که می‌فرمایند در تشییع‌جنازه اینان شرکت کنید و به این‌ها احترام بگذارید. ائمه شیعه نیز از اهانت به مقدسات دیگران نهی می‌کردند ما با برادران اهل سنت مشترکاتی داریم ضروریات دین به چیزی می‌گویند که تمام فرق اسلامی آن را قبول دارند. حجاب از ضروریات دین است همه فرق اسلامی آن را قبول دارند در مسجدالنبی ۱۲ امام در کنار خلفا تابلو دارند./۸۰۴/د103/ب1

ارسال نظرات