۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۵۸۳۰۰۸
استاد سطح عالی حوزه:

زیارت اربعین منبعی از عظمت، کرامت و سعادت است

حجت الاسلام احتشام بر استفاده از ظرفیت اربعین برای تقویت روحیه شعیان تأکید کرد و گفت: باید برای احیای موارد سلبی و ایجابی زیارت اربعین تلاش کرد.
احتشام کاشانی

حجت الاسلام علی احتشام در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به جایگاه زیارت اربعین در منابع دینی گفت: در میان زیارت های مأثور، زیارت اربعین داری جایگاه و موقعیتی ویژه و استثنایی است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: در حدیث مشهور امام حسن عسکری(ع) زیارت اربعین یکی از نشانه های مؤمن واقعی برشمرده شده است؛ بنابراین، اگر پس از گذشت چهل روز از وفات افراد عادی از روی عادت و یک عرف اجتماعی بر سر مزار حاضر می شوند، زیارت اربعین امام حسین(ع) یک زیارت مورد تاکید آموزه های دینی و مورد اعتماد ائمه معصوم(ع) است.

وی با بیان این که آنچه در زیارت اربعین قرائت می شود منبعی از عظمت، کرامت و سعادت است، اظهار کرد: همه ما وظیفه داریم در اهتمام به احیا زیارت اربعین و نمودارشدن جایگاه ایجابی و سلبی آن یعنی تقویت روح شیعی در دوستان امام حسین(ع) و تأکید بر برائت و بیزاری از دشمنان آن حضرت در گذشته، حال و آینده تلاش کنیم.

حجت الاسلام احتشام ادامه داد: باید برای همه روشن شود که اگر امام حسین(ع) در زمان ما می زیست سیاست آن حضرت با استفاده از از زیارت اربعین، نسبت به ملت های مستضعف، مسلمانان و شیعیان مظلوم چه بود؟ آیا می شود باور کرد آن حضرت که دست بیعت از روی ذلت به ظالمان و مستکبران نداد، اگر در زمان می زیست تحت پرچم انگلیس و آمریکا از صهیونیست های جنایت کار و وهابیت خیانت پیشه غافل می ماند؟ قطعا چنین نبوده و نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: گرچه شهرت و وسعت زیارت اربعین در سال های اخیر یکی از آثار و نتایج پیروزی انقلاب کبیر اسلامی در ایران و مقاومت اسلامی در منطقه است؛ اما تجربه تاریخی نشان می دهد که هرگاه دست ظالمان از شهرهای مقدس به ویژه کربلا در قطعه های کوچکی از زمان بریده یا سیطره و تسلط حکومت های خودکامه ضعیف تر شده است، مسلمانان به ویژه شیعیان در اهتمام به بزرگداشت اربعین کوتاهی نمی کردند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم ادامه داد: هیأت معروف طویریج و ایستادگی و مقاومت برای عزاداری از این هیأت و نمونه های مشابه آن همچنین حضور علمای بزرگ در زیارت اربعین امام حسین(ع) و اهتمام به قرائت زیارت اربعین نشان از آن دارد که زیارت اربعین خلق شده چند سال اخیر نیست.

حجت الاسلام احتشام با اشاره به آثار و پیام های پیاده روی اربعین، اظهار کرد: همایش بزرگ اربعین که اختصاص به شیعیان امام حسین(ع) ندارد و نژادهای مختلف و حتی افراد غیر مسلمان در این همایش بزرگ حضور دارند بنابراین از ظرفیت این همایش می توان برای روشنگری و تبیین فرهنگ جهانی شیعه که مبتنی بر ایستادگی سرخ و امیدواری سبز به ظهور مهدی(عج) است استفاده کرد.

وی ادامه داد: اگر نقل شده است امام زمان(عج) به هنگام ظهور در کنار کعبه صدای «الا يا اهل العالم ان جدي الحسين قتلوه عطشانا» سرخواهد داد؛ نشان می دهد جهان تا زمان ظهور باید با امام حسین(ع) و مظلومیت او آشنا شده باشد تا امام زمان(عج) بتواند انقلاب جهانی خود را بر پایه های نهضت سرخ حسینی پایه گذاری کند.

 استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اضافه کرد: بنابر آنچه که گفته شد باید از ظرفیت اربعین برای روشنگری در راستای حمایت از رنج دیدگان، محرومان و پابرهنگان تاریخ همچنین مبارزه با مستکبران و جهان خواران بیشترین بهره را برد./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات