۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۵۸۳۱۱۱
حجت الاسلام بیاتی:

همایش ملی الگوی مفهومی عفاف جنسی برگزار می شود

رییس موسسه فرهنگی پژوهشی طهورا از برگزاری همایش ملی الگوی مفهومی عفاف جنسی از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی در تابستان سال آینده خبر داد.
حجت الاسلام مهدی بیاتی، مدیر موسسه طهورا و کارشناس عفاف و حجاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری همایش «الگوی مفهومی عفاف جنسی» از سلسله همایش های ملی «الگوی زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی» عصر امروز در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم برگزار شد.

حجت الاسلام مهدی بیاتی عضو شورای علمی همایش در این همایش با بیان این که مسأله عفاف جنسی از چند جهت اهمیت دارد، ابراز داشت: یکی از علل آن این است که بهره بردن از غریزه جنسی برای مردم اهمیت ویژه ای دارد تا جایی که می‌ توانیم بگوییم گروهی از افراد به جهت سوء تدبیر در مدیریت این قضیه هدف خود را همین مسأله قرار داده اند.

وی عنوان داشت: ساختارهای تمدنی غرب و کشوری مثل آمریکا که نسبت به آزادی های جنسی و تحریک در دنیا جزو داعیه داران به شمار می روند، با این حال شیوه آموزشی خود را با مدیریت غریزه جنسی همراه کرده است به همین جهت اهمیت این مسأله برای هیچکس قابل انکار نیست.

رییس موسسه فرهنگی پژوهشی طهورا یادآور شد: در فضای مجازی هم که امروز تبدیل به فضایی حقیقی شده است گرایش های جنسی به عنوان یکی از امور جذاب تعریف می‌ شود و بحث دیگر تلقی است که در جامعه ما نسبت به عفاف وجود دارد؛ عفاف در جامعه ما یک نوع گویش متفاوت کاملا به صورت مساوی با حجاب تعریف می‌ شود که یک خطر برای شیوع دین محسوب می‌ شود.

وی با تأکید بر این که فهم برخی افراد دین دار از عفاف به یک رفتار خاص یعنی حجاب خلاصه شده است، خاطرنشان کرد: حجاب امری بسیار مهم است ولی عفاف منحصر در آن نیست، این انحصار یک فاجعه بزرگ در راه تبلیغ دین تلقی می‌ شود و به همین دلیل تبلیغ از عفاف به یک ضد تبلیغ تبدیل شود، از این رو ضرورت این که فهم روشنی از عفاف و زندگی عفیفانه و الگوی زندگی عفیفانه ارائه کنیم بسیار مهم است.

حجت الاسلام بیاتی در ادامه افزود: مسأله جنسی و خویشتن داری جنسی یکی از پارامترهای زندگی مؤمنانه است، چون ما اعتقاد داریم تعفُّف مقدمه تعبد است و این بسیار زیبا است که آستان قدس رضوی این رسالت را برای خودتعریف کرده که وارد این مسأله خطیر شود و بنیادهای پژوهش ها را در این زمینه فعال کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان داشت: ما با تحقیق اولیه ای که انجام داده ایم به یک شبکه مسائل عفاف رسیده ایم که حداقل به سه موضوع می‌پردازد، نخست عوامل تقویت عفاف، دوم عوامل تضعیف کننده عفاف و سوم شاخصه های عفاف که باید قدم های علمی در این راه برداشته شود تا یک جریان علمی در فهم از مسأله جنسی را در جامعه تعریف و در راه خویشتن داری حرکت کنیم.

رییس موسسه فرهنگی پژوهشی طهورا در ادامه با اشاره به محورهای همایش ابراز داشت: ما در گام اول می‌ خواهیم فلسفه عفت جنسی را تبیین کنیم که در این عرصه به دنبال تبیین عفاف در مکاتب مختلف فلسفی و تطبیقی مفهوم عفاف در مکاتب مختلف فلسفی هستیم و در ادامه می خواهیم تعریفی از عفاف جنسی ارائه بدهیم.

وی ادامه داد: انواع عفاف اعم از فردی و اجتماعی، رابطه عفاف با دیگر مفاهیم، مفهوم عفاف از منظر ادیان، علوم و مکاتب و در نهایت الگوی مفهومی عفاف از جمله محورهای این همایش به شمار می رود.

عضو شورای علمی همایش الگوی مفهومی عفاف جنسی استخراج الگوی مفهومی عفاف و زمینه سازی برای کشف الگوی عفیفانه را هدف اصلی این همایش برشمرد و خاطرنشان کرد: علاقه مندان می توانند تا 20 اسفندماه سال جاری چکیده مقالات کوتاه یا بلند خود را به دبیرخانه همایش به آدرس قم، ابتدای خیابان شهدا، نمایندگی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی ارسال کنند؛ مهلت ارسال اصل مقالات نیز آخر خرداد ماه سال بعد است.

وی یادآور شد: این همایش رتبه علمی isc را کسب کرده و ان شاءالله در تابستان سال آینده در قم برگزار می شود؛ در برگزاری این همایش مراکز علمی از جمله پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، پژوهشگاه قرآن و حدیث، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه الزهرا(س) با بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس همکاری دارند./1330/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات