۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۷
کد خبر: ۵۸۳۱۱۷
رییس دفتر بنیاد پژوهشی آستان قدس رضوی خبر داد؛

برگزاری دومین همایش علمی سیره امام رضا؛ آموزه ها و کارکردها در قم

حجت الاسلام راد از برگزاری دومین همایش علمی سیره امام رضا(ع)؛ آموزه ها و کارکردها در قم در دهه آخر صفر و با مشارکت اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و مراکز علمی کشور خبر داد.
حجت الاسلام علی راد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری دومین همایش علمی «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه ها و کارکردها» عصر امروز در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم برگزار شد.

حجت الاسلام علی راد رییس دفتر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم در این نشست با اشاره به این که شخصیت امام رضا(ع) یک شخصیت فرامذهبی است، ابراز داشت: ایشان اختصاصی به مذهب شیعه ندارد و سایر مذاهب اسلامی نیز ارادمند این امام هستند و توده اهل سنت نیز علاقه خاصی به ایشان دارند.

وی در ادامه اضافه کرد: چه در داخل و چه در خارج کشور این ارادت مشهود است و توجه به جایگاه علمی ایشان نیز مورد عنایت همه اندیشمندان بوده است و از سوی دیگر میراث و نصوص مربوط به امام رضا(ع) رویکرد تقریبی ایشان به رهبران ادیان دیگر را نشان می‌ دهد، همچنانکه ما در برخی مناظرات امام رضا(ع) تعاملاتی ممتاز را شاهد هستیم.

رییس دفتر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم تأکید کرد: این ویژگی ها باعث شده که امام رضا(ع) شخصیتی فرامذهبی و فرا اسلامی پیدا کند و مورد توجه همه اندیشمندان ادیان مسیحیت و یهودیت قرار بگیرد و به عبارت دیگر ایشان یک گفتمان تقریب و منطق گفت‌وگوی بین ادیانی هستند و این ویژگی ها اقتضا دارد که بیش از این به این شخصیت بپردازیم.

وی برگزاری همایش ها و نشست های علمی با محوریت شخصیت و سیره رضوی را از جمله فعالیت های اصلی بنیاد پژوهش های اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: این دومین همایش نمایندگی قم است که ابعاد آن را مورد گفتگو قرار می‌ دهیم، چراکه بر این باوریم که از 20 سال اخیر سیره پژوهشی امام رضا(ع) در بین حوزویان و دانشگاهیان شایسته و باسته این گرایش مطالعاتی مورد توجه قرار نگرفته است.

حجت الاسلام راد در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: استخراج نظام، آموزه ها و ادیان فرهنگی تمدنی و ادیانی از سیره اهل بیت(ع) از ضرورت های غیر قابل انکار به شمار می رود، چراکه معمولا در سیره نگاری به ابعاد شخصیتی معصومین اکتفا می‌ کنیم در حالی که می‌ توان یک آموزه مهم و بنیادی را استخراج کرد از این رو بنیاد، احیای فرهنگ رضوی را در بین نخبگان مورد اهتمام خود قرار داده و از دهه کرامت و دهه آخر صفر برای برگزاری نشست ها و همایش ها با محوریت سیره رضوی استفاده می‌ کند.

وی  در ادامه با تأکید بر این که بخشی از این همایش معطوف به آموزه های مستخرج از سیره رضوی است، ابراز داشت: بخشی به جایگاه امام رضا(ع) در فرهنگ اهل سنت و همین طور نقش سادات رضوی در احیای فرهنگ اهل بیت(ع) نیزمی پردازد؛ این همایش از 12 تا 24 آبان همزمان با دهه آخر صفر در چهار شهر قم، تهران، ارومیه و سنندج برگزار می شود.

رییس دفتر بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی نمایندگی قم در ادامه یادآور شد: بخشی از موضوعات این همایش «حدیث سلسله الذهب به روایت اهل سنت»، «عقلانیت دینی و اخلاق عقلانی در سیره امام رضا(ع)»، «جایگاه امام رضا(ع) در فرهنگ و میراث اسلامی»، «سیره امام رضا(ع) و آموزه های تمدنی، اصول و روش استنباط» و «تعامل و همگرایی با اهل سنت در سیره رضوی» است که مراکزی از جمله دانشگاه ارومیه، دانشگاه معارف اسلامی، مؤسسه الذریه النبویه، انجمن تاریخ پژوهان حوزه و دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی میزبان برگزاری این نشست ها هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی دانشگاه قرآن و حدیث تهران روز 12 آبان، انجمن تاریخ پژوهان قم روزهای 13 و 15 آبان، دانشگاه ارومیه و دانشگاه معارف اسلامی روز 14 آبان، پژوهشکده الذریه النبویه روز 20 آبان، سالن همایش های کتابخانه امام خامنه ای سنندج روز 21 آبان و دانشگاه ادیان و دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه معارف اسلامی روز 24 آبان ماه میزبان نشست های تخصصی این همایش هستند./1330/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات