۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۵۸۳۲۸۲
رییس سازمان ملی استاندار کشور خبرداد؛

تصویب استاندارد غذای حلال در جهان با تطبیق دقیق با فقه شیعه

پیروزبخت با اشاره به ارتباط تنگاتنک سازمان استاندارد با حوزه و نظرات فقها از تصویب استاندارد غذای حلال در بین ۳۲ کشور جهان با بیش از ۹۸ درصد تطبیق با فقه شیعه خبرداد.
دیدار رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با آیت الله علوی گرگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نیره پیروز بخت رییس به همراه جمعی از معاونان سازمان ملی استاندارد کشور با حضور در بیت حضرت آیت الله علوی گرگانی با این استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌وگو کردند.

پیروز بخت در این دیدار با بیان این که سازمان استاندارد کشور یک سازمان نظارتی و فرابخشی است، گفت: فلسفه وجودی سازمان، اهمیت سلامت و ایمنی مردم است که در سال 1304 با عنوان مرکز مقیاس و اندازه شناسی وارد کار شده بود.

وی تأکید کرد: دلیل راه اندازی اولیه این مرکز توجه به حق الناس و مبارزه با کم فروشی بود و برای همین کار پایه ریزی شد و در حال حاضر نیز وظیفه این سازمان، نظارت بر همه کالاها و محصولات و خدمات و فرایندهایی است که به گونه ای برای آنها استاندارد تعریف شده است.

رییس سازمان ملی استاندارد کشور در ادامه خاطرنشان کرد: این سازمان در حوزه های نظارتی در حد وزارت خانه و رییس آن نیز معاون رییس جمهور است و در رأس شورای عالی استاندارد نیز رییس جمهور قرار دارد.

وی با اشاره به سیاست های کلی اقتصاد مقاوتی ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: ایشان در بند 24 بر لزوم توسعه پوشش استاندارد به همه محصولات داخلی تأکید کردند که همین مسأله نقشه راهی شد که بتوانیم نگاهی به گذشته داشته باشیم و فرایندهای خودمان را اصلاح کنیم تا در آینده انتظارات ایشان که نشأت گرفته از توقعات جامعه است را پاسخگو باشیم.

پیروز بخت همچنین در ادامه دیدارهای خود عنوان کرد: در سال های اخیر اتفاقات خوبی پیش آمد تا جایی که سطح سازمان بالاتر رفت و در سال گذشته قانون جدیدی در مجمع تشخیص مصلحت نظام با حمایت آیت الله هاشمی شاهرودی تصویب شد که در آنجا مباحث متعددی در ارتباط با ایمنی و سلامت مردم در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به صدور گواهی حلال به عنوان یکی از وظایف اصلی این سازمان خاطرنشان کرد: برخی از اعضای این سازمان عضو هیأت مدیره اندازه شناسی کشورهای اسلامی نیز هستند به همین جهت ما در ارتباط با فعالیت های مرتبط با حلال در سطح بین المللی به توفیقات خوبی رسیدیم.

رییس سازمان ملی استاندارد کشور اضافه کرد: ما با بهره گیری از نکات فقهی دقیق آیت الله عالمی در وزارت جهاد کشاوری توانستیم در سطح 32 کشور جهان استاندارد غذای حلال را با بیش از 98 درصد تطبیق با فقه شیعه جعفری مصوب کنیم که این مسأله نشان دهنده برتری علمی ایران اسلامی است.

وی با بیان این که سازمان استاندارد کشور تنها مرجع صدور گواهی حلال در کشور است، خاطرنشان کرد: البته باید به این نکته اشاره کنیم که چرخه مالی و تجاری حلال در دنیا بیش از 2500 میلیارد دلار در سال است که ما نقش زیادی نداریم که امیدواریم با همکاری نهادها و ارگان ها بتوانیم به این سمت برویم./1330/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات