۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
کد خبر: ۵۸۳۵۱۹

زندگی، زمانه و رویکردهای امام موسی کاظم در آینه کتاب

کتاب‌های «امام موسی کاظم (ع) شعله خاموش»، «رویکرد عقیدتی فرزندان امام کاظم (ع) در قبال امامت امام رضا (ع)»، «امام موسی کاظم (ع) در کلام مقام معظم رهبری» و «امام موسی کاظم (ع) در کلام مراجع عظام تقلید» بازتابی از زندگی و زمانه، شخصیت و رویکردهای هفتمین امام شیعیان در مسائل مختلف است.
امام

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چهار عنوان کتاب «امام موسی کاظم (ع) شعله خاموش»، «رویکرد عقیدتی فرزندان امام کاظم (ع) در قبال امامت امام رضا (ع)»، «امام موسی کاظم (ع) در کلام مقام معظم رهبری» و «امام موسی کاظم (ع) در کلام مراجع عظام تقلید» در ماه‌های اخیر به همت پژوهشکده تخصصی امام موسی کاظم (ع)، به زیور طبع آراسته شده است. دو عنوان از این کتاب‌ها دربردارنده زندگی و زمانه، شخصیت و رویکردهای هفتمین امام شیعیان در مسائل مختلف است. در دو جلد دیگر نیز شخصیت و ویژگی‌های آن امام همام در کلام مقام معظم رهبری و در کلام مراجع عظام تقلید تبیین شده است.

امام موسی کاظم (ع) در کلام مقام معظم رهبری

نخستین چاپ کتاب «امام موسی کاظم (ع) در کلام مقام معظم رهبری» در 60 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات آوای منجی روانه بازار نشر شده است.

بهمن بابیزان؛ رئیس موسسه علمی پژوهشی امام کاظم (ع) در دو بخش، مجموعه‌ای از سخنان و فرمایشات مقام معظم رهبری درباره امام موسی کاظم (ع) را جمع‌آوری و تدوین کرده است. 

در صفحه 21 این کتاب می‌خوانیم: «و اما زندگی موسی بن جعفر (ع) یک زندگی شگفت‌آور و عجیبی است. اولا در زندگی خصوصی موسی بن جعفر (ع) مطلب برای نزدیکان او روشن بود؛ هیچکس از نزدیکان آن حضرت و خواص اصحاب آن حضرت نبود که نداند موسی بن جعفر (ع) برای چه تلاش مِ‌کند و خود موسی بن جعفر (ع) در اظهارات و اشارات خود و کارهای رمزی که انجام می‌داد، این را به دیگران نشان می‌داد، حتی در محل سکونت... آن اتاق مخصوصی که موسی بن جعفر (ع) در آن می‌نشست اینگونه بود که راوی که از نزدیکان امام هست می‌گوید من وارد شدم دیدم در اتاق موسی بن جعفر (ع) سه چیز هست: یکی یک لباس خشن، یک لباسی که از وضع معمولی و مرفه به‌دور هست، یعنی به تعبیر امروز ما می‌شود فهمید و نه می‌شود گفت لباس جنگ. این لباس را موسی بن جعفر (ع) آنجا گذاشتند و نپوشیدند، به‌صورت یک چیز سمبولیک،. بعد سیف معلق؛ شمشیری را آویختند معلق کردند یا از سقف و یا از دیوار. و مصحف؛ و یک قرآن ببینید چه چیز سمبولیک و چه نشانه زیبایی است. در اتاق خصوصی حضرت که جز اصحاب خاص آن حضرت کسی به آن اتاق دسترسی ندارد. نشانه‌های یک آدم جنگی مکتبی مشاهده می‌شود، شمشیری هست که نشان می‌دهد هدف جهاد است،‌لباس خشنی هست که نشان مِ‌دهد وسیله خشونت‌بار رزمی و انقلابی است و قرآن هست که نشان مِ‌دهد هدف این است می‌خواهیم به زندگی قرآنی برسیم.»

امام موسی کاظم (ع) در کلام مراجع عظام تقلید

نخستین چاپ کتاب «امام موسی کاظم (ع) در کلام مراجع عظام تقلید» در 64 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه به بهای 30 هزار تومان از سوی انتشارات آوای منجی به بازار نشر عرضه شده است.

بهمن بابیزان؛ رئیس موسسه علمی پژوهشی امام کاظم (ع) در سه بخش کتاب حاضر، گزیده‌ای از بیانات سه تن از مراجع عظام تقلید آیت‌الله‌ وحید خراسانی، آیت‌الله‌ مکارم شیرازی و آیت‌الله جوادی آملی درباره امام موسی کاظم (ع)، جمع‌آوری و تدوین شده است.

در بخش سوم این کتاب درباره امام موسی کاظم (ع) در کلام آیت‌الله جوادی آملی، آمده است: وجود مبارک امام هفتم (ع)، مقام مومن را خیلی بالا می‌‌داند. بالا بودن مقام مومن تنها به این نیست که در آخرت درجات او زیاد است، بلکه بالا بودن مقام مومن این است که او نزدیک انبیا و ائمه (ع) بسیاری از فضائل و معارف و علوم را می‌تواند یاد بگیرد و عمل بکند و منتشر بکند (این سرمایه در انسان هست). اگر کسی این سرمایه را شناخت، خود را ارزان نمی‌فروشد، هرگز نمی‌گوید من حالا که مدرس شدم یا درس سطح می‌گویم یا درس خارج می‌گویم همین مقدار بس است.»

رویکرد عقیدتی فرزندان امام کاظم (ع) در قبال امامت امام رضا (ع)

نخستین چاپ کتاب «رویکرد عقیدتی فرزندان امام کاظم (ع) در قبال امامت امام رضا (ع)» در 108 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه به بهای 16 هزار تومان از سوی انتشارات آوای منجی روانه بازار کتاب شده است.

کتاب حاضر در 6 بخش «مختصری از زندگی امام کاظم (ع)»، «سیره مختصر امام کاظم»، «دوران تبعید و زندانی امام کاظم (ع)»، «فلسفه تعدد همسران امام کاظم (ع)»، «تحلیل و بررسی تعداد اولاد امام کاظم (ع) در منابع تاریخی و روایی» و «رویکرد عقیدتی فرزندان امام (در دو بخش پسر و دختر)» به قلم سید یاسین موسوی‌زاده تدوین شده است.

در بخشی از پیشگفتار کتاب آمده است: «مورخان و نسب‌شناسان، جایگاه ممتاز و برتر فرزندان موسی بن جعفر (ع) را در مقایسه با دیگر مردمان چنین بیان کرده‌‌اند: «هریک از فرزندان ابوالحسن، موسی بن جعفر (ع) دارای فضل و منقبتی شناخته شده و مشهور نزد مردم بودند. برخی از آنان که شرایط سیاسی را مساعد می‌دیدند، پرچم مبارزه علیه ستمگران عباسی را برمی‌افراشتند و علیه انحرافات و کژی‌ها به مبارزه برمی‌خاستند.» نام‌های فرزندان امام موسی (ع) در منابع تاریخی همچون تعدادشان گونه‌گون ذکر شده است؛  بعضی با اسم و بعضی با کنیه و شاید یکی از علل اختلاف در تعداد فرزندان آن حضرت، همین موضوع باشد. علت دیگر آن‌را باید در اغلاط و اختلاف نسخه‌ها و تصرف ناسخان دانست. چه بسا بعضی از اسامی افراد، بدل از آنچه در متن آمده در حاشیه نوشته می‌شد؛ ولی نسخه‌نویسان بدون توجه آن‌را در متن درج کرده‌اند. این پژوهش ضمن تحلیل و بررسی علل و فلسفه فراوانی فرزندان امام کاظم (ع)،‌ به رویکرد عقیدتی ایشان پرداخته و به معرفی و شرح مختصری از برخی از فرزندان آن امام همام می‌پردازد.»
 
امام موسی کاظم (ع) شعله خاموش

نخستین چاپ کتاب «امام موسی کاظم (ع) شعله خاموش» در 192 صفحه با شمارگان یک‌هزار و 500 نسخه به بهای 12 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات رادنگار راهی بازار نشر شده است.

سلیمان کتانی؛ نویسنده و اندیشمند مسیحی - لبنانی کتاب «الامام الکاظم؛ شعاع مقهور الضوء» را نوشته و مجید شاکر سلماسی آن‌را به فارسی ترجمه کرده است. در ابتدای این کتاب مقدمه‌هایی از مترجم، آیت‌الله صافی گلپایگانی و دکتر غالب غانم آمده است.

کتاب حاضر در پنج فصل تنظیم شده است. «ریشه‌ها»، «همراه با امام موسی بن جعفر (ع)»، «امام موسی کاظم (ع)» و «پس از شهادت» چهار فصل نخست کتاب است و فصل پایانی شامل سرفصل‌هایی به نام یادها، بر فراز پل‌ها، همراه هارون‌الرشید، همراه امت، و تو ای امام و روزهای آینده است.

در صفحه 98 کتاب درباره «سیره کاظم (ع)» می‌خوانیم: «درس‌هایی که کاظم (ع) در مکتب پدرش صادق (ع) آموخت، زمینه مدیریت و سیره خردمندانه اوست. او با اسم رمز صبر و شکیبایی وارد میدان شد و منزل‌گاه‌ها را یکی بعد از دیگری طی نمود و با امیدی به آینده‌ای روشن و تدبیری از جنس حکمت و صبر امت را از گزند سیلی ظلم در امان نگه داشت تا طوفان سیاه ابرهای تاریکی آسیبی به ایشان وارد نسازد. همه این درس‌ها را در مدرسه تاریخ خوانده‌ایم که در همه این دوره‌های ظلمانی در دوران تاریک امویان خیانت‌پیشه و عباسیان خون‌ریز، زخم‌هایی بر پیکر امت یادگار دارند. اندیشه حکیمانه جز به بردباری و شکیبایی حکم به سپری کردن این دوران نمی‌کند! نرم‌خویی و مدارا شاید مانع از انفجار نکند ولی از میزان خسارت‌های احتمالی آن می‌کاهد تا زمانی که خدا تقدیر خود را به اراده امت تغییر دهد.هرچند این نرم‌خویی و مدارا که صادق (ع) را به رویارویی با منصور کشاند، جز با زهر کین جوابی نشنید و دیدگان فرزندش موسی (ع) را اشک‌بار کرد، ولی باز شکیبایی نموده و اشک را نه بر گونه‌هایش که در سینه‌اش ریخت و امام کاظم (ع) در برابر منصور در راستای حفظ و پاسداری از آرمان و رسالت مقدس صبر کرد و مدارا نشان داده و نرم‌خویی پیشه‌اش شد.»/۹۲۵/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات