۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۵۸۳۵۷۸

لقمه حرام مؤمن را از دایره ولایت اهل بیت خارج می کند

استاد حوزه علمیه قم گفت: لقمه حلال، انسان را عاقبت به خیر می کند؛ در حالی که لقمه حرام، مؤمن را از دایره ولایت اهل بیت(ع) خارج می کند.
رزق حلال

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید مجتبی محمدی امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) لقمه حلال را یکی از اسباب عاقبت به خیری انسان عنوان کرد و افزود: امام حسین(ع) در روز عاشورا علت بیت شکنی کوفیان را لقمه حرام دانسته و فرمودند« آری؛ در اثر هدایای حرامی که به دست شما رسیده (جوایزى که براى کشتن من گرفتید) و در اثر غذاهای حرام و لقمه‌های غیرمشروعی که شکم‌های شما از آنها انباشته شده، خدا این چنین بر دل‌های شما مهر زده است. وای بر شما! آیا ساکت نمی شوید»

استاد حوزه علمیه قم افزود: قلبی که بنابر بر تعبیر قرآن کریم دچار ختم شده باشد هرگز در مقابل کلام حق شنوا و بینا نخواهد بود و چنین قلبی در مقابل ولی خدا قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: همانگونه که در کلام امام حسین(ع) تأکید شد لقمه حرام و شبهه ناک یکی از مهم ترین عوامل سد قلب است؛ بنابراین اولین شرط ولایت مداری ارتزاق از لقمه حلال است.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به ماجرایی از زندگی آیت الله بروجردی در این زمینه خاطر نشان کرد: روزی آیت الله بروجردی برای درمان درد پا راهی یکی از چشمه های آب معدنی شدند و هنگام رسیدن به آن چشمه و روستا به نزدیکان خود دستور دادند که برای فقرا چند گوسفند را قربانی کنند به هنگام ناهار همراهان آیت الله بروجردی مقداری گوسفند کباب شده برای ایشان آوردند و بیان کردند که این مقدار گوشت را از گوشت گوسفندهای قربانی برای ایشان کنار گذاشته اند.

وی ادامه داد: آیت الله بروجردی بعد از شنیدن سخنان همراهان خود از خوردن گوشت کباب شده خودداری کرده و فرمودند شاید بوی آن کباب به مشام فقیری رسیده باشند و شبهه ناک شده باشد به همین دلیل کاسه ای ماست به همراه نان و سبزی  را برای ناهار استفاده کرده و از خوردن کباب پرهیز کردند.

استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: سیره بزرگان دین و علماء به ما نشان می دهد که نه تنها باید از حرام بلکه باید از لقمه شبهه ناک نیز پرهیز کرد.

وی با بیان اینکه با کسب رزق حلال باید زمینه عاقبت به خیری خود را فراهم کنیم، تصریح کرد: با رزق حلال باید از فقرا دستگیری کرد و نمی توان با کسب رزق حرام و کمک به فقرا رزق حرام خود را حلال کرد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به داستانی از زندگی امام علی(ع) تصریح کرد: تا قبل از اینکه در قرآن کریم آیه های مربوط به نجوا نازل شود مردم همواره به حضرت رسول(ص) مراجعه می کردند و از ایشان سؤال می پرسیدند؛ اما همین که آیه نازل شد برای نجوا و پرسش از حضرت رسول(ص) باید 10 درهم صدقه بدهند، دیگر کسی به حضرت رسول(ص) مراجعه نکرد.

حجت الاسلام محمدی ادامه داد: پس از این ماجرا، امام علی(ع) یک روز کامل را کردند و 10 درهم کسب کرده و برای پرسیدن 10 پرسش نزد حضرت رسول(ص) آمده و از حضرت پرسیدند من 10 درهم صدقه داده و از شما 10 پرسش دارم که اولین آنها این است که چگونه عاقبت به خیر شوم که حضرت رسول(ص) فرمودند« بر حلال و حرام خود مراقب کن و صداقت در زندگی پیشه کن».

حجت الاسلام محمدی افزود: امام صادق(ع) در حدیثی نورانی در زمینه مواظبت بر لقمه حلال می فرمایند« هرکس که حرام در زندگی او وارد می شود از زمره یاران و حتی محبان و دوستداران ما خارج شده و نسبتی با ما ندارد و مقام شفاعت ما در قبر نصیب او نمی شود؛ چراکه لقمه حرام مانع مقام شفاعت است و انسان را عاقبت به شر می کند»./968/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات