۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۵۸۳۷۲۰

چند خبر کوتاه از موکب آستان حضرت معصومه در مسیر راهپیمایی اریعین

پخت روزانه چهار هزار نان، توزیع روزانه ۵۵ هزار لیتر آب مدنی در میان زائران پیاده روی اربعین، تعمیر و دوخت ملزومات زائران اربعین حسینی با هزینه شخصی خادمان و فعالیت ۶۰ بانوی خادم در موکب آستان مقدس از مهم ترین اخبار موکب عمود ۱۰۸۰ در روز جاری است.
موکب عمود ۱۰۸۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی‌اصغر جعفری، مسئول غرفه خیاطی موکب آستان مقدسکریمه اهل‌‍‌بیت(س) از تعمیر لباس و ملزومات زائران در  مسیر پیاده‌روی اربعین خبرداد، گفت: تمامی هزینه های این اقدام خیرخواهانه با هزینه شخصی خادمان افتخاری آستان بانوی کرامت صورت گرفته است.

وی افزود: طولانی بودن مسیر پیاده‌روی موجب می‌شود که برخی از لباس‌های زائران پاره یا نیاز به تعمیر داشته باشد به همین علت موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) برای رفع این نیاز زائران غرفه تعمیر و خیاطی لباس را ایجاد کرده است.

مسئول غرفه خیاطی موکب آستان مقدس کریمه اهل‌‍‌بیت(س) خاطرنشان کرد: از اذان صبح تا 24 بامداد هفت نفر از خادمان افتخاری آستان مقدس در این غرفه به صورت مستمر فعالیت دارند و شب‌ها نیز در کنار چرخ‌های خیاطی شخصی خود استراحت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه روزانه بیش از 100 نفر به غرفه خیاطی موکب آستان بانوی کرامت مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی جمعیت مراجعه‌کنندگان به این غرفه به 250 نفر نیز می‌رسد.

جعفری با بیان اینکه تاکنون برای دوخت و دوز لباس، شلوار، پیراهن و به ویژه کوله پشتی 3هزار مراجعه به این غرفه شده است، عنوان کرد: ابزار و چرخ‌های این غرفه، 60 کوله، 60 شلوار، 200 چادر زنانه، 250 جوراب، 300 قرقره نخ سوزن دستی، تعداد قابل توجهی سنجاق، کش، سگک تاج‌دار، دوک نخ، بند کیف و زیپ توسط خادمان افتخاری و خیرین تهیه شده است.

مدیر کمیته خدمات رفاهی موکب کریمه اهل‌بیت(س) با بیان اینکه روزانه 20 قالب یخ برای تهیه آب آشامیدنی خنک مصرف می‌شود، گفت: 55 هزار لیتر آب مدنی بسته‌بندی شده طی این ایام میان زائران توزیع می‌شود.

توزیع روزانه 55 هزار لیتر آب مدنی در میان زائران اربعین حسینی

سید کاظم رفیعی، مدیر کمیته خدمات رفاهی موکب کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به اینکه روزانه 11 هزار کیک یزدی و شیرینی در ایستگاه صلواتی موکب حرم بانوی کرامت توزیع می‌شود، اظهار کرد: هزار و 100 لیتر شربت‌های مختلف از جمله انواع دم‌نوش، خاکشیر و سکنجه‌بین و نزدیک به سه هزار لیتر چایی به همراه نبات تبرکی روزانه در میان زائران اربعین توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه روزانه 20 قالب یخ برای تهیه آب آشامیدنی خنک مصرف می‌شود، اضافه کرد: 55 هزار لیتر آب مدنی بسته‌بندی شده طی این ایام میان زائران توزیع می‌شود.

مدیر کمیته خدمات رفاهی موکب کریمه اهل‌بیت(س) خاطرنشان کرد: ما تلاش کرده‌ایم تا در تهیه اقلام مورد نیاز زائران بهترین اقلام را انتخاب کنیم و اکنون نیز اگر افراد برای ادای نذر خود مواد غذایی را به موکب اهدا کنند در مرحله نخست سالم بودن آن‌ها را بررسی می‌کنیم و هر فردی که بخواهد نذورات خود را پخش کند باید از مسئولان موکب اجازه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه روزانه نزدیک به 10 تن در تنظیف محوطه داخلی و اطراف موکب زباله جمع‌آوری می‌شود، گفت: برای نظارت و تنظیف بیش از 120 سرویس بهداشتی و حمام موکب 10 نفر از خادمان موکب فعال هستند و در بخش اسکان و خدمات بانوان نیز 25 خادم فعالیت دارند.

رفیعی تصریح کرد: در مجموع نزدیک به 110 نفر در کمیته خدمات و اسکان عضویت دارند که 23 نفر آن‌ها در ایستگاه‌های صلواتی و 11 نفر در غرفه‌های لباسشویی درحال فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه کیک‌پز را سال گذشته با هزینه 15 میلیون تومانی خیرین خریداری کرده‌ایم، گفت: امسال دستگاه شربت‌ساز موکب را با مشارکت های مردمی با هزینه‌ای نزدیک به 20 میلیون تومان خریداری کردیم.

فعالیت 60 خادم بانو در موکب آستان مقدس حضرت معصومه(س)

کریم‌خانی، مدیر کمیته منابع انسانی موکب حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه در اواخر مردادماه معاونت مالی و اداری وقت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) از اعزام خادمان حرم مطهر به عمود 1080 خبر داد، اظهار کرد: امسال خدمات سال گذشته را مورد ارزیابی قرار داده و تلاش کردیم با رفع نقاط ضعف، نقاط قوت را تقویت کنیم.

وی اضافه کرد: جلساتی مختلف را داشتیم تا بتوانیم تعداد نیروهای اعزامی موکب را مشابه سال گذشته تعیین کنیم تا اینکه در مجموع 310 نفر برای موکب درنظر گرفته شد و کمیته‌ها نیروهای خود را معرفی و تعداد افراد برای هر واحد مشخص شد.

مدیر کمیته منابع انسانی موکب حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها خاطرنشان کرد: مسئولان ارشد آستان موضوع لزوم کاهش جمعیت و هزینه‌ها را در حدود یک ماه مانده به اعزام خادمان مطرح کردند به همین علت کمیته‌ها جمعیت خود را کاهش دادند به عنوان نمونه خدمات نزدیک به 125 نیرو به غیر از نیروهای شهرداری معرفی کرده بود که این تعداد به 108 نفر رسید.

وی با اشاره به اینکه در مرحله نخست نزدیک به 300 نفر برای اعزام به موکب معرفی شده بودند، عنوان کرد: بعد از تلاش‌های صورت گرفته این تعداد به 197 نفر رسید اما تلاش کرده‌ایم که با این تعداد نه فقط از خدمات موکب کاسته نشود بلکه خدمات گسترده‌تر هم شود.

کریم‌خانی با بیان اینکه معرفی و انتخاب نیروهای خادم موکب بر عهده کمیته‌ها بوده است، مطرح کرد: در انتخاب افراد به دنبال توجه به کارآیی آن‌ها بوده‌ایم به همین علت کار اصلی انتخاب خادمان بر عهده مدیران کمیته‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: 60 درصد خدام موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) افتخاری و باقیمانده افراد نیز از هلال احمر، صدا و سیما و خادمان رسمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها هستند.

کریم‌خانی با اشاره به اینکه کمیته منابع انسانی با همکاری کمیته فرهنگی اعزام خدام به کشور عراق و زیارت دوره را دنبال کرده است، عنوان کرد: سال گذشته خدام بعد از مرز عراق مستقیم به زیارت عتبات و عالیات پرداختند اما امسال بعد از مرز وارد موکب شدیم و در روز نخست به آماده‌سازی موکب پرداختیم، روز دوم به زیارت سامرا و کاظمین، روز سوم به زیارت نجف و روز چهارم به زیارت کربلا رفتیم و روز پنجم نیز با توجه به افزایش جمعیت زائران روند خدمت‌رسانی را آغاز کردیم.

وی یادآور شد: دو روز قبل از استقرار خادمان گروهی 40 نفر در موکب حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها مستقر شدند و فراهم‌سازی مقدمات خدمت را دنبال کردند تا اینکه در روز جمعه 27 مهرماه پذیرایی از زائران به صورت جدی دنبال شد.

مدیر کمیته منابع انسانی موکب حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها با بیان اینکه طی روزهای اخیر نیروهای منابع انسانی سرکشی به کمیته‌های مختلف و حضور و غیاب نیروها را دنبال می‌کنند، مطرح کرد: طول زیارت دوره نیز برخی از خدام موکب درحال آماده‌سازی مقدمات بودند به همین علت اتوبوسی برای آن‌ها تهیه شد و یک روز کامل به زیارت سامرا و کاظمین رفتند.

کریم‌خانی با بیان اینکه امسال ورود و خروج مهمانان به بخش خادمان با صدور کارت مهمان کنترل می‌شود، تصریح کرد: تاکنون 800 کارت مهمان برای افرادی که بیش از دو ساعت و کمتر از 24 ساعت در موکب حضور داشته‌اند صادر کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: هر روز از مدیران کمیته‌ها گزارش عملکردها را دریافت می‌کنیم تا اگر کمیته‌ای با مشکل خاصی روبرو است مشارکت لازم را با او داشته باشیم.

مدیر کمیته منابع انسانی موکب حضرت معصومه سلام‌الله علیها با اشاره به اینکه تعداد بسیاری از زائران و ارادتمندان به بانوی کرامت به ویژه خادمان حرم مشتاق خدمت در موکب بودند، اظهار کرد: هماهنگی لازم با افرادی که امکان فعالیت آن‌ها در موکب وجود دارد انجام شد تا بتوانند با هزینه شخصی خود در جمع خادمان حضور یابند.

وی ادامه داد: 15 نفر از نیروهای جوان انقلابی در بوشهر بعد از دریافت تاییدیه مدیریت موکب چند روزی در موکب درحال خدمت به زائران بودند.

کریم‌خانی با بیان اینکه در طول روز میانگین خدام موکب از 16 تا 18 ساعت درحال فعالیت هستند، تصریح کرد: برخی از خدام از 24 ساعت خود، نزدیک به 20 ساعت درحال فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: امسال تصمیم گرفتیم تا زیارت اولی‌ها و افرادی که بیشتر مشتاق به خدمت هستند را به‌عنوان خدام موکب انتخاب کنیم و این موضوع را به مدیران کمیته‌ها نیز ابلاغ کردیم چراکه خدمت در موکب به‌عنوان یک تشویقی برای خدام افتخاری درنظر گرفته شده است.

کریم‌خانی با اشاره به اینکه نزدیک به 60 نفر از خدام موکب حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها از بانوان هستند، گفت: امسال خدمت‌رسانی به بانوان به صورت ویژه در موکب بانوی کرامت مورد توجه قرار گرفته است.

پخت و توزیع بیش از چهار هزار نان در موکب حرم بانوی کرامت

سید محمد موسی‌کاظمی، مدیر مهانسرای موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) با اشاره به اینکه نزدیک به 9 نفر از خادمان افتخاری موکب آستان بانوی کرامت در بخش نانوایی این موکب فعالیت دارند، اظهار کرد: این افراد با شیفت‌بندی که انجام داده‌اند در سه شیفت از صبح تا شب درحال پخت نان برای مهمانسرا و توزیع در میان زائران هستند.

وی اضافه کرد: 4 نفر از خادمان همراه با کاروان خدام موکب در عمود 1080 حضور یافته‌اند اما 5 خادم دیگر به صورت جداگانه با هزینه شخصی از ایران به عراق عازم و به جمع خادمان نانوایی اضافه شدند.

مدیر مهانسرای موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) خاطرنشان کرد: امسال برای نانوایی موکب 185 کیسه آرد 40 کیلیویی در ایران تهیه و در عراق این کیسه‌ها را از کمیته پشتیبانی موکب تحویل گرفتیم که تعداد قابل توجهی از حجم آرد مصرفی دارای بانی بوده و دستگاه پخت نان نیز در سال نخست فعالیت موکب توسط بانی خریداری و به موکب اهدا شده است.

وی با بیان اینکه روزانه نزدیک به سه هزار و 500 تا چهار هزار نان در نانوایی موکب کریمه اهل‌بیت(س) پخت می‌شود، تصریح کرد: با توجه به کیفیت مطلوب نان‌ها، برخی از ساکنان عراقی مجاور موکب نیز از این نانوایی به صورت رایگان استفاده می‌کنند./968/پ۲۰۴/ج

ارسال نظرات