۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۵۸۳۷۳۴

گزارشی از حضور خادمان خارجی اربعین حسینی در مصلای قم

خدمت به زائران حسینی در ایام اربعین مساله ای است که مرزهای جغرافیایی را در هم نوردیده است به طوری که از هر ملیتی برای خدمت به این زوار رقابت دارند.
اسکان زائران اربعین در مصلی قدس قم

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری رسا، هر سال میلیونها نفر از ارادتمندان به سید و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام برای زیارت اربعین عازم کشور عراق می شوند. اخبار و گزارشها از پذیرایی مردم عراق از زائران امام حسین علیه السلام در ایام اربعین در خبرگزاری های مختلف منتشر شده است. اما چندی است که مردم قم نیز سعادت پذیرایی از زوار اربعین را دارند و در مصلای بزرگ این شهر، از زائران کشورهای مختلف استقبال می شود.

به گفته آقای اللهیاری مسوول اجرایی بخش بین الملل کمیته استقبال از زائران اربعین در قم، امسال از کشورهای مختلفی نظیر جمهوری آذربایجان، ترکیه، پاکستان و افغانستان، پیش از عزیمت به کربلای معلی، به شهر قم آمده و چند روزی را میهمان سفره کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها بوده اند.

در مصلای قم که حال و هوای کربلا به خود گرفته است، همانند مسیر پیاده روی زوار در عراق، غرفه های مختلفی برای رفع نیازهای زوار دیده می شود که از آن جمله می توان به ایستگاه های صلواتی برای غذا، چای و حتی تعمیر کفش زوار اشاره کرد.

به گفته آقای اللهیاری از آنجا که بیشترین تعداد زائران اربعین که در مصلای قم حضور یافته اند، از شیعیان پاکستانی هستند، غرفه ای برای تهیه و توزیع غذای پاکستانی در مصلی برپا شده است و آشپزهای آن از طلبه های پاکستانی جامعه المصطفی هستند.

خدمت به زائران امام حسین مرز جغرافیایی نمی شناسد

خدمت افتخاری و بدون هیچ چشم داشت مادی، از شاخصه های بارز محبان اهل بیت از سراسر جهان است از این رو در موکب بزرگ اربعین نیز همانند همه موکب های پیاده روی در راه زیارت اباعبدالله، عده ای از شیفتگان خدمت، بدون هیچ چشم داشتی مشغول به فعالیت هستند.

صرف نظر از هموطنان مخلص ایرانی که با عناوین مختلف از جمله بسیج یا نیروهای مردمی داوطلب به خدمت می پردازند، خادمان غیر ایرانی حاضر در مصلی، از همه بیشتر جلب توجه می کنند. شیعیان مخلص پاکستانی و افغانستانی ساکن قم، بیشترین تعداد از خادمان غیر ایرانی را تشکیل می دهد. اما در این میان دو طلبه اهل روسیه نیز مشغول فعالیت و خدمت بودند؛ راسم، اهل قفقاز و اسماعیل از مسکو؛ دو طلبه جوانی که با تحقیق و پژوهش، حقیقت و حقانیت را درک کرده و به دین اسلام و مذهب تشیع گرویده بوده و حالا افتخار خادمی به زائران حسینی را کسب کرده بودند.

راسم و اسماعیل، دو طلبه اهل روسیه که به عنوان خادم افتخاری برای زوار اربعین حسینی در مصلای قدس حضور داشتند

راسم که در روسیه فارغ التحصیل رشته حقوق و حالا طلبه جامعةالمصطفی است، خدمت افتخاری به زوار حسینی را توفیق و معجزه ای از جانب خداوند می داند می گوید: برای نماز جمعه به مصلای قدس (در قم) آمده بودم که به من پیشنهاد خدمت به زوار حسینی در این مصلا داده شد و من پذیرفتم.

اسماعیل، دیگر طلبه روس در روسیه رشته تاریخ خوانده و قبل از تشرف به دین اسلام مسیحی ارتدوکس بوده است. وی با توجه مطالعات تاریخی که داشته است می گوید: قیام امام حسین علیه السلام در تاریخ بی سابقه است چرا که ایشان با خانواده و تعداد کمی از اصحاب در برابر یزید، خلیفه ظالم زمان خود می ایستد.

اسماعیل درباره انگیزه بخشندگی و استقبال مردم عراق از زائران اربعین گفت: استقبال خالصانه مردم از زائران تنها به دلیل عشق و محبت به حضرت اباعبدالله است.

چرا راهپیمایی اربعین در رسانه های غربی سانسور می شود؟

وقتی صحبت از اربعین می آید، شاید اولین چیزی که به ذهن می رسد، جمعیت انبوه زائران است؛ مساله ای که در رسانه های غربی سانسور می شود. اسماعیل درباره این که چرا رسانه های غربی تجمع عظیم اربعین را سانسور می کنند، گفت: از آنجا که مخاطبان غربی نمی توانند هدف چنین تجمع عظیمی را درک کنند و از دین مبین اسلام برای آنان تنها داعش معرفی شده است، رسانه های غربی نیز اخبار اربعین را سانسور می کنند.

راسم نیز در این باره گفت: اخبار قتل و کشتار برای مخاطبان غربی جذابیت بیشتری دارد اما اخبار مربوط به وقایع دینی برای آنان جذابیتی ندارد.

اسماعیل درباره رابطه پیاده روی اربعین با ظهور حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه گفت: در حدیثی آمده است که ظهور امام زمان به آمادگی مردم وابسته است. راهپیمایی اربعین یکی از نشانه های آمادگی مردم برای ظهور است. وقتی مردم برای این زیارت آماده هستند، برای به دست آوردن معرفت درباره امام زمان و ظهور ایشان نیز آمادگی خواهند داشت. بنابراین انشاالله ظهور نزدیک است.

فرهنگ بخشندگی و عشق، مشخصه بارز شیعیان

در مسیر راهپیمایی به سمت کربلا افرادی دیده می شوند که با وجود بضاعت اندک، تمام داشته های خود را برای پذیرایی از زوار فدا می کنند. اسماعیل در مورد این مساله گفت: این مساله از فرهنگ بخشندگی و فداکاری شیعه و نیز محبت به اهل بیت ناشی می شود. شیعیان از زمان کودکی با این فرهنگ بار آمده اند که برای اعتقاد خود فداکاری کرده و به یکدیگر یاری رسانند.

این مسلمان اهل روسیه درباره جذابترین مساله پیرامون فرهنگ حسینی و راهپیمایی اربعین گفت: ابعاد زیادی در این باره وجود دارد اما به نظر من مهمترین بُعد، عشق و آمادگی برای فداکاری در راه خدا است. کسی که امام حسین (ع) را دوست دارد، به خداوند معرفت خواهد داشت. عشق به امام حسین (ع) چراغ هدایت است و هر کس این راهنما و هدایت را داشته باشد، پاک خواهد شد.

در راهپیمایی اربعین از سایر ادیان و مذاهب همانند اهل سنت و حتی مسیحیان حضور پیدا می کنند. اسماعیل در این باره گفت: این راهپیمایی نشانه ای از عشق است چیزی که در مسیحیت از آن صحبت می شود ولی در دنیای امروز غرب کمتر به چشم می خورد./۸۴۷/ب۹۱۳/ف

امیر رحیمیان
ارسال نظرات