۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
کد خبر: ۵۸۳۷۵۷
آیت الله خاتمی:

شیعه در اربعین راه عبودیت را پیدا می‌کند

امام جمعه موقت تهران گفت: اربعین کلاس سازندگی است و کسی که یک بار آن را تجربه کند ترک این امر عاشقانه برای او دشوار خواهد بود؛ شیعه در اربعین راه بندگی و عبودیت خدا را پیدا می‌کند.
آیت الله خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در مراسمی که شامگاه گذشته به مناسبت اربعین امام حسین(ع) در آستان مقدس امامزاده حسن(ع) برگزار شد، گفت: یکی از نشانه‌های مومن که در روایات بر آن تاکید شده زیارت اربعین است.

وی افزود: از نرمش قهرمانانه امام حسن مجتبی(ع) در طول چهل و خرده‌ای سال که از پیروزی انقلاب می‌گذرد بسیار گفته شده است اما هیچ چیزی به اندازه پذیرش قطعنامه از سوی امام خمینی(ره) نتوانست این نرمش قهرمانانه را تفسیر کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: از جمله مصادیقی که به برکت انقلاب روشن شد زیارت اربعین است؛ حماسه حضور بیست میلیونی در کربلا معجزه عشق به اباعبدالله(ع) است.

وی در ادامه بیان داشت: در میان تمام اولیای الهی تنها امام حسین(ع) است که اربعین دارد و بر تکریم آن نیز بسیار تاکید و سفارش شده است؛ نهضت حضرت سیدالشهدا(ع) تحول عمیق در دین بود، همه اولیای الهی در برابر پیامبری و امامت خود وظایفی بر عهده داشتند اما وظیفه امام حسین(ع) وظیفه سنگین‌تری بود.

آیت الله خاتمی ابراز داشت: اینکه عده‌ای از خانواده امام حسین(ع) را کشته و عده‌ای دیگر را به اسارت بردند حکایت از تکالیف و وظایف سخت امام دارد؛ اگر قیام حضرت سیدالشهدا(ع) نبود چیزی از دین باقی نمی‌ماند.

وی افزود: اهل بیت(ع) معتقد بودند عاشورا تنها به سال ۶۱ اختصاص ندارد بلکه عاشورا برای تمام قرون و اعصار است؛ اربعین، لبیک به خداست، کسی که به راهپیمایی اربعین می‌رود عشق‌ او به نماز و دعا بیشتر می‌شود و وقتی از زیارت برگشت قطعاً تحول در او رخ می‌دهد.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: اربعین کلاس سازندگی است و کسی که یک بار آن را تجربه کند ترک این امر عاشقانه برای او دشوار خواهد بود؛ شیعه در اربعین راه بندگی و عبودیت خدا را پیدا می‌کند.

وی در ادامه بیان داشت: زیارت اربعین لبیک با دین خداست؛ وقتی زبانِ حال آنها را می‌پرسی دین را همه چیز خود می‌دانند زیرا معتقدند امام حسین(ع) خود را فدای دین خدا کرد؛ دفاع از دین، تنها تکلیف روحانیون نیست بلکه وظیفه تمام دین‌داران در تمام ابعاد است.

آیت الله خاتمی اظهار داشت: در بُعد اقتصادی نهی از منکرات اقتصادی جزئی از دین‌داری است؛ برای دین باید غیرت داشت، متاسفانه امروز بعضی از امور دینی مانند حجاب به ورطه فراموشی می‌رود، امروز دشمن می‌خواهد فرهنگ رضاخانی را به واسطه بدحجابی و شل حجابی در مملکت اسلامی ما جایگزین حجاب بانوان کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: همه باید به فکر دفاع از دین و مراقبت از دینِ خانواده، همسر و دوستان باشند؛ هر اندازه که در توان داریم باید در این راه به کار ببندیم و نقشه‌های دشمن را در راستای فروپاشی بنیان خانواده و متزلزل کردن آن نقش بر آب کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اربعین، لبیک به ولایت است و در اصل عظمت کربلا به ولایت است؛ امروز دشمن به دنبال عقب نشینی ما از اصول است اما باید بداند که ملت ما عاشورایی هستند؛ اربعین، رزمایش عاشوراییان و بیعت هزارباره با امام حسین(ع) است، اربعین در واقع پیام بیعت با ذلت ناپذیری است./969/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات