۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹
کد خبر: ۵۸۳۸۶۴
نگاهی به مواضع علما و حوزویان نسبت به نامه آ‌یت الله یزدی؛

از سوء استفاده جریان های خاص از مسائل درون حوزه تا تلاش فتنه گران برای تطهیر چهره خود

نامه آیت الله یزدی به حضرت آیت الله شبیری‌زنجانی بهانه ای برای جریانها و افراد خاص شده تا با شعار دفاع از مرجعیت با آیت الله یزدی و نهاد انقلابی حوزوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تسویه حساب سیاسی کنند.
آیت الله شبیری و آیت الله یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نامه آیت الله یزدی به حضرت آیت الله شبیری زنجانی بهانه ای برای جریان ها و افرادی خاص شده تا با شعار دفاع از جایگاه مرجعیت با آیت الله یزدی و نهاد انقلابی حوزوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تسویه حساب سیاسی کنند.

بر خلاف جوسازی های اخیر برخی رسانه ها و جریان ها نامه آیت الله یزدی به یکی از مراجع معظم تقلید امری رایج بین علما محسوب می شود که در راستای صیانت جایگاه عظیم مرجعیت انجام شده تا عده ای به خود اجازه ندهند که برای تطهیر خود و اطرافیانشان به این جایگاه والا متمسک شوند.

خبرگزاری رسا، در گفت وگوها و یادداشت هایی موضوع نامه مذکور را مورد بررسی قرار داده و نظرات علمای حوزه را جویا شده است، همچنین نهادها و تشکل های حوزوی نیز با صدور بیانیه هایی نسبت به این موضوع اعلام نظر کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال در این باره می گوید: دفاع از انقلاب و حمایت از جایگاه رفیع مرجعیت شیعه، در مقابل دسیسه های اجانب و بدخواهان انقلاب و اسلام ناب محمدی (ص) و ممانعت از نفوذ اهل فتنه در این پایگاه عظیم و اثرگذار، بر همه ی حوزویان و افراد، لازم و ضروری است و دغدغه های ریاست محترم شورای عالی جامعه مدرسین حضرت آیت الله یزدی دامت برکاته در جهت حفاظت از مقام مرجعیت و نظام ولایی و ارزش های والای انقلاب اسلامی است.

بنابراین توصیه می شود در موارد گفتمان ارکان و بزرگان حوزه علمیه، دیگران نسبت به ورود و قلم فرسائی های نابجا پرهیز نمایند.

واکنش برخی افراد به نامه آیت الله یزدی در حالی است که این افراد احترامی برای حوزه و جایگاه والای مرجعیت قائل نیستند و همواره نسبت به اسائه ادب همفکران خود سکوت کرده اند و حتی نسبت به حوزه و مراجع هجمه های بی سابقه ای انجام دادند.

آیت الله حسن ممدوحی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با انتقاد شدید از سوء استفاده برخی رسانه ها، جریان های سیاسی و مدعی حوزوی از نامه آیت الله یزدی به حضرت آیت الله شبیری زنجانی گفت: نامه بین علما از ابتدای تاریخ اسلام تاکنون رایج بوده است و علما در این نامه ها مطالباتی را رد و بدل می کردند؛ بنابراین این موضوع امری طبیعی است، اینگونه نامه ها از ابتدا بوده و مربوط به زمان حاضر و مورد مذکور نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که آیت الله العظمی شبیری زنجانی همواره از ابتدا تبری می کرد که وارد مسائل سیاسی شود، اظهار داشت: در حال حاضر عده ای به تدریج می خواهند ایشان را وارد مسائل سیاسی کنند، ملاقات ایشان با برخی سیاسیون مایه تعجب است چرا که آیت الله زنجانی از مسائل سیاسی همواره دوری داشته اند.

وی ادامه داد: برخی سعی دارند از جایگاه مرجعیت سوء استفاده کرده و ایشان را وارد برخی مسائل سیاسی کنند، این موضوع برای مرجعیت سنگین است و باید هوشیار بود که عده ای از این جایگاه رفیع سوء استفاده و اهداف خود را پیگیری نکنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: آیت الله شبیری زنجانی در رتبه بالایی قرار دارد و حائز رتبه علمی فوق العاده است، واقعا حیف است که اجازه داده شود عده ای سوء استفاده سیاسی استفاده کنند.

وی با تأکید بر لزوم هوشیاری حوزویان نسبت به ایجاد جنجال برخی رسانه ها و جریان های سیاسی عنوان کرد: هیچ اتفاق عجیبی رخ نداده که عده ای ایجاد جنجال می کنند.

آیت الله ممدوحی تأکید کرد: این جریان ها و گروه های سیاسی یقینا دلسوز مرجعیت، علما، انقلاب و حوزه نیستند و تنها با حاشیه سازی دنبال سیاسی کاری هستند تا اذهان جامعه را منحرف کنند.

این جریان ها سعی دارند مکاتبات بین مراجع و علما که یک موضوع درون حوزوی محسوب می شود را دستاویزی برای پیگیری اهداف خود قرار دهند

آیت الله احمد بهشتی دیگر عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این همین زمینه با اشاره به نامه آیت الله یزدی به حضرت آیت الله شبیری زنجانی، این مسأله را موضوعی درون حوزوی دانست و خواستار پرهیز رسانه ها و جریان های سیاسی از دخالت در امور حوزه های علمیه شد.

وی با انتقاد از سوء استفاده برخی رسانه ها و جریان های سیاسی و ایجاد جنجال در راستای تضعیف حوزه و مرجعیت افزود: حوزه تابع جریانات سیاسی و جوسازی نیست بلکه با مرکزیت مراجع و علما باید مشکلات خود را حل کند.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر این که حوزه هیچگاه نباید تحت تأثیر جریانات سیاسی باشد، اظهار داشت: جریان های سیاسی همواره به دنبال مصالح و منافع خود هستند، حوزه باید استقلال خود را حفظ کرده و اگر مشکلی وجود دارد باید با مدیریت بزرگان حل شود.

وی تصریح کرد: جریان های سیاسی نباید در امور درون حوزوی دخالت کنند اما متأسفانه به این موضوع گوش نمی دهند و توجه ندارند؛ دیگران نباید در کار حوزه و مرجعیت دخالت کنند و با سوء استفاده سبب ایجاد جنجال شوند.

آیت الله بهشتی ابراز داشت: مراجع و علمای بزرگوار نیز باید مدیریت کرده و با تدبیر مسائل را حل کنند، باید تدبیری کرد تا اینگونه برداشت نشود که بین مراجع و علما اختلاف و نارضایتی وجود دارد، بزرگان باید این موضوعات را مدیریت کنند تا سبب سوء استفاده دیگران نشود.

یکی از برنامه های رسانه ها و جریانات خاص القای تقابل بین جامعه مدرسین و حضرت آیت الله شبیری زنجانی بود، این القائات نادرست در حالی است که حضرت آیت الله شبیری زنجانی از مراجع مورد تأیید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.

آیت الله سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه های علمیه در گفت وگو با رسا، با اشاره به نامه آیت الله یزدی به آیت الله العظمی شبیری زنجانی، از همه رسانه ها و جریانات خواست که به این موضوع دامن نزنند و از القائات نادرست پرهیز کنند.

وی با بیان این که برخی جریان ها برای منافع خود به این مسائل دامن می زنند، افزود: توجه داشته باشیم که باید حریم مقام مرجعیت حفظ شود، از سوی دیگر می دانیم آیت الله یزدی با سوابق بسیاری که قبل و بعد از انقلاب دارند از روی دلسوزی نامه ای را نوشتند و در مقام تضعیف مرجعیت نبودند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: هرچند که بهتر بود با توجه به شرایط اجتماعی این موضوع به صورت علنی مطرح نشود اما حال که این کار انجام شده درخواست ما این است که جریانات و رسانه ها به موضوع دامن نزنند و القائات بیجا نکنند.

وی ادامه داد: دامن زدن به این موضوع سبب می شود کسانی که نسبت به انقلاب دلسوزی ندارند سوء استفاده می کنند و بهره های خود می برند، در شرایط حاضر که شرایطی خاصی است نباید این مسأله را کش داد و طولانی کرد تا زمینه ساز سوء استفاده دشمنان و بدخواهان نباشد.

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم نماینده خبرگان رهبری با انتقاد از سوء استفاده ها نسبت به یک سنت حوزوی می نویسد: نکته جالب توجه آن است که کسانی که هیچ اعتقادی به حوزه و‌مرجعیت و روحانیت نداشته و ندارند؛ در این ماجرا دلسوز مرجعیت و جایگاه آن شده اند. کسانی که خود با ارائه گزارشات دروغین درباره بودجه حوزه ها به تخریب حوزه و‌مراجع پرداختند، اکنون دلسوز مرجعیت گردیده اند.

نیز کسانی که در قبال توهین به خدا و پیامبر(ص) و امام زمان(عج) از سوی همفکرانشان نه تنها هیچ عکس العملی نشان ندادند؛ بلکه در برخی موارد خود از توهین کنندگان بودند برای مقام مرجعیت یقه چاک میکنند. مژدگانی که گربه تائب شد زاهد و عابد و مسلمانا

از آنان تعجبی نیست. تعجب از کسانی است که با ابزار توهین به بزرگان بدنبال دفاع از حرمت دیگر بزرگان هستند. غافل از اینکه این روشها، همانند قضایای خودشکن است که نتیجه ای جز رسوایی استدلال کننده به آن را همراه ندارد.

به نظر میرسد وظیفه ما طلاب، حمایت از همه بزرگان حوزه و جلوگیری از تخریب آنان توسط دیگران است. چه آن دیگران حوزوی باشند و چه غیر حوزوی.

یادمان نرود در شرایطی که کوس رسوایی جریان غربگرا به صدا در آمده است و مشکلات عدیده اقتصادی که نتیجه اعتماد بر دشمنان است، تبدیل به سند رسوایی این جریان گردیده است؛ پرداختن به چنین مباحثی، که فرصت تنفس مجدد به آنان را می دهد به شدت مورد علاقه این جریان است.

مراقب باشیم که در زمین منافقان بازی نکنیم.

همچنین برخی از فضلای حوزه علمیه قم در گفت وگو با رسا از تلاش های سازماندهی شده برخی افراد و جریان های حوزوی و غیر حوزوی برای تسویه حساب سیاسی با آیت الله یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خبر دادند.

تشکل اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در بیانیه خود آورده است: جانمایه نامه رییس محترم جامعه مدرسین تذکر این نکته آشکار است که احترام و سربلندی و مجد امروز حوزه و روحانیت و مرجعیت در سایه نظامی است که پیروان مکتب اهل بیت(علیهم‌السلام) و به‌ویژه علمای فداکار این مکتب برای تحقق آن رنج‌ها برده‌اند و خون‌ها نثار کرده‌اند. یادآوری این نکته آن هم از جانب فقیهی که خود از پیشگامان این نهضت است کجا و چگونه می‌تواند اهانت تلقی شود؟

غالب هیاهوگران و طلبکاران این روزها به نام دفاع از مرجعیت کسانی هستند که خود در آن فتنه لغزیده‌اند و تا به امروز دِین خود را در آن ماجرا ادا نکرده‌اند. عجیب آن است که ادعای دفاع از مرجعیت از جانب کسانی مطرح می‌شود که سابقه آنان مشحون از بی اعتنایی بلکه اهانت به مقدسات دینی و مرجعیت و اجتهاد و تقلید است. کسانی که تقلید را کار میمون می‌دانستند امروز به یکباره مدافع مرجعیت شده‌اند.

لازم به ذکر است که دعوت به نگاهداشت جایگاه نظام و حاکمیت اسلامی هیچ گونه منافاتی با استقلال حقیقی حوزه از جناح‌بندی‌ها و قبیله‌گرایی‌های سیاسی ندارد. تاسف انگیز آن است که کسانی به نام دفاع از استقلال حوزه و حرمت نهادهای آن چنان نسبت به حاکمیت و نظام اسلامی بی مهری روا می‌دارند که گویی هیچ نسبتی میان حوزه و نظام نیست. اینان که خود در سایه عزت و عظمت نظام اسلامی از امنیت و احترام برخوردارند به آن گونه ناسپاسانه سخن می‌رانند که مصداق روشن بر شاخ نشستن و بن بریدن است. گویی نمی‌دانند که در فقدان نظام اسلامی هیچ شأن و جایگاهی برای آنان و نهادهای حوزوی سنتی و غیر سنتی باقی نخواهد ماند. اینجا است که باید پرسید أین تذهبون؟

همچنین آیت الله سید علی حسینی اشکوری نماینده مجلس خبرگان رهبری در بیانیه ای خطاب به علما، اساتید و فضلای حوزه تأکید کرد که حوزویان مراقب باشند تا در دام کسانی که درصدد ناکارآمد جلوه دادن اندیشه های امام راحل، نظریه ولایت فقیه و ایحاد یأس در جامعه هستند، قرار نگیرند.

بسمه تعالی

حضرات آیات ،اعلام اساتید محترم و فضلای معزز دامت بركاتهم

پس از سلام وتحیت:

دراین هنگام كه وضعیت نا هنجار اقتصادی عرصه زندگانی را بر عموم مردم مظلوم تنگ نموده و تحریم ظالمانه شیطان بزرگ آمریكای جهانخوار  ملت صبور را در تنگنای روز افزون قرار داده مسئولیت روحانیت معظم در راستای حفظ وحدت و انسجام ملی و استقامت و ایستادگی را بیش از پیش می طلبد.

اجتناب از گفتارهای اختلاف برانگیز و رفتارهایی كه موجب وهن و سو استفاده فرصت طلبان و كج اندیشان و بدخواهان را فراهم می سازد به حكم عقل و شرع لازم و ضروریست محور انسجام و وحدت، وجود رهبری نظام است كه بحمدلله از قدرت و توانمندی لازم برخوردار و مورد توجه وعنایت حضرت بقیة الله الاعظم هستند

الحذر الحذر از افتادن در دام كسانیكه در صدد نا كارامدجلوه دادن اندیشه امام راحل و نظریه ولایت فقیه و پایمال كردن خدمات فراوان و ایجاد یاس و نا امیدی در میان مردم كه نتیجه ای جز كامیابی دشمنان را در پی نخواهد داشت آنچه ضرورت عاجل ایجاب می كند همفكری و هم افزایی با خدمتگذاران دلسوز و كارگزاران صدیق نظام برای رفع مشكلات كشور به ویژه فرهنگی و بالاخص اقتصادیست.

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در بیانیه خود آورده است: کسانی که آگاهی به سابقه طولانی روابط علما و گفتگو و مکاتبات آنان دارند، به خوبی می‌دانند که چنین نامه نگاری‌ها با ضعف و شدت بیشتر میان اعلام امری مرسوم و معمول بوده و از محتوی همان برداشتی را داشته‌اند که در متن آمده، و هرگز افزودن حاشیه و خروج از موضوع و تعمیق و توسعه ”بما لایرضی صاحبه” در کار نبوده.

به محض صدور نامه آیت الله یزدی، عده‌ای بی‌مهابا و گویی در ترصد چنین اقدامی بوده‌اند، هجمه‌های خود را علیه شخص آیت الله یزدی و جامعه محترم مدرسین آغاز نمودند، ضرب آهنگ سخنان این بزرگواران چنان بلند و رنگ آن چنان تند بود گویی آقایان دغدغه‌ای غیر از جایگاه مرجعیت دارند و این همان بستر افراطی‌گری است که دیگران را بدان متهم می‌کنند.

به راستی آیا موضوع این نامه به اندازه‌ای بود که برخی صدای ”وااسلاما، وامرجعا و برخی استرجاع”خوانند؟ گویی در همین چند روز قبل نبود که پیش نویس تساوی دیه زن و مرد در مجلس شورای اسلامی تهیه و جهت تصویب آماده شد، امری که در حیطه وظایف حوزه و حوزویان بود و باید اقدامی شایسته صورت می‌گرفت که فقط یکی از بزرگان حوزه بصورت جدی ورود پیدا کردند. آری آن زمان نفسی نبود تا صدایی بلند شود و حتی اخمی در برابر آن کنند چه رسد به وااسلاما و...

تعجب دیگر آنکه گروهی دلسوز حوزه انقلابی گشته‌اند و نامه آیت الله یزدی را مخالف با رویه حوزه انقلابی دانسته‌اند، تعجب از اینکه همین دوستان دائم حوزه را حوزه درس و بحث می‌دانند و نه حوزه انقلابی و متعهد به ارزش‌های انقلاب.

یادآوری این نکته نیز ضروری است؛ که گروهی در پی بهانه‌ای برای زدودن غبار از چهره فتنه‌گران و فتنه انگیزان می‌باشند که متذکر می‌شود؛ شما حال و روز معیشت مردم، تورم، بیکاری و رکود شکننده را ببینید و خیال نکنید با حائل قرار دادن چنین مواردی، اذهان مردم شریف را از مسائل اصلی‌شان، معطوف و متوجه امر دیگری می‌کنید.

 امروز دامن زدن به مسائلی اینگونه شادی دشمنان بخصوص دشمنان حوزه و روحانیت شیعه را درپی خواهد داشت، مروری بر پوشش خبری و تحلیلی گسترده رسانه‌های معاند در روزهای اخیر نشانگر آن است که ایجاد اختلاف در میان حوزویان در صدر برنامه‌های آنان است تا از کاهی کوه بسازند و دل‌های مؤمنین و ارادتمندان به ساحت روحانیت و بویژه مرجعیت عظیم الشأن را مکدّر سازند.

آری! سخن بسیار است که مرور زمان نشان خواهد داد که بسیاری از این دغدغه‌ها از سوی برخی نه جایگاه مرجعیت است و نه استقلال حوزه و نه مسأله حوزه انقلابی.

مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قـم با اعتقاد راسخ به جایگاه رفیع مرجعیت شیعه و کمال احترام به مرجع آگاه و وارسته حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی(متّع‌ الله‌ المسلمين‌ بطول‌ بقائه‌) نامه حضرت آیت الله یزدی(دامت برکاته) را در راستای صیانت و حراست از جایگاه والای مرجعیت و دفاع از نظام و ارزش‌های انقلاب اسلامی دانسته که صداقت ایشان در دفاع از رکن رکین مرجعیت، بر کسی پوشیده نیست.

هم‌چنین به ضرابان سکه جهل و تجاهل و صیادان منافع دنیوی، حزبی و جناحی گوشزد می‌نماید؛ با درایت بزرگان حوزه همواره چنین موضوعاتی مرتفع گردیده و حوزه‌های علمیه با صلابت و استقلال راستین و با حفظ سنت‌های اصیل حوزه و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، راه تعالی را بیش از گذشته پیش گرفته و ضمن احترام به دغدغه‌های واقعی حوزویان محترم به بدخواهان حوزه‌های علمیه و دشمنان انقلاب اسلامی اعلام می‌دارد: شاگردان مکتب امام صادق (علیه السلام) با اتحاد و همدلی و با وجود حوزه‌ئی متحد، همچون گذشته استوار و اثرگذار و حامی شأن و جایگاه مرجعیت و دست‌آوردهای انقلاب اسلامی خواهد بود.

ارسال نظرات