۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۵۸۳۹۶۲
حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی:

نتیجه تضییع حقوق مردم قساوت قلب و گمراهی است

استاد حوزه علمیه قم تضییع حقوق مردم و حق الناس را یکی از عوامل قساوت قلب دانست و گفت: این دسته از افراد یقینا از خدمت به ولی خدا و جامعه مسلمین محرم می شوند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مؤمنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مؤمنی استاد سطح عالی حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، جریان کربلا و واقعه را عاشورا را محدود به نسل و عصر خاص ندانست و گفت: تمام افراد در تمام قرون و اعصار مخاطب جریان عاشورا در کربلا هستند.

وی افزود: باید دقت کرد برخی از کسانی که به جنگ سیدالشهدا آمدند و مقابل حضرت قرار گرفتند سابقه درخشانی داشتند، چه اتفاقی افتاد که این جنایت به بدترین وضع ممکن رخ داد، چه عللی ممکن است قساوت قلب را بر قلب انسان عارض کند تا با علم به این که امام حسین(ع) فرزند امیرمؤمنان و پیامبر اسلام(ص) است، ایشان را به بدترین وضع ممکن به شهادت برسانند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که جنگ در کربلا جنگ علم و جهل نبود، اظهار داشت: جنگ کربلا بین عقل و جهل بود، لشکر دشمن می داند که امام حسین(ع) کیست و با علم حضرت را به شهادت رساندند، سیدالشهدا خطبه ایراد فرمودند و خود را معرفی کردند اما دشمن با قساوت قلب حضرت را شهید کردند.

وی ادامه داد: با استفاده از زیارت نورانی اربعین 5 علت را می توان برای این موضوع مطرح کرد، این عوامل سبب حجاب بر عقل انسان شده و سبب می شود که قلب انسان قدرت تفقه را از دست دهد، در این حالت انسان نمی تواند ندای ولی خدا را احابت کند.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی نخستین عامل حجاب بر عقل و قلب را تضییع حقوق مردم و حق الناس دانست و ابراز داشت: ضایع کردن حقوق مردم سبب شقاوت و قساوت قلب می شود، این دسته از افراد یقینا از خدمت به ولی خدا و جامعه مسلمین محرم می شوند.

وی عنوان کرد: اگر نمی توانند خدمت و کاری را ارائه کنند باید حداقل کار را به مردم واگذار کنند تا حق الناس بر گردن آن ها نیاید، حرکتی که در پیاده روی اربعین انجام شد واقعا بی نظیر بود و همه مسؤولان باید در این برنامه شرکت کنند تا زیبایی ها را ببینند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: همه باید ببینند که زیباترین زیبایی ها در این مسیر انجام می شود که رحم و محبت به یکدیگر، عشق، ایثار و از خودگذشتگی است؛ مراقب باشیم حق الناس نداشته باشیم چرا که نهایت کار قساوت قلب خواهد بود.

وی عامل دیگر قساوت قلب را حرام خوری دانست و اضافه کرد: وقتی حرام وارد قلب و عقل انسان شود چشم را کور و گوش را کر می کند، حرام اجازه نمی دهد که ولی خدا بتواند در جبهه ولی خدا وارد شود و طاقت بیاورد.

حجت الاسلام والمسلمین مؤمنی با بیان این که سومین عامل قساوت انسان خروج از ولایت اهل بیت(ع) است، گفت: اگر نور اهل بیت(ع) در قلب و وجود انسان قرار گیرد یقینا عامل رشد و کمال انسان خواهد بود، اگر کسی از نور ولی خدا فاصله بگیرد گرفتار ضلالت و گمراهی می شود.

وی افزود: اگر افراد خود را در مرض نور ولایت قرار دهند یقینا عاقبت به خیر خواهند شد و اگر از نور ولایت فاصله بگیرند عاقبت به شر شده و در مسیر مستقیم نخواهد بود؛ گناه و آلودگی به معصیت علت بسیار مهمی در قساوت قلب و شقاوت انسان است.

استاد حوزه علمیه قم دلبستگی و تعلق به دنیا را دیگر عامل شقاوت انسان عنوان کرد و اظهار داشت: دلبستگی به دنیا سبب می شود که افراد لباس حق به باطل و لباس باطل به حق بپوشانند، باطل علنی را  می بینند اما عکس العملی نشان نمی دهند، حق را مشاهده می کنند اما به پشتیبانی از حق وارد عمل نمی شوند، گاهی می بینیم افراد از فعلی که قطعا قبیح است حمایت می کنند اما برای دفاع از دین، باورها و ارزش ها ورود نمی کنند./۱۳۲۳/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات