۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۵۸۴۲۸۳

رونمایی کتاب «از دشت لیلی تا جزیرۀ مجنون»

مراسم رونمایی کتاب «از دشت لیلی تا جزیرۀ مجنون»؛ خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس با حضور محمدسرور رجایی، نویسندۀ کتاب برگزار شد.
رونم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  منانشر، مراسم رونمایی کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون»؛ خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس با حضور محمدسرور رجایی نویسنده کتاب، سرباز روح الله رضوی، عضو اتحادیه بین‌المللی امت واحده و جمعی از رزمندگان غیرایرانی دوران دفاع مقدس در حوزه هنری قم برگزار شد.

پاسداری از انقلاب اسلامی مرز ندارد

بنابرین گزارش، سرباز روح الله رضوی، مسئول اتحادیه بین المللی امت واحده و فعال جهان اسلام در ابتدای این مراسم در سخنانی با اشاره به ایده‌اش درباره برگزاری کنگره شهدای غیرایرانی دفاع مقدس گفت: زمانی که به قم می‌آمدم به گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) و بر سر مزار شهدای عراقی و افغانستانی می‌رفتم، دلیرمردانی که با حضور در جبهه‌های حق علیه باطل کنار رزمندگان ایرانی شجاعانه جنگیدند.

رضوی در ادامه سخنانش با بیان اینکه تفکر انقلاب اسلامی، تفکری فرامرزی است، اظهار داشت: پاسداری از انقلاب اسلامی مرز جغرافیایی ندارد و هر زمان که ارزش‌های اسلام مورد تهدید دشمنان قرار گیرد، رزمندگان با ملیت‌های مختلف از جان خود که ارزشمند‌ترین هدیه آنان به اسلام است، خواهند گذشت و امروز پاسداران جان برکف اسلام هر لحظه آماده دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب اسلامی هستند.

نویسنده اثر: ایده این کار در نوجوانی من شکل گرفت

محمدسرور رجایی نویسنده کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» هم در این مراسم ضمن اشاره به سختی‌های کار گردآوری خاطرات رزمندگان افغانستانی دوران دفاع مقدس گفت: ایده این کتاب در نوجوانی، زمانی که کابل بودم و مجله جهادی مخفیانه به دستمان می‌رسید، شکل گرفت. در یکی از این مجله‌ها مطلبی درباره شهید ابوالفضل پور یزدی بود که پیش از از جنگ ایران و عراق، از قم به افغانستان رفته بود که در هرات شهید شده بود و و در آرامستان شیخان قم دفن شده است. متوجه شدم که افرادی از ملیت‌های مختلف هستند در کشوری  غیر از کشور خود شهید می‌شوند. می‌خواستم خانواده‌های این شهدا را پیدا کنم تا خاطراتشان را بگویند.

وی اظهار داشت: در ابتدای کار جمع آوری خاطرات، انگار دنبال سوزن در انبار کاه بودم. حتی تعدادی از دوستانم مانع از جمع‌آوری خاطرات می‌شدند. می‌گفتند این کار خط قرمز و یک موضوع امنیتی ا‌ست.

رجایی با بیان اینکه برای جمع‌آوری محتوای کتابش، بیش از ۱۰ سال وقت گذاشته است، ادامه داد: امان الله امینی، جانباز افغانستانی قطع نخاع شده‌ دفاع مقدس، اولین کسی بود که به سختی خاطراتش را گفت و بعد از آن، کم‌کم کتاب تکمیل شد. اما هنوز هم بسیاری از دوستان ساکن قم یا شهرهای دیگر به حرف نیامده‌اند و امیدوارم انتشار این کتاب باعث شود آنها هم ترغیب شوند خاطراتشان را بگویند. خاطرات مجاهدان افغانستانی تنها متعلق به خود رزمنده نیست بلکه متعلق به تمام برادران افغانستانی ا‌ست که در کنار ایرانی‌ها در دفاع مقدس جنگیدند، جانباز، اسیر، مفقودالاثر شدند و یا به شهادت رسیدند.

این نویسنده تصریح کرد: ایران و افغانستان دارای مشترکات فرهنگی بسیار هستند، اما در دفاع مقدس و دوران جهاد اسلامی ما با برادران ایرانی به خون‌شریکی رسیدیم که این ارزشی افزون بر مشترکات تاریخی و فرهنگی دارد.

وی در ادامه درباره کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» توضیح داد: این کتاب علاوه بر مجموعه خاطرات رزمندگان افغانستانی، مجموعه‌ای از مستندات تصویری از حضور افغانستانی‌ها در جبهه‌هاست. این کتاب سال ۹۴ قرار بود منتشر شود، اما با عقب افتادن زمان انتشار، شهادت سیدمحمدعلی شاه موسوی گردیزی، از مجاهدان افغانستانی دفاع مقدس هم در این کتاب آمد. گویی یکی از ماموریت‌های این کتاب رساندن خبر شهادت ایشان به دوستانشان بود. اگر خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس ثبت نشود، بخشی از خاطرات و تاریخ دفاع مقدس ثبت نشده ‌است.

رجایی با درخواست از رسانه‌ها و اهالی هنر برای معرفی این کتاب و اقتباس از مباحث آن در آثارشان تاکید کرد: این کتاب، غبارروبی از خاطرات و وقایع دوران دفاع مقدس است و با معرفی این کتاب، برادری دو ملت ایران و افغانستان به رخ دشمنان کشیده می‌شود.

در بخش دیگری از مراسم، حجت‌الاسلام محمد ابراهیم واحدی و سید محمد حسینی از رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس، خاطراتشان را از حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی بیان کردند. شوکت علی‌محمدی شاری، دبیر کانون ادبی کلمه، علی‌محمد رضوانی، شوکت علی‌محمد شاری، مهدی سرباز، سرباز روح الله رضوی، کبری حسینی بلخی و حامد باقری نیز به شعرخوانی پرداختند.

گفتنی است کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» تازه‌ترین اثر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به همت واحد تاریخ شفاهی این مجموعه و توسط دفتر نشر معارف در ۵۲۸ صفحه منتشر شده و با ارائه مستندات تصویری، خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس را روایت می‌کند. علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب، علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند به واحد فروش دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی واقع در تهران، خیابان ۱۶آذر، پلاک ۶۰ مراجعه کنند و یا نام کتاب را به ۰۹۱۹۹۰۳۸۲۷۰ ارسال کنند./۹۲۵/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات