۱۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۵۸۴۵۸۸
معاون پژوهش حوزه علمیه استان تهران:

ولایتعهدی، توطئه ناکام مامون برای مشروعیت بخشیدن به مساله خلافت بود

معاون پژوهش حوزه علمیه استان تهران ولایتعهدی را توطئه ناکام مامون برای مشروعیت بخشیدن به مساله خلافت دانست و گفت: امام رضا(ع) با بیان حدیث سلسلةالذهب تشیع را از انحراف نجات دادند.
رنجبریان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی رنجبریان معاون پژوهش حوزه علمیه استان تهران، شب گذشته در مراسمی که به مناسبت شب شهادت امام رضا(ع) در مسجد امیر برگزار شد، گفت: وجود مبارک امام رضا(ع) در سال 147 قمری چشم به جهان گشودند و در ماه صفر سال 203 هجری قمری در سن 55 سالگی توسط مامون ملعون به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه جریان ولایتعهدی در اواخر عمر مبارک امام رضا(ع) اتفاق افتاد، ادامه داد: بعد از وفات رسول خداوند مساله امامت و اینکه حق امامت به جفا از بنی هاشم غصب شده در میان افواه مطرح بود مخصوصا بعد از ماجرای تلخ و سنگین واقعه عاشورا مسلمانان دچار عذاب وجدان شده بودند.

حجت الاسلام رنجبریان ادامه داد: همچنین در آن دوران جریان تشیع به صورت چراغ خاموش و در پس پرده تقیه فعالیت بسیار گسترده‌ای داشت با این اوصاف می‌توان گفت جریان تشیع در آن زمان نه تنها قبای مظلومیت بلکه عبای قداست نیز بر تن داشت برای همین مامون ملعون به عنوان باهوش‌ترین خلیفه عباسی برای حفظ حکومت غاصبانه خود راهی ندید جز اینکه امام رضا(ع) را در یک جایگاه قابل توجه حکومتی قرار دهد تا از این طریق با انحراف افکار عمومی مانع فعالیت فرهنگی و تولید اندیشه شیعیان شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان تهران در ادامه بیان داشت: هدف مامون از وارد کردن جریان شیعه در مساله حکومت ساکت کردن افکار عمومی بود تا دیگر کسی نگوید حکومت از آن بنی هاشم بود و خلفای اموی و عباسی آن را غصب کردند، همچنین از دیگر حربه‌های مامون از بیان ولایتعهدی نابود کردن قداست اهل بیت(ع) و کاهش ارتباط مردمی امام رضا(ع) بود.

وی با بیان اینکه اهل بیت(ع) ارتباط مردمی یک اصل برای خود می‌دانستند، گفت: مامون برای آن که امام رضا(ع) را کنترل کند و به حکومت خود مشروعیت ببخشید حضرت را از مدینه به طوس فرا خواند و  امام رضا(ع) نیز از همان ابتدا در برابر این ترفند اقداماتی انجام دادند تا توطئه مامون خنثی شود.

حجت الاسلام رنجبریان ادامه داد: امام رضا(ع) قبل از حرکت به سوی طوس مردم را جمع کردند و به آنها فرمودند: برای من گریه کنید که بازگشتی در این مسیر نیست؛ حضرت با این اقدام نشان داد که این رفتن با میل ایشان نبوده است.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: همچنین امام رضا(ع) در شهرهایی که از آن می‌گذشتند بسیاری از مطالب مهم مانند آیات امامت و ولایت و حدیث سلسلةالذهب را برای مردم مطرح کردند تا تشیع دچار انحراف نشود. زمانی هم که مامون به ایشان وعده ولایت عهدی دادند حضرت از پذیرش آن امتناع ورزیدند و فرمودند: مخالفت مرا با این امر عمومی کنید؛ حضرت در رد کردن ولایتعهدی مامون خلافت را در نظر مردم خوار و حقیر کردند.

وی اضافه کرد: زمانی که مامون حضرت را تهدید به قتل کردند آن بزرگوار ولایتعهدی مامون را پذیرفتند اما حضرت شرط گذاشتند که در هیچ کدام از کارهای خلافت مانند عزل و نصب‌ها، فرمان‌ها، جنگ‌ها و صلح‌ها دخالتی نخواهند داشت. جایگاه ولایتعهدی یک مقام کاملا تشریفاتی و بدون هیچ اثر سیاسی و قدرتی برای امام رضا(ع) بود.

حجت الاسلام رنجبریان بیان داشت: سیاست مامون به جای آن که چهره امام رضا(ع) را تخریب کند برعکس باعث درخشش حضرت شد و مردم بیشتر به مظلومیت اهل بیت(ع) پی بردند و امام رضا(ع) را اسیری در دستان مامون می‌دیدند و مامون با مشاهده این شکست و محبوب شدن بیشتر امام رضا(ع) دست به قتل ایشان زد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات