۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۵۸۴۶۵۹
حجت الاسلام علوی تهرانی:

تقوا راه برون رفت از مشکلات و بن بست‌ها است

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تقوا راه برون رفت از مشکلات و بن بست‌ها است، گفت: صبر در سختی‌ها و مشکلات موجب رشد و کمال انسان می‌شود.
حجت الاسلام علوی تهرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علوی تهرانی استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مسجد امیر گفت: یکی از اقسام صبر، صبر در تکلیف و مقام اطاعت است.

وی افزود: لازمه این صبوری آن است که انسان ابتدا تکلیف خود را بشناسد و دیگر اینکه از دستورات الهی اطاعت کند.

حجت الاسلام علوی تهرانی دومین قسم صبر را صبر در  معصیت دانست و ابراز کرد: صبر در معصیت مقاومت و استقامت کردن در برابر گناه مانند اجتناب از حرام است، انسان در همه لحظات باید مراقب باشد مرتکب حرام بین و حرام شبهه نشود.

استاد حوزه علمیه درباره فوائد صبر بر معصیت، ادامه داد: براساس آیات الهی که می‌فرماید: اگر مردمان آبادی‌ها ایمان بیاورند و تقوا پیشه کنند باب برکات ملکوتی از آسمان و برکات دنیایی از زمین به روی آنان باز خواهد شد؛ اگر کسی از گناه اجتناب کرد خدا از او حمایت می‌کند و نقشه دشمنانش را خنثی می‌کند.

وی افزود: بنابراین اگر امروز می‌خواهیم پرونده دشمن مستکبر را ببندیم با برجام بسته نمی‌شود بلکه با تقوا بسته می‌شود گرچه ممکن است برجام دستاوردهایی داشته باشد. انسان با ورع می‌تواند به قرب الهی دست یابد بنابراین مقام عندیت به کسانی که در برابر معصیت صبوری می‌کنند تعلق دارد.

حجت الاسلام علوی تهرانی با استناد به روایات بیان شده، گفت: طبق صریح روایات؛ همه چشمان در قیامت گریان هستند غیر از سه گروه که یکی از آنان پرهیز کننده‌گان از گناه هستند.

استاد حوزه علمیه سومین دسته از صبر را صبر بر مصیبت بیان کرد و اظهار داشت: از دیدگاه قرآن کریم سختی‌ها همان مصیبت‌های انسان هستند؛ سختی‌ها و مشکلات لازمه زندگی دنیوی است تا انسان به رشد و کمال دست یابد.

وی افزود: کسی که بر سختی‌ها صبر نکند در اصل خود را مسخره کرده است. انسان‌ها براساس ظرفیت‌های درونی خودشان به بلا و ابتلائات مبتلا می‌شوند.

حجت الاسلام علوی تهرانی هزینه ملاقات خداوند را تحمل سختی و دشواری‌ها بیان کرد و گفت: مراد از صبر بر مشکلات، شکوه و شکایت نکردن و شکر گزاری به محضر الهی است. دیگر صبر، صبر بر عافیت است، گاهی عافیت موجب طغیان و نافرمانی انسان می‌شود بنابراین صبر بر فزونی نعمت بزرگ‌تر و سخت‌تر از صبر بر معصیت است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مراد از صبوری در فزونی نعمت اجتناب از تکبر، تفاخر، تکاثر، اسراف و مغرور شدن است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات