۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۵۸۵۰۹۸
گزارش رسا؛

اعتراض جهانیان نسبت به حکم حبس ابد شیخ علی سلمان

دادگاه تجدید نظر رژیم آل خلیفه بحرین در حکمی ظالمانه دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی را به حبس ابد محکوم کرد که این مساله موضوع واکنش شخصیت های مختلف مذهبی، سیاسی و مجامع بین المللی شد.
علی سلمان

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: دادگاه تجدید نظر رژیم آل خلیفه بحرین در حکمی ظالمانه و به دور از هرگونه تشریفات دادرسی یکشنبه گذشته (13 آبان ماه)، حجت الاسلام شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق الاسلامی بحرین را به حبس ابد محکوم کرد.

شیخ علی سلمان که در سال ۲۰۱۴ به اتهامات واهی «همکاری با دولت قطر، افشای اسرار محرمانه دفاعی، دریافت پول از کشورهای بیگانه و افشای معلومات سرّی داخلی، انتشار شایعه و تلاش برای سرنگونی رژیم آل خلیفه» بازداشت و در سال ۲۰۱۵ حکم حبس چهار ساله برای او صادر شد پس از فشارهای بین‌المللی و اعتراضات داخلی از تمامی اتهامات تبرئه شد اما با درخواست وزارت کشور و به اعتقاد برخی نظر شخص حمد بن عیسی پادشاه آل خلیفه، دادگاه تجدید نظر برگزار و در چهارمین جلسه به حبس ابد محکوم شد.

در این گزارش به بررسی واکنش ها علمای اسلام، شخصیت های سیاسی، مذهبی، حقوقی و مجامع بین المللی به این حکم ظالمانه می پردازیم.

بحرین

حجت الاسلام شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل الوفاق بیان داشت: «هنگامی که شیخ علی سلمان بازداشت شد تمامی آزادی خواهان، از ورود بحرین به دالان تاریک خفقان و سرکوب پرده برداشتند. پس از چند سال برای جهانیان آشکار شد که بحرین در عرصه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی به سوی وضعیتی بسیار بحرانی‌تر از گذشته گام برداشته است.»

حجت الاسلام شیخ عبدالله الدقاق مدیر حوزه بحرینی‌های مقیم قم با اشاره به جنایت های اخیر آل سعود و آل خلیفه در قبال معارضان سیاسی گفت: با تیره شدن روابط بین عربستان سعودی و قطر که در زمینه قتل روزنامه نگار خاشقجی به تفاهم نرسیدند. حاکم بحرین حمد بن عیسی آل خلیفه  قبل از صدور حکم علیه شیخ علی سلمان به عربستان سعودی سفر کرد و چه بسا به دستور آنها  علیه شیخ علی سلمان حکم  حبس ابد را اعلام کرد تا در این زمینه اختلافشان با قطر بالا بگیرد.

ابراهیم شریف عضو ارشد جمعیت دموکراتیک وعد نیز در شبکه اجتماعی توییتر با حمایت از شیخ علی سلمان نوشت: «زندگی درگرو عزّت است. سیاست مداران بر کرسی‌های نمایندگی مردم سخنان بیهوده بر زبان جاری می‌کنند اما شیخ علی سلمان جایگاهش در دل‌های مردم است و این تنها کرسی است که فریاد عدالت خواهی سر داده است.»

رضی الموسوی دبیرکل سابق جمعیت وعد نیز در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر در اعلام موضعی همسو با سایر انقلابیان خاطر نشان کرد: تبریک به شیخ علی سلمان برای محاکمه‌ای که شد. او را مرد دفاع از مواضع ملّی، تعامل با دیگران، مبلّغ و ترویج دهنده گفتگو به عنوان راهکار حل بحران‌های سیاسی، متعهد به حل مشکلات مردم و پیشرو در مبارزه علیه خشونت، نفرت و تبعیض نژادی یافتم.

فاضل عباس دبیرکل جمعیت الوحدوی نیز با اعلام حمایت از شیخ علی سلمان اعلام کرد که دبیرکل الوفاق تاوان مواضع انقلابی خود را می‌دهد. به صلاح کشور است که فعال سیاسی مردمی را آزاد کند زیرا وجود شیخ علی سلمان برای حل مشکلات سیاسی و استمرار مسیر انقلاب مسالمت آمیز مردمی ضروری و مهم است.

در همین راستا باقر درویش رییس کمیته حقوق بشر بحرین در توییتی نوشت: «محاکمه شیخ علی سلمان در تاریخ قضایی و دیپلماسی بی سابقه است زیرا به سرعت فردی را بدون در دست داشتن مدارک و مستندات کافی به اتهام جاسوسی محاکمه می‌کنند و این نشان از نیرنگ دستگاه قضایی بحرین در برابر آزادی عمل سیاسی دارد.»

از سوی دیگر یوسف الخاجه عضو ارشد جمیعت وعد در پیامی تصریح کرد که کشور ظرفیت بحران و تنشی بیش از پیش را ندارد. امیدواریم که روح محبت و برادری بر روح انتقام و کینه غلبه کند. کاسبان خشونت، نفرت و کراهت بسیار و مزدوران فراوانند.

جمعيت الوفاق اسلامی بحرین هم با صدور بیانیه‌ای خواستار تحرک واضح و موضع گیری شفاف جامعه بین المللی و نهادهای حقوق بشری در برابر این اقدام و کشف حقیقت ماجرا و برگزاری دادگاه عادلانه بر اساس مستندات واقعی و انتشار فایل صوتی گفت وگوهای شیخ سلمان با طرف قطری شد.

الوفاق خاطر نشان کرد که بیش از هفت سال از انقلاب مردمی ملت بحرین می‌گذرد اما ناگهان پس از قطع روابط کشورهای حاشیه خلیج با قطر، ارتباطات و تعاملات در چهارچوب قانون به جاسوسی برای بیگانگان توصیف و تفسیر می‌شود و این نشان دهنده سیاسی بودن دادگاه شیخ سلمان است.

تارنمای مراة البحرین نیز عنوان کرد: حکومت آلخلیفه سال هاست که درهای مذاکره را بسته و با وجود پیچیدگی اوضاع سیاسی و اقتصادی بحرین راه حل های امنیتی را در پیش گرفته است. به نظر می رسد کمک هایی که منامه ماه گذشته از کشورهای عربی حاشیه خلیج (فارس) دریافت کرد به این رژیم انگیزه داد تا گزینه های ویرانگری را در پیش گیرد. در سایه تنش دوباره کشورهای عربی با قطر به دنبال قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی و پوشش اخبار مربوط به این رویداد از سوی رسانه های قطری، بحرین تلاش کرد 10 میلیارد دلار کمک مشروطی را که از عربستان و امارت دریافت کرد، جبران کند. از این رو، این کشور موضوع جاسوسی شیخ سلمان برای قطر را مطرح کرد.

این سایت خبری بیان داشت که طرح موضوع جاسوسی شیخ علی سلمان برای قطر و حکم ظالمانه علیه وی نشان می دهد که از این موضوع پس از بحران در روابط کشورهای عربی با قطر استفاده شده است و این موضوع نشان می دهد اختلاف کشورهای عربی با قطر به زودی حل نخواهد شد و بر اوضاع مخالفان بحرین هم سایه افکنده است.

قطر

وزارت خارجه قطر با انتشار پستی در توییتر اتهامات مطرح شده در دادگاه «شیخ علی سلمان» را در خصوص جاسوسی برای قطر رد کرد.

آمریکا

وزارت خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای در واکنش به صدور حکم حبس ابد علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق، بزرگترین گروه شیعه مخالف در این کشور به اتهام جاسوسی برای قطر، ابراز نگرانی کرد.

رابرت پالادینو سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: ما از نزدیک پرونده مربوط به نمایندگان پیشین پارلمان بحرین و دبیرکل جمعیت الوفاق را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: واشنگتن به رایزنی خود با دولت بحرین جهت دفاع از آزادی‌ بیان و حقوق بشر ادامه خواهد داد.

سازمان مردم نهاد آمریکا برای دموکراسی و حقوق بشر با درخواست از مسؤولان حکومت بحرین برای پایبندی به قوانین حقوق بشری خواستار باطل شدن حکم حبس شیخ علی سلمان و عبدالوهاب حسین رییس جریان الوفاء الاسلامی و آزادی زندانیان انقلابی شد.

این سازمان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که مسؤولان بحرینی باید با زندانیان به ویژه شیخ سلمان و استاد حسین به شیوه عادلانه و اخلاقی و مطابق با معیارهای دولتی حقوق بشری تعامل و رفتار کنند. تحقیق پیرامون شکنجه ها و سوء رفتار با زندانیان سیاسی باید در دستور کار قرار گرفته و رژیم آل خلیفه به مسؤولیت خود پایبند باشد.

امیل نخله افسر بازنشسته آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) طی یادداشتی در سایت آمریکایی «لوبلاگ» با عنوان «سرکوب بی‌پایان شیعیان در بحرین» ضمن محکوم کردن صدور حکم حبس برای شیخ علی سلمان، دبیر کل جمعیت الوفاق بحرین تاکید کرد، تشدید اعتراضات مردم بحرین به سقوط دولت آل خلیفه، به رغم حمایت‌های آمریکا و انگلیس، منجر خواهد شد.

در یادداشت نخله آمده است که «در بحبوحه فجایع وحشتناک انسانی در یمن که سعودی‌ها مسبب آن هستند و ادامه تحقیقات در مورد قتل عمدی  جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار و نویسنده منتقد عربستان سعودی و نویسنده واشنگتن پست، رژیم بحرین، شیخ علی سلمان، روحانی شیعه را  به اتهام واهی همکاری با دولت قطر، به اعدام محکوم کرد».

نخله افزود: این حکم غیرقانونی در حالی از سوی دادگاه تجدید نظر بحرین صادر شده که چهارشنبه گذشته دیوان عدالت اداری بحرین شیخ سلمان را از این اتهام ها تبرئه کرده بود اما رسانه‌ها جز اندکی توجه خود را به این مساله جذب نکردند.

وی نوشت: بحرین در همه سطوح به عنوان یک کشور سرسپرده عربستان سعودی از لحاظ سیاسی و اقتصادی است و در هر موضوع منطقه‌ای دنباله رو مسیر عربستان است، از جنگ در یمن و سرکوب شهروندان شیعی گرفته تا محاصره قطر که یک عضو شورای همکاری خلیج (فارس) است.

نخله تاکید کرد: شیخ علی سلمان به همراه دو معارض برجسته دیگر به نام‌های «علی الاسود» و شیخ «علی سلطان» رهبری جمعیت شیعی معارض الوفاق را برعهده داشتند تا برگزاری انتخابات عادلانه و آزاد، توقف بازداشت‌های غیرقانونی و محاکمه‌های ساختگی و احکام حبس‌های طولانی مدت را خواستار شوند.

به باور نویسنده، خنده‌دار است که اتهام اولیه علیه شیخ علی سلمان بر حضور وی در جنبش اعتراضی سال 2011 متمرکز بود و رژیم ادعا می‌کرد که او قانون اساسی در بحرین را تضعیف می‌کند. این اتهام جعلی برای محکومیت وی در سال 2015 به کار گرفته شده و او را به چهار سال حبس محکوم کرد در حالی که این حکم هیچ ارتباطی با اتهام دروغین کنونی او در کمک به قطر ندارد و قرار بود او تا قبل از پایان سال جاری میلادی آزاد شود.

نخله گفت: پس از پیوستن بحرین به هجمه سیاسی و اقتصادی عربستان علیه قطر برای منزوی کردن و گرسنه نگاه داشتن ملت قطر، رژیم آل خلیفه تصمیم گرفت به شیخ علی سلمان اتهام جاسوسی برای قطر را وارد کند؛ کشوری که بحرین آن را دشمن کنونی خود می‌داند. پس از اینکه چند ماه قبل شیخ علی سلمان در دیوان عالی بحرین از این اتهام‌ها تبرئه شد، رژیم حاکم حکم را به دادگاه تجدید نظر فرستاد و مجددا وی محاکمه و به حبس ابد محکوم شد وهمین سطحی بودن عدالت نمونه دیگری از سرکوب وحشیانه و بی‌رحمانه معارضان به دست رژیم آل خلیفه است.

 

ایران

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در امور بین الملل در صفحه شخصی خود  مطلبی نوشت: صدور حکم حبس ابد علیه شیخ علی سلمان دبیرکل میانه روی جمعیت الوفاق نشانگر ادامه حکومت سرکوب و وحشت در بحرین است. امروز جمع کثیری از شیعه و سنی در زندان بزرگی به نام بحرین بسر می برند. راه حل «گفت وگو» است و نه «حبس ابد».

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صدور حکم حبس ابد از سوی دادگاه تجدید نظر بحرین علیه شیخ علی سلماندبیرکل جمعیت الوفاق و دو نفر دیگر از منتقدان بحرینی را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به مشی میانه رو و مسالمت جویانه شیخ علی سلمان و مواضع وی در پرهیز از خشونت، افزود: این رای جای هیچ تردیدی برای افکار عمومی و جامعه بین الملل باقی نخواهد گذاشت که دولت بحرین نه تنها به دنبال اصلاح امور نیست بلکه تصمیم به تشدید سرکوب وخیم تر کردن اوضاع دارد.

بهرام قاسمی افزود: مقامات بحرینی به جای اتکاء به سایر دولت ها و خرید گرانبهای امنیت از دیگران ، با کنار گذاشتن رویکرد پلیسی و امنیتی به رفع بحران خود ساخته در کشور از طریق گفتگوی حقیقی و جدی با مخالفان و منتقدان و پاسخ به مطالبات مشروع مردم بپردازند و به رفتار غیر انسانی خود در صدور احکام ظالمانه و اعمال محدودیت علیه مردم پایان دهند.

 

لبنان

حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای حکم ظالمانه دادگاه آل خلیفه ضد شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین و شیخ حسن سلطان و علی الاسود دو نماینده سابق پارلمان را محکوم کرد و آنرا گواه ماهیت سرکوبگرانه و دیکتاتوری حکام بحرین که از طریق این احکام ظالمانه به دنبال ترساندن ملت بحرین و ناامید کردن آن است.

حزب الله لبنان بیان کرد: زمان صدور این حکم در این روزها با هدف ایجاد فضای مناسب برای سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به منامه و رساندن این پیام سرکوب به منظور ترساندن شهروندان و منع آنها از موضع اصیلشان در قبال رژیم صهیونیستی و  در مخالفت با عادی سازی روابط  با صهیونیستها و حمایت از جنبش های مقاومت در جهاد ضد رژیم صهیونیستی است.

در این بیانیه آمده است: حزب الله همبستگی کامل خود را با محکومین اعلام می کند و  ملت بحرین که در مسیر آزادی شهیدانی داده و جانفشانی کرده است عزمش برای ادامه راه برای تحقق اهداف عادلانه راسخ تر خواهد بود.

ندین عباس روزنامه نگار لبنانی طی گزارشی که در سایت شبکه ماهواره ای المیادین منتشر شد، خاطرنشان کرد: دادگاه آل خلیفه در حالی برای شیخ علی سلمان حکم حبس ابد صادر کرد که 24 نوامبر (3 آذرماه) موعد انتخابات در این کشور اعلام شده و این اشتباه بزرگی است که دولت بحرین علیه شهروندانش مرتکب می شود.

تارنمای «العهد» لبنان هم نوشت: صدور حکم علیه شیخ علی سلمان از نظر سیاسی برای مخالفان نظام بحرین شوک آور نیست. زیرا مخالفان این کشور می دانند که دادگاه های بحرین رهبرانشان را به دلیل آرای سیاسی آنان هدف قرار می دهند. این موضوعی است که شیخ علی سلمان نیز در دادگاه یادآوری و محاکمه خود را کاملا سیاسی عنوان کرد و گفت این حکم به دلیل اظهارات ، موضع گیری ها و درخواست های سیاسی است که مطرح می شود.

این رسانه بیان داشت: «ابراهیم سرحان» مشاور حقوقی جمعیت الوفاق بحرین، حکم دادگاه بحرین را با سفر اخیر «حمد بن عیسی» پادشاه بحرین به عربستان در ارتباط دانست و گفت پادشاه بحرین در نقطه عطف ها و شرایط حساس برای تصمیم گیری، به ریاض پناه می برد و این موضوع در زمان حمله به منزل «شیخ عیسی قاسم» رهبر شیعیان بحرین هم رخ داد و اکنون نیز تکرار شد.

تارنمای العهد افزود: پیام عربستان به داخل بحرین رسیده است. ریاض می خواهد این موضوع را به مردم بحرین بفهماند که هرگز اجازه نخواهد داد، موضوع حل شود. این چیز تازه ای نیست و عربستان از همان آغاز انقلاب مردمی بحرین این پیام را به مردم این کشور رساند که تنها زمانی موضوع حل خواهد شد که به خانه های خود برگردند. در واقع نظام بحرین به عنوان پستچی پیام های ریاض است. حکم شیخ علی سلمان فراتر از بعد داخلی بحرین است. در شرایطی که عربستان به دلیل ماجرای قتل خاشقچی در تنگنا قرار گرفته است و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در برابر آنکارا سر تسلیم فرود می آورد و در کنفرانس اقتصادی داووس صحرا از اقتصاد قطر تعریف و تمجید شد، لازم است که اکنون ضربه ای به کسانی زده شود که سبب شده اند عربستان منزوی شود. در نتیجه چنین تصمیمی در کاخ پادشاهی عربستان گرفته شده است.

فراکسیون الوفاء للمقاومة پارلمان لبنان طی پیامی نوشت: حکم اخیر صادر شده از سوی دولت بحرین مبنی بر حبس ابد شیخ علی سلمان یک حکم کاملا سیاسی بوده که کاملا از حقانیت به دور است.

الوفاء للمقاومة افزود: این حکم نشان می دهد که استبداد در بحرین به اوج خود رسیده است و ملت مظلوم بحرین مجبور به تحمل این ظلم و ستم و استبداد هستند.

این فراکسیون تصریح کرد: اگر این حکم را در معاهده ها و مقررات بین المللی قرار دهیم، به خوبی می یابیم که دولت بحرین کاملا با حق و عدالت به دشمنی پرداخته است.

عراق

حنان فتلاوی از سیاستمداران عراقی نیز حبس ابد شیخ علی سلمان را محکوم کرد و گفت: هدف از صدور حکم حبس ابد علیه شیخ علی سلمان توسط نظام بحرین با هدف خاموش ساختن معارضه صورت گرفت.

وی تأکید کرد که این حکم به معنای لکه ننگی بر پیشانی نظام آل خلیفه محسوب می شود.

این فعال سیاسی از سازمان های حقوق بشر و جامعه جهانی خواست همانگونه که با مساله قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی همراه شدند در این زمینه نیز واکنش نشان دهند.

حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس جریان حکمت ملی عراق از رژیم آلخلیفه خواست صدور حکم حبس ابد شیخ علی سلمان را لغو کند. همزمان، حزب الله لبنان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: زمان صدور حکم ظالمانه حبس ابد برای شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق و «حسن سلطان» و «علی الاسود»، دو نماینده سابق پارلمان در این روزها با هدف ایجاد فضای مناسب برای سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به «منامه» و دادن پیامی مبنی بر سرکوب شهروندان و ممانعت از اعلام موضع آن‌ها درباره دشمن صهیونیستی است.

در این بیانیه آمده است: حزب الله همبستگی خود را با این افراد اعلام و تأکید می‌کند که این احکام ظالمانه بر عزم و اراده مردم شجاع بحرین برای ادامه مسیر خود تا تحقق اهدافشان می‌افزاید.

حجت الاسلام «سید صدرالدین قبانچی» امام جمعه نجف اشرف صدور حکم حبس ابد علیه شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی را محکوم کرد و ادامه داد: عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از سوی آلخلیفه نیز محکوم است.

وی اظهار داشت: آل خلیفه در حالی مرکز پژوهش های همزیستی مسالمت آمیز را با عضویت رژیم صهیونیستی تأسیس می کند که به سرکوب ملت بحرین پرداخته و حکم حبس ابد را به دلیل مطالبه حقوق مردم علیه شیخ علی سلمان صادر می کند.

امام جمعه نجف ادامه داد: نظام های بحرین و عربستان به سیاست عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ادامه می دهند و ایران را به خطری برای خود معرفی می کنند اما واقعیت اینست که تشیع در حال لرزه انداختن بر پایه های قدرت آنان است.

وی با محکومیت سیاست های آل خلیفه علیه ملت بحرین تأکید کرد که سرنگونی این نظام ها نزدیک است.

اروپا

وزارت خارجه فرانسه با صدور پیامی نگرانی خود را از صدور حکم حبس ابد علیه شیخ «علی سلمان» دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین اعلام کرد.

این وزارتخانه همچنین از انحلال جمعیت الوفاق اسلامی به عنوان معارض اصلی نظام آل خلیفه در سال 2016 انتقاد کرد.

وزارت خارجه فرانسه با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمان بحرین در تاریخ 24 نوامبر (3 آذر) اظهار داشت: دولت بحرین باید شرایط فعالیت سیاسی گسترده و متعدد را فراهم کرده و احترام فراوانی برای حقوق بشر قائل باشد.

جمعی از بحرین های مقیم لندن انگلیس، مقابل سفارت این کشور در لندن تجمع کرده و انزجار خود را از رژیم آل خلیفه و حامیانش ابراز کردند.

شرکت کنندگان در حالی که تصاویر «شیخ سلمان» و سایر زندانیان سیاسی بحرین را در دست داشتند، فریاد می زدند: «دست از حمایت قاتل ها بردارید و جنایتکاران را مجازات کنید.»

معترضان خشمگین همچنین جنایات رژیم آل خلیفه در سرکوب، بازداشت و زندانی کردن مردم این کشور را محکوم کردند و با شعار «از تسلیح بحرین و کشتار مردم دست بردارید»، هر گونه حمایت از منامه را مشارکت در جنایات این رژیم توصیف و آن را محکوم کردند.

افراد حاضر در این حرکت اعتراضی همچنین شعار نوشته هایی را در حمایت از اعتراضات مردمی و ضرورت آزادی فعالان سیاسی در دست داشتند.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای تأکید کرد که « صدور حکم حبس ابد برای شیخ علی سلمان بیانگر استمرار سیاست‌های جائرانه و غیرقانونی علیه معارضان و فعالان مسالمت‌جو است.»

طبق گزارش وبگاه «مرآة البحرین»، سازمان عفو بین‌الملل در صفحه توئیتر خود با اعلام مطلب فوق از لغو حکم تبرئه شیخ علی سلمان و صدور حکم حبس ابد برای او به شدت انتقاد کرد.

روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن نیز تاکید کرد: سازمان عفو بین الملل حکم علیه شیخ علی سلمان را شاخص خطرناکی به شمار آورد که نشان می دهد مقام های بحرین سیاست های ظالمانه و غیر قانونی خود را علیه مخالفان و فعالان اعمال می کنند. «هبه مرایف» مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در این سازمان این حکم را یک دلقک بازی قضایی به شمار آورد که نشان می دهد مقام های بحرین برای سرکوب هرگونه مخالفتی تلاش های غیر قانونی خود را دنبال می کنند.

ارسال نظرات