۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۹
کد خبر: ۵۸۵۱۲۶
آیت الله حسینی بوشهری:

اسلام برای تمام ابعاد زندگی انسان برنامه جامع دارد| تأکید بر توسعه موقوفات متناسب با نیازهای روز

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که اسلام برای تمام ابعاد زندگی انسان برنامه جامع دارد، خواستار توجه بیشتر به توسعه موقوفات متناسب با نیازهای روز مانند وقف برای توسعه فناوری و علوم دینی شد.
حسینی بوشهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه های علمیه امشب در همایش "یاوران وقف" که در سالن همایش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به توجه آیات و روایات به مسأله وقف گفت:  بر اساس آیات قرآن کریم انسان هر کار خیری که در این دنیا انجام دهد، ثواب آن را در قیامت از خداوند دریافت خواهد کرد.

وی با بیان این که اسلام تک بعدی نیست، اظهار داشت: دین اسلام همانگونه که ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی دارد، از بعد اجتماعی نیز برخوردار است و بر مسأله تعاون و خیر رسانی و توجه به نیازهای نیازمندان جامعه تأکید بسیاری دارد.

آیت الله حسینی بوشهری به آیه شریفه «تعاونوا علی البر التقوی» اشاره کرد و افزود: مرام جامعه اسلامی اینگونه است که به نیازمندان توجه دارد و به انجام و گسترش کار خیر به صورت فردی و اجتماعی در جامعه سفارش می کند، زیرا هر اندازه روح تعاون و همکاری در جامعه تقویت شود، حرکت به سوی کمال گرایی نیز افزایش خواهد یافت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به برخی روایات در زمینه وقف اشاره و بیان کرد: پیشوایان معصوم(ع) در طول تاریخ اسلام اهمیت بسیاری به مسأله وقف می دادند و حتی برای کارهای جزئی نیز پیش بینی کرده و وقف انجام می دادند؛ انسان نباید به یک کار خیر قانع باشد، بلکه همواره باید در پی انجام کار خیر مستمر باشد.

وی با تأکید بر اهمیت مسأله وقف و با بیان این که امروزه مصادیق وقف تغییر یافته است، ادامه داد: امروزه باید به وقف برای توسعه علم و فناوری و علوم دینی، وقف برای تحقق عفاف در جامعه اسلامی، وقف برای جهاد، وقف برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، وقف برای تقویت مراسم های دینی و احیای شعائر الهی و مواردی از این دست توجه بیشتری شود.

آیت الله حسینی بوشهری با تأکید بر ترویج فرهنگ وقف در جامعه خاطرنشان کرد: علاوه بر تلاش برای احداث موقوفات باید برای نگهداری آن ها نیز کوشید؛ افرادی که اموال موقوفه در اختیارشان است باید امانتداران خوبی باشند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه از این که برخی خوردن اموال موقوفه را حلال می دانند ابراز تأسف کرد و گفت: وقف حق الناس است و انسان نباید در رابطه با آن با سهل انگاری رفتار کند، بلکه باید همانگونه که از اموال خود مراقبت می کند در نگهداری اموال موقوفه نیز کوشا باشد./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات