۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
کد خبر: ۵۸۵۱۶۷
آیت الله جوادی ‌آملی:

تبری قولی و تولی عملی نسبت به شیطان مانع استجابت دعا است

حضرت آ‌یت الله جوادی ‌آملی با تبیین دلایل عدم استجابت دعای انسان در فرمایش امیرمؤمنان، گفت: نخستین سخن قرآن کریم این است که با حیا باشید و اگر دستور رعایت حیا اثر کند، خبری از جهنم نیست.
جلسه درس تفسیر حضرت آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) درباب استجابت دعا گفت: سؤال می شود که شرط استجابت دعا چیست و چرا گاهی مستجاب شده و گاهی مستجاب نمی شود.

وی افزود: الحمدلله امسال پاییز خوبی برای باران بود و امیدواریم که رحمت الهی هیچگاه قطع نشود و رحمت و برکات الهی در اقتصاد و حل مشکلات جامعه به برکت قرآن و عترت و در سایه دعای حضرت ولیعصر(عج) حل شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: از وجود مبارک اهل بیت(ع) همواره سؤال می شد که چرا برخی دعاها مستجاب نمی شود با این که خداوند متعال فرموده مرا بخوانید تا دعای شما را اجابت کنم، امام صادق(ع) درباره علت عدم استجابت دعا فرمود چون انسان از کسی که نسبت به آن معرفت ندارد درخواست می کند دعا مستجاب نمی شود.

وی ادامه داد: خداوند به انسان از خود انسان نزدیک تر است، امیرمؤمنان درباره چرایی عدم استجابت دعا با وجود وعده الهی فرمود 8 خصلت در انسان وجود دارد که مانع استجابت دعا می شود، نخستین ویژگی این است که خدا را به حسب شواهد و ادله شناختید اما حق الهی را ادا نکردید.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که نخستین سخن قرآن کریم این است که با حیا باشید، ابراز داشت: قرآن بعد از این موضوع سخن از بهشت و جهنم را بیان کرده است، در بخش پایانی سوره علق آمده که آیا انسان نمی داند که خداوند متعال او را می بیند؟ انسان در حضور خدا گناه می کند.

وی عنوان کرد: وقتی دستورات حیا اجرایی نشد خداوند درباره بهشت و جهنم فرمود و الا ابتدا از راه حیا دعوت کردند، اگر دستور رعایت حیا اثر کند که دیگر خبری از جهنم نیست، امام سجاد(ع) می فرماید اگر کسی گناه می کند نه برای آن است که حرمت شما را نگه نمی دارد و نه برای آن است که خیال می کند شما نمی بینید بلکه برای این است که تو می بینی و می پوشانی اما اگر دیگران ببینند انسان را رسوا می کنند.

مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: در مسیر عدم استجابت دعا عدم معرفت به توحید مشکل اول و عدم شناخت وحی، نبوت و ایمان به پیامبر مشکل دوم است، مشکل سوم در بیان امیرمؤمنان برای عدم استجابت دعا، عدم رعایت حرمت قرآن و عمل نکردن به دستورات آن است.

وی اضافه کرد: حضرت فرمود شما دروغ می گویید که از آتش می ترسید چرا که مرتب به سمت آتش می روید، امیرمؤمنان می فرماید مرتب می گویید بهشت را دوست داریم اما دائما از آن فرار می کنید، علت دیگر عدم استجابت دعای انسان این است که نعمت الهی بیجا مصرف می شود، شعر نعمت است است که انسان نعمت را به جا مصرف کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: حضرت فرمود خداوند متعال شیطان را دشمن انسان معرفی کرده است اما انسان نسبت به آن تبری قولی و تولی عملی دارد و این مانع استجابت دعا است، مانع دیگر استجابت دعا بنابر فرمایش امیرمؤمنان این است که انسان عیب مردم را می بیند اما به عیب خود بی توجه است و آن را مشاهده نمی کند، حضرت در پایان فرمودند که راه استجابت دعا بندگی است.

ارسال نظرات