۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۵۸۵۲۰۵

هم اندیشی مبلغان رسانه ای حاضر در پیاده روی اربعین

جلسه هم اندیشی مبلغان رسانه ای حاضر در پیاده روی اربعین در سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
هم اندیشی مبلغان رسانه ای اربعین

به گزارش خبرگزاری رسا، به همت اداره کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین با حضور دکتر اباذر جعفری مدیر کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین و مسئولان رسانه ای ستاد اربعین، جلسه هم اندیشی مبلغان رسانه ای حاضر در پیاده روی اربعین در سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

مدیر کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین ضمن خیر مقدم و تشکر از مبلغان فعال رسانه ای و مسئولان ستاد اربعین گفت: ظرفیت دفتر تبلیغات اسلامی در فعالیت های فرهنگی مختلف بسیار خوب است. ما از بین هفت هزار مبلغ نوین، سه هزار مبلغ فعال را انتخاب کرده ایم و آن ها را در قالب ۲۶۰ گروه تبلیغی ساماندهی کرده ایم.

وی با اشاره به اهمیت روز افزون فضای مجازی عنوان داشت: اربعین یک رویداد جهانی و حیرت آور است و باید از دریچه ی فضای مجازی در معرض دید همه ی مردم جهان قرار گیرد.

جعفری با بیان برخی موضوعات قابل طرح در فضای مجازی ادامه داد: مباحث متعددی در مسیر پیاده روی اربعین می تواند مورد توجه فعالان رسانه ای قرار گیرد و از طریق فضای مجازی در اصلاح برخی فرهنگ ها و رفتار مردم اقدام شود. یکی از این موارد، بحث نظافت مسیر است. مورد دیگری که باید فرهنگ سازی شود، مهمان های بد است که می تواند آسیب ساز باشد و لازم است روی آن کار شود.

مدیر کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین در پایان با تأکید مجدد بر ظرفیت های دفتر تبلیغات اسلامی افزود: با توجه به تعداد مبلغان فعال در حوزه تبلیغ نوین، ستاد اربعین می تواند در شهر مقدس قم یک دفتر مجزا داشته باشد و از این ظرفیت دفتر تبلیغات اسلامی استفاده کند.

در بخش دیگری از این جلسه سید محمد رضا خوشرو، معاون رسانه ای کمیته  فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین ضمن تشکر از اقدام دفتر تبلیغات اسلامی در راستای تشکیل این جلسه گفت: متأسفانه جلسات اربعین تا نزدیکی به زمان اربعین برگزار نمی شود و این خود عامل آسیب های زیادی است. باید از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تقدیر و تشکر کرد که با فاصله ی کمی بعد از اربعین این جلسه را تشکیل داده است. این جلسات باید در طول سال ادامه یابد.

وی ادامه داد: ما در ستاد اربعین بلافاصله بعد از اربعین، فعالیت های فرهنگی اربعین ۱۳۹۸ را در دستور کار خود قرار داده ایم.

معاون رسانه ای کمیته  فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین با تقدیر از نهادهایی که در این رخداد بزرگ تلاش می کنند گفت: در امورات اربعین به صورت محسوس می توان دست مدد اهل بیت (علیهم السلام) را دید. در این رویداد بزرگ، نمی توان از نقش ارگان هایی مانند حوزه علمیه، سپاه پاسداران و سایر نهادهای فعال چشم پوشی کرد. این نهادها بدون هیچ چشم داشتی با فعالیت جهادی، به هرچه بهتر شدن اربعین کمک کرده اند.

وی با اشاره به نقش رسانه ها عنوان کرد: در این سال ها، رسانه ها فعالیت های خوبی در نمایش اربعین به همگان داشته اند. اما اربعین به جهت این که یک مانور بزرگ مذهبی است، دشمنان زیادی نیز دارد. اندیشکده اربعین، سه سال است در حیفا فعالیت دارد و تمام تلاش خود را می کند که فرصت اربعین را به تهدید تبدیل کند.

معاون رسانه ای کمیته  فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین گفت: وظیفه ما در قبال اربعین ترویج مفاهیمی از جمله ایثار و آموزش سبک زندگی اربیعنی به مردم است. اربعین برکات زیادی دارد، از جمله این که صبر و تحمل مردم در این ایام و در پیاده روی اربعین نسبت به تمام اوقات دیگر، به صورت قابل توجهی بالاتر می رود.

وی با اشاره به نقش افراد مختلف در اربعین بیان داشت: ساماندهی اربعین و پوشش رسانه ای آن با صدا و سیماست، اما تأثیر فعالان مجازی و آتش به اختیار، بسیار بیشتر بوده. اما هدف ما انتقال سبک زندگی اربیعینی است نه فقط انتشار تصاویر اربعین.

خوشرو به بیان برخی آسیب های اربعین پرداخت و افزود: مقام معظم رهبری به اسراف در اربعین اشاره کردند. باید روی این موضوع کار شود. ما همیشه به آداب میزبانی اشاره می کنیم اما مهمانی هم آدابی دارد. گزارشات زیادی از بدمهمانی های ایرانی ها به دست ما رسیده که این مسأله نیاز به کار فرهنگی دارد. در کنار این ها برخی اختلافات فرهنگی بین مردم ایران و عراق گاها باعث ایجاد درگیری و تشنج شده که لازم است روی آن کار شود.

وی در پایان ضمن تشکر مجدد از دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و مبلغان فعال رسانه ای گفت: باید تمام تلاش خودمان را بکنیم که معنویت اربعین فدای رفتارهای مادی نشود.

در بخش دیگری از این جلسه، محمدتقی استیری رئیس اداره اطلاع رسانی و فعالیت های رسانه ای اداره کل اطلاع رسانی و تبلیغ نوین دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ضمن عرض خیر مقدم به حاضران در جلسه گفت: باید بین فعالیت های ما و رسالت تبلیغی ما پیوند عمیقی برقرار شود. در این راستا باید این چنین جلساتی را تشکیل داد و پیشنهادات مبلغان رسانه ی را شنید و فعالیت های رسانه ای را به حد کمال خود رساند.

حجت الاسلام نطنزی از فعالان رسانه ای حاضر در این جلسه بود که ضمن تشکر از مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی گفت: متأسفانه تشکیل این گونه جلسات، معمولا به نزدیکی اربعین موکول میشود، که در این صورت نمی توان کار مؤثری کرد. باید این جلسات ادامه پیدا کند تا رویداد اربعین که موجب حیرت همگان شده است را به سمع و نظر جهانیان برسانیم. در این جلسات باید محصولات تولیدی سال های قبل را به نمایش بگذاریم و تجربیاتمان را با هم اشتراک گذاری کنیم.

در بخش دیگری از جلسه، حجت الاسلام رضایی از فعالان رسانه ای اظهار داشت: برای درک اربعین ما باید در محیط اربعین زیست کنیم. برای تبلیغ اربعین باید رسانه های کوچک را فعال کنیم و ایرانی بودن را از تبلیغات مان حذف کنیم که همه ی شبکه ها بتوانند آن را پخش کنند. ما باید اتاق فکر اربعین را تشکیل دهیم و از الآن به فکر اربعین بعدی باشیم.

سید مهدی میرغیاثی از دیگر فعالان رسانه ای بود که به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: هر کسی اربعین میرود می فهمد اربعین چیست و وقتی برمیگردد، تلاش می کند سال بعد کسی را با خود ببرد. لازم است اربعین را درک کنیم. شاید بعد از درک اربعین به این نتیجه برسیم که اصلا نباید کاری بکنیم. امام خمینی (ره) بعد از حادثه طبس گفت: شن ها هواپیماهای آمریکایی را ساقط کردند و آن ها مأموران خداوند بودند.

همچنین حجت الاسلام محمد حسین پیشاهنگ نیز با بیان نظرات خود گفت: اربعین دو وجه دارد. یک وجه روح نهفته در اربعین است که خود زمینه ساز ظهور امام زمان (عج) است و یک بخش دست معنوی ای است که کار را پیش می برد. ما باید اربعین را بشناسیم و آن را انعکاس دهیم. ما باید در اربعین تعامل با فرهنگ ها و اقوام دیگر را یاد بگیریم. اربعین فریاد میزند که شیعیان بیایید و با هم تعامل کنید. نباید ستادهای موازی با ستاد اربعین تشکیل دهیم. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات