۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
کد خبر: ۵۸۵۲۲۳
حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا:

بهترین نوع استخاره طلب خیر از خداوند است

استاد حوزه علمیه گفت: بهترین نوع استخاره به این صورت که انسان با قلب و زبان خود از خداوند خیر می‌خواهد و در واقع استخاره اصلی همین است.
حجت الاسلام فاطمی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالله فاطمی نیا استاد حوزه علمیه در جلسه سیری در صحیفه سجادیه که در مسجد جامع ازگل برگزار شد گفت: علما در گذشته ربیع الاول را با نام ربیع المولود می‌خواندند زیرا میلاد مبارک نبی مکرم اسلام(ص) در این ماه واقع شده است.

وی درباره دعای ۳۳ صحیفه سجادیه که معروف به دعای استخاره است ابراز داشت: استخاره دو نوع است؛ نوع اول آن که بهترین نوع استخاره است انسان با قلب و زبان خود از خداوند خیر می‌خواهد و در واقع استخاره اصلی همین است.

استاد حوزه علمیه در ادامه بیان داشت: استخاره نوع دوم با تسبیح و قرآن است؛ امام سجاد(ع) در این دعا استخاره را این طور معرفی می‌کند که انسان از خداوند برای هر کاری خیر بخواهد و از او بخواهد که به قلب او بیاندازد که انجام چه کاری بهتر است‌.

حجت الاسلام والمسلمین فاطمی نیا ابراز داشت: متاسفانه امروزه در استخاره‌های قرآنی کار به جاهایی کشیده می‌شود که اصلاً پسندیده نیست؛ استخاره در اصل از کلمه اِستِخیار و طلب خیر گرفته شده است.

وی افزود: بزرگان و علما معتقدند مشورت، مقدم بر استخاره از هر نوعی است؛ استخاره برای مواردی که شخص، اطلاعات کافی درباره مورد موردنظر دارد و می‌تواند درباره آن تصمیم بگیرد جایز نیست و در واقع استخاره بعد از مشورت و در مواردی جایز است که برای شخص نقطه ابهامی وجود دارد.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: انجام استخاره در موارد جایز و بعد از مشورت، نه به وسیله هر شخصی بلکه باید توسط اهل آن انجام شود؛ شیخ مفید معتقد است درباره واجبات نباید استخاره انجام داد و در چیزی که خداوند متعال آن را امر یا نهی کرده است اصلاً دلیلی برای استخاره وجود ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: انجام امر الهی در هر کاری بر انسان مقدم و واجب است؛ دودلی بسیار اذیت کننده است و انسان را در تصمیم گیری و کارها عقب می‌اندازد./۹۶۹/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات