۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۵۸۵۲۳۱
رستمی نجف‌آبادی مطرح کرد؛

«قدسی سازی و قدسیت زدایی» کتابی کم نظیر در حوزه فقه پویای شیعه

استاد دانشگاه گفت: کتاب «قدسی سازی و قدسیت زدایی» که در حوزه فقه پویای شیعه و حتی فقه اسلامی که به زبان انگلیسی تالیف شده در نوع خودش کم نظیر است.
رستمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، رستمی نجف‌آبادی استاد دانشگاه، امروز در جلسه نقد و بررسی کتاب «قدسی سازی و قدسیت زدایی» که در سرای اهل قلم برگزار شد، با انتقاد از عنوان این کتاب، گفت: به عقیده بنده بهتر بود عنوان کتاب «مصلحت در فقه اسلامی؛ تقدس زایی یا تقدس زدایی» نامگذاری می‌شد.

وی افزود: در این کتاب 200 صفحه‌ای تنها 26 صفحه آن به مباحث تقدس زایی و تقدس زدایی اختصاص دارد و بیشترین بخش کتاب خارج از موضوع عنوان است برهمین اساس اگر عنوان کتاب «مصلحت در فقه اسلامی؛ تقدس زایی یا تقدس زدایی» انتخاب می‌شد شاید دیگر ایرادی به عنوان کتاب وارد نمی‌شد.

رستمی با بیان اینکه کتاب «قدسی سازی و قدسیت زدایی» بیشتر شبیه به پایان نامه است، ابراز کرد: رویکرد جمع آوری مطالب در این کتاب تقریبا شبیه پایان نامه است و نویسنده کمتر به تجزیه و تحلیل و دیدگاه برتر و ارجع توجه کرده بنابراین بهتر بود بیشتر شبیه کتاب باشد.

استاد دانشگاه ادامه داد: اگر این کتاب شبیه درسنامه بود می‌توانست منبع خوبی برای رشته فقه مقارن و حقوق عمومی اسلام باشد.

وی اظهار داشت: در بخشی از کتاب مصلحت، قاعده بیان می‌شود حال سوال اینجاست که اگر مصلحت قاعده است آیا می‌توانیم از قواعد اصطیادی در فقه اسلامی محسوب کنیم یا خیر؟ چرا که نویسنده در این کتاب مصلحت را قاعده دانسته و این یک نظر جدید است.

رستمی با اشاره بعد کلامی این کتاب، گفت: بهتر بود بعد کلامی موضوع مصلحت تبیین شود تا تفاوت بین اشاعره و معتزله و یا بحث حسن و قبح شرعی و یا حسن و قبح عقلی مشخص شود.

استاد دانشگاه با بیان اینکه نویسنده در این کتاب به بحث امام خمینی(ره) نیز اشاره کرده است، اظهار داشت: امام خمینی(ره) عنصر زمان، مکان و شخصیت فقیه را در صدور حکم فقیه و فقه او تاثیرگذار می‌دانستند حال اینجا این سوال است که آیا عنصر زمان، مکان و شخصیت فقیه در این کتاب همان مصلحت است یا به عبارت دیگر مقتضیات زمان و مکان همان مصلحت و مصلحت سنجی است یا خیر؟ چرا که امام در این زمینه پویایی فقه را مطرح می‌کنند که فقه مصلحت چیزی غیر از پویایی فقه است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کتاب «قدسی سازی و قدسیت زدایی» در حوزه فقه پویای شیعه و حتی فقه اسلامی که به زبان انگلیسی تالیف شده می‌توان گفت در نوع خودش کم نظیر است./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات