۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
کد خبر: ۵۸۵۳۰۸
مجمع عالی حکمت اسلامی:

تراث علمی و قرآنی علامه طباطبایی رونق بخش محافل علمی و فرهنگی است

مجمع عالی حکمت اسلامی با صدور بیانیه ای تاکید کرد که میراث حکمی، فلسفی و تراث علمی و قرآنی علامه طباطبایی عامل همچنان زنده، پاینده و رونق‌بخش محافل علمی و فرهنگی است.
علامه طباطبایی

به گزارش خبرگزاری رسا، مجمع عالی حکمت اسلامی به مناسبت سالروز عروج ملکوتی حضرت آیت الله علامه طباطبایی بیانیه ای صادر کرد و مجاهدت های جملیه و جلیله آن فیلسوف و مفسر برجسته قرآن را ستود.

متن این بیانیه که در اختیار خبرگزاری رسا قرار گرفته بدین شرح است:

«بسمه تعالی»

بیست و چهارم آبان سالروز عروج ملکوتی بزرگ مردی از مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، اندیشمندی از تبار پاک اولیاء خاص خدا وحکمای الهی، مفسر بزرگ و احیاگر عرفان و حکمت اسلامی در عصر ما؛ حضرت آیت الله علامه سید محمد حسین طباطبایی(ره) است.

گرچه 37 سال از ارتحال این استاد عظیم الشأن و جلیل‌القدر می‌گذرد اما میراث حکمی، فلسفی و تراث علمی و قرآنی این حکیم الهی و عالم عامل همچنان زنده، پاینده و رونق‌بخش محافل علمی و  فرهنگی است. بهره‌گیری آن مفسر بزرگ و اندیشمند فرزانه از قرآن کریم، نه تنها پرتوی از بی‌کرانگی جوشش معارف عظیم قرآن را به ظهور رسانید، بلکه میزان دقیقی را برای تشخیص تفسیر و تأویل کلام الهی از تحریف و تفسیر به رأی آن، عرضه نمود. بهره جستن از نظم فکری و برهان‌مداری و تحلیل دقیق و متقن فلسفی

 در چارچوب حکمت متعالیه از او شخصیتی ساخت که گویی در یک پیکر و قالب، تجسمی از دقت و استحکام سینوی و عمق و لطافت صدرایی را می‌یابید «هو البحر مِنْ اَیّ نحو أتیته» و چنین بود که «بدایة الحکمة» آن حکیم بی‌بدیل، برای ره‌پویان حقیقت، طریق مستقیمی شد برای وصول به «نهایت حکمت» که سرانجام آن ورود به‌ طور «ولایت» و بار یافتن به مراتب «توحید» و لقاست. استقامت در فکر و پارسایی در عمل و هوشیاری در رصد، از او شخصیتی ساخت که در روزگار غربت اهل حکمت و ایمان، با تکیه بر تراث عظیم فلسفه اسلامی و با نقد اندیشه‌های الحادی، حقانیت تفکر الهی را بر انواع توهمات مادی به اثبات برساند.

خورشید پرفروغ سپهر حکمت و تجسم اخلاق و عرفان و مفسر کبیر قرآن؛ علّامه سیّد محمّدحسین طباطبایی(ره) تجلی بیّن پیوند ناگسستنی قرآن، برهان و عرفان در روزگار ماست. یادآوری مجاهدت‌ها و مساعی جمیله و جلیله آن عبد صالح خدا از یک‌سو برای ما علاقه‌مندان به حکمت اسلامی می‌تواند الهام‌بخش باشد و از طرف دیگر، ادب اداء شکر و امتنان به محضر خدای منان و سبحان است؛ خدایی که به ما توفیق داد در عصر زرین انقلاب شکوهمند اسلامی که محصول مجاهدات فقیه و حکیم بی‌بدیل حضرت امام خمینی(ره) است و پرچم پرافتخار آن امروز در دستان با کفایت خلف صالحشان، رهبر فرزانه، اندیشمند و حکیم؛ حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای «مد ظله العالی» می‌باشد، پیوسته از موائد و رشحات فکری و معنوی آن عزیز سفر کرده بهره برده و از انفاس قدسی ابناء معنوی آن حکیم متاله و بزرگانی که در مکتب آن علامه علی الاطلاق پرورش یافته‌اند، کسب فیض نماییم.

مجمع عالی حکمت اسلامی در سی و هفتمین سالگرد ارتحال این حکیم ربانی و مفسر عظیم قرآنی، با بزرگداشت مقام علمی و اخلاقی علّامه سیّد محمّدحسین طباطبایی(ره) همگان را به بهره‌گیری بیشتر و بهتر از افکار و اندیشه‌های آن یار سفر کرده و از ماسوا رسته و به حضرت حق رسیده، فرا می‌خواند. «طوبی له و حسن مآب»

«وَسَلامٌ عَلَیهِ یوْمَ وُلِدَ وَیوْمَ یمُوتُ وَیوْمَ یبْعَثُ حَیا»

مجمع عالی حکمت اسلامی

24 آبان 1397

/۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات