۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۸۵۴۱۷

دریافت بیش از ۵۰۰ اثر علمی در کنگره غیاث الدین محمد

دبیر علمی کنگره امام زاده غیاث الدین محمد در مراسم اختتامیه این برنامه به ارائه گزارشی از فعالیت ها و دریافت آثار پرداخت و از دریافت بیش از ۵۰۰ اثر به این کنگره خبر داد.
کنگره امام زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمود مرویان حسینی مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و دبیر علمی کنگره امام زاده غیاث الدین محمد در مراسم اختتامیه این برنامه که ظهر پنجشنبه برگزار شد، بیان داشت: کنگره ملی غیاث‌الدین محمد بن طاهردر راستای بازشناسی جایگاه امام زادگان و خاندان‌های منصوب به اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

وی افزود: اکنون مزار امام زادگان به عنوان یک پناهگاه معنوی و قطب فرهنگی در کشور تلقی می‌شود و مورد توجه و زیارت عموم مردم است.

وی ادامه داد: در کنگره غیاث الدین محمد با فراخوانی از دانشمندان، پژوهشگران، اهل هنر و محققان خواسته تا در این زمینه‌ها دست به قلم و پژوهش شوند و تحقیقاتی را در چهار محور پیرامون شخصیت فردی امام زاده، بقعه متبرکه، زیارت و زائران و بقاع متبرکه انجام دهند.

دبیر علمی کنگره امام زاده غیاث الدین محمد بیان داشت: در موضوع مقالات علمی و در عرصه شعر و قطعات ادبی، آثار و محصولات هنری و فضای مجازی 513 اثر به دبیر خانه کمیته علمی واصل شد و پس از ارزیابی توسط استادان سه اثر مقاله علمی حائز امتیازات برتر شدند و 21 اثر ادبی و هنری شایسته تقدیر شدند.

وی افزود: در عرصه آثار شعر آیینی و قطعات ادبی، شش مورد شعر آیینی توسط هیئت داوران آثار کل کشور 6 مورد اشعار برتر شناسایی شد که انتخاب شد که در یک جلد کتاب منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام مرویان حسینی در پایان گفت: در بخش آثار هنری و محصولات فضای مجازی از مراکز گوناگون آثاری به دبیرخانه رسید که تعدادی ممتاز شدند.همچنین همزمان با فراخان آثار علمی، ادبی و هنری نشست ها و پیش نشست های تخصصی برگزار شد.

وی ابراز امیدواری کرد تا این فعالیت ها منجر به گسترش بیشتر فرهنگ اخلاق، معنویت و آموزه های مکتب اهل بیت شود.

ما دنبال امام زاده سازی نیستیم

در ادامه مراسم اختتامیه این کنگره حجت الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی خدمت به بقاع متبرکه را خدمت به سوره کوثر دانست و گفت: امام زادها پایگاه های نشر معارف قران و عترت هستند.

وی با اشاره به برنامه های بقاع متبرکه در طول سال بیان داشت: از ابتدای سال تا پایان اسفند ماه برنامه های متعددی در بقاع متبرکه از جمله برگزاری حلقه های معرفت، غرفه پاسخ به مسائل شرعی، مشاوره های دینی، پاسخگویی به مسائل شرعی، برگزاری کلاس های سبک زندگی، ویژه برنامه هایی چون آرامش بهاری در ایام تعطیلات نوروزی، ضیافت الهی، دهه ولایت اجرا می شود.

وی افزود: دشمن هجمه های بسیاری را با توجه به فعالیت های خوبی که در بقاع متبرکه انجام می شود آغازکرده است و می گوید ما دنبال امام زاده سازی هستیم در حالی که چنین نیست و نخواهیم بود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: نباید ما دنبال سند امام زادگانی که اکنون هستند باشیم؛ مگر ما شجره همه انسان ها را داریم. همین که خداوند اجازه داده که این امام زاده رفعت پیدا کند بی دلیلی نیست.

تشکیل ۹ کمیته برای کنگره غیاث الدین محمد

در بخشی دیگر از این برنامه حجت الاسلام جمال ایزدی معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: هدف از برگزاری کنگره غیاث الدین محمد معرفی و تجلیل از مقام شامخ امام زادگان به عنوان ذخایر معنوی و افزایش ارتباط و ارادت مردم به امام زادگان و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و ایجاد آرامش در جامعه است.

وی با بیان اینکه در سالهای گذشته کنگره و همایش های متعددی برای امام زادگان  و بقاع متبرکه در سطح شهرستانی، استانی و ملی برگزار شده است؛ افزود: کنگره غیاث الدین محمد حدود 5 ماه قبل با تشکیل 9 کمیته برای برنامه ریزی، تصمیم گیری، اجرای کنگره و مراسم پایانی فعالیت خود را شروع کرد.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان داشت: اقدامات دیگری توسط کمیته ها از جمله اطلاع رسانی و تبلیغات، دیدار با علما، چاپ و توزیع ویژه نامه، چکیده مقالات، برپایی نمایشگاه، ارزیابی آثارو برگزاری مراسم پایانی انجام شده است./933/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات