۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۵۸۵۴۴۱
عبدالباری عطوان:

نتانیاهو ملتمسانه خواهان آتش بس بود

سردبیر روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم نوشت، نخست وزیر رژیم اشغالگر وقتی با آوار خانه‌های شهرک نشینان بر اثر باران موشک‌های مقاومت روبرو شد از بیم رسیدن این موشک ها به قلب تل آویو و فراتر از آن ملتمسانه از مصر خواست فورا آتش بس را پیاده کند.
فلسطین اشغالی

به گزارش خبرگزاری رسا، «عبد الباری عطوان» نویسنده مشهور جهان عرب در بخش سخن سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» یادداشتی را درباره درگیری اخیر در غزه و آتش بسی که حاصل آن بود، منتشر کرد.

در عنوان این یادداشت آمده است: «این نتانیاهو بود که به میانجی‌های مصری برای توقف موشک‌های مقاومت در جنگ غزه التماس می‌کرد، از بیم اینکه این موشک‌ها به تل آویو برسند؛ نه اینکه بالعکس، فلسطینی ها خواهان آتش بس باشند... مردم نوار غزه جشن پیروزی گرفتند اما می‌خواستند جنگ ادامه یابد... چرا پیش بینی می کنیم مقاومت در آینده ای بسیار نزدیک به کرانه باختری برسد؟ پاسخ نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان که با رژیم اشغالگر همکاری می‌کنند چگونه خواهد بود؟»

سردبیر رای الیوم در مقدمه این یادداشت آورده است: «دیروز تلفنی با دوست و همکارم "حلمی موسی" صحبت می‌کردم، او بیش از ده سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم صهیونیستی به سر برد و پس از اقامت طولانی در بیروت و همکاری با روزنامه السفیر به نوار غزه بازگشت».

وی افزود: «حلمی می‌گفت، از حال من نپرسید که از حال همه شما بهتر است، همه دنیا شاهد افتخارآفرینی و شرافتمندی غزه بودند، جایی که مردم در حال تماشای موشک‌هایی که در آسمان غزه می‌درخشیدند و مسیر خود را تا اصابت به شهرک‌های صهیونیست نشین طی کردند به شادی و پایکوبی پرداختند و از توقف نمایش این صحنه‌ها ناراحت شدند».

عطوان نوشت: «تصویر پاسخ موشکی مقاومت به رژیم صهیونیستی بازتاب سریع و بی سابقه‌ای در سراسر جهان عربی و اسلامی داشت، با وجود اینکه این تقابل بیش‌تر از یک روز و نیم دوام نیاورد و به دنبال آن سریع‌ترین آتش بس در تاریخ مناقشه اعراب و رژیم صهیونیستی رقم خورد».

وی ادامه داد: «ساکنان نوار غزه که در محاصره گرسنگی از سوی صهیونیست ها و برخی عرب‌ها به سر می‌برند برای برپایی جشن پیروزی به خیابان‌ها آمدند و ضمن تبریک و شادباش به یکدیگر اقدام به توزیع شیرینی کردند، زبان حال آنها می‌گفت ای کاش جنگ طول کشیده بود چیزی که بنیامین نتانیاهو به دروغ درباره آن می‌گوید که "دشمنان ما مجبور به آتش بس شدند و من تصویر کامل امنیت رژیم صهیونیستی را مشاهده می‌کنم و صدای اهالی جنوب را که در معرض حملات موشکی هستند" می‌شنوم».

عطوان با بیان اینکه نتانیاهو دروغ می‌گوید، نوشت: «چون صدای ترس و وحشت و التماس شهرک نشینان ساکن منطقه نزدیک نوار مرزی با غزه را می‌شنید پس از اینکه یک میلیون از آنها به پناهگاه‌ها گریختند، مدارسشان تعطیل شد و و گوش‌هایشان از صدای آژیرهای خطر و سوت موشک‌های شلیک شده و انفجار آنها کر شده بود».

نویسنده با بیان اینکه در این درگیری‌ها 450 فروند موشک و خمپاره بر سر شهرک نشینان صهیونیست ریخته شد و بیش از 60 نفر آنها زخمی و به بیمارستان منتقل شدند، گفت: «این موشک‌ها از دقت بالایی در اصابت به هدف برخوردار بوده و حامل کلاهک‌های انفجاری پیشرفته ای بودند که حتی خود کارشناسان نظامی صهیونیست را هم به ترس و وحشت انداخته بود».

سردبیر رای الیوم آورده است: «این اسرار برای نتانیاهو شناخته شده است و همین امر او را وادار به پذیرش سریع آتش بس کرد چون می‌دانست که ادامه این جنگ به معنای رسیدن موشک‌های مقاومت به قلب تل آویو است و میلیون‌ها نفر از ساکنان این شهر و شهرک‌های همجوار آن را وادار می‌کند به پناهگاه‌ها بگریزند، ناوبری هوایی در فرودگاه اللد را متوقف کرده و آخر سر سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاری ها را به لندن، نیویورک و فرانکفورت فراری می‌دهد».

نویسنده این یادداشت با بیان اینکه اسطوره قدرت رژیم صهیونیستی در حال فروپاشی است، تاکید کرد: «برتری نیروی هوایی این رژیم دیگر تعیین کننده نیست و کارایی خود را با پاسخ موشکی مقاومت از دست داده است، دوران عربده کشی رژیم صهیونیستی در سوریه به طور بازگشت ناپذیری به پایان رسیده است و مهاجرت معکوس شدت گرفته است».

به باور عطوان، جنگ 48 ساعته اخیر در نوار غزه بیشتر معادلات را ،اگر نه همه آنها را ، تغییر داده است دیگر سرزمین غزه و آسمان آن به روی حملات رژیم صهیونیستی و بدون پاسخی بازدارنده باز نخواهد بود زیرا کسی می‌تواند یک اتوبوس را با موشک کورنیت که هدیه‌ای از طرف حزب الله بوده با دقتی بسیار بالا منهدم کند؛ چه کسی می‌تواند خانه‌ها را در شهرک سدیرت در همجواری مرز با نوار غزه و فراتر از آن  در یافا، حیفا، اللد، الرمله، اشدود و عسقلان بر سر ساکنانش آوار کند؟

نویسنده این یادداشت افزود: «موشک‌های غزه که دیگر پوچ نیستند برای صهیونیست ها بحران ساز شدند، آویگدور لیبرمن را تحقیر و نتانیاهو را تهدید کرد که از قدرت برکنار شده و به زندان افکنده می‌شود، اتفاقی که برای سلف وی ایهود اولمرت اتفاق افتاد، بنابراین چاقوها تیز شده و اتهام‌ها اماده است و دیگر فرصتی برای وقت کشی نمانده است».

رای الیوم آورده است: «پیامدهای این موج عزت و شرافت قطعا به کرانه باختری خواهد رسید اگر در حال حاضر نرسیده باشد و چه بسا سریع‌تر از چیزی که نتانیاهو و شخص محمود عباس انتظارش را داشته باشند؛ ما اعتقاد نداریم که نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان که اخیرا دیدیم یکی از فرماندهانشان دوکنج زانو نشسته بود تا به همتای صهیونیستی  در تعویض لاستیک خودرویش کمک کند بتوانند جلوی این موج را بگیرند، با وجود همه آنچه که از ابزارهای سرکوب در اختیار دارند».

نویسنده با بیان اینکه آتش مقاومت در سرزمین های اشغالی غرب شاید کمی فروکش کند، اضافه کرد: «اما نمی‌میرد، این چیزی است که بسیاری از آنهایی که با تل آویو عادی سازی کردند، نمی‌فهمند؛ کسانی که فرش قرمز برای صهیونیست ها و رهبران و وزرای آنها و تیم ‌های ورزشی آنها پهن کردند».

عطوان ضمن تاکید بر تسلیم‌ناپذیری ملت فلسطین، نوشت: «آنها همچنان مقاومت می‌کند نظیر همه انسان‌های شریفی که هنوز مقاومت را به رسمیت می‌شناسند و قافله‌هایی از شهدا چه زن و چه مرد تقدیم این راه کرده‌اند و خستگی ناپذیر معجزه خلق می‌کنند».

رای الیوم در پایان آورده است: «مردم ما در غزه از لحاظ روانی در اوج قرار دارند و منتظرند تا پاسخ بیشتری به گستاخی رژیم صهیونیستی دهند و نهایت تفریح آن شمردن تعداد موشک‌هایی هستند که سخاوتمندانه از زیر زمین پاک فلسطین به سمت اهداف سرزمین های اشغالی خارج می‌شود این ملت نماد امتی اصیل و عقیده ای راسخ و محکم هستند و این سلحشوری و فداکاری برای آنها کار عجیب و غریبی نیست و نخواهد بود».

منبع: فارس

ارسال نظرات