۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۵۸۵۶۲۷

حاشیه نگاری خبرنگار رسا از مراسم تودیع و معارفه رییس المصطفی

مراسم تودیع آیت الله اعرافی و معارفه حجت الاسلام والمسلمین عباسی به عنوان رییس جامعه المصطفی با قرائت حکم رهبر معظم انقلاب برگزار شد.
تودیع و معارفه رئیس جامعه المصطفی العالمیه تودیع و معارفه رئیس جامعه المصطفی العالمیه تودیع و معارفه رئیس جامعه المصطفی العالمیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ساعت 9 صبح روز شنبه است که برای تهیه گزارش از مراسم تودیع و معارفه ریاست جامعه المصطفی العالمیه راهی مدرسه امام خمینی(ره) می شوم؛ ساعت 9 و 15 دقیقه وارد مدرسه امام می‌شوم، پس از چک کردن کیف از سوی مسؤولان حراست مراسم، وارد سالن شده و سعی می‌‌کنم در ردیف‌های جلو صندلی خالی برای خود پیدا کنم، بالاخره صندلی خالی در ردیف‌های جلو پیدا کرده و همانجا می‌نشینم.

ساعت 9 و 25 دقیقه است که آیات حسینی بوشهری، سیداحمد خاتمی، علیرضا اعرافی، فقیهی و شماری دیگری از استادان نیز از درب شماره یک، وارد سالن شده و در ردیف اول می‌نشینند.

ساعت 9و 30 دقیقه است که رفته رفته صندلی‌های ردیف جلو در حال تکمیل شدن هستند و هرچه از زمان می‌گذرد بر تعداد حضار افزوده می‌شود، صندلی‌های چهار ردیف جلوی مراسم را غالبا علما و اعضای هیأت علمی جامعه و دیگر مراکز علمی تشکیل می‌دهند.

عکاسان خبری همگی به سرعت به سمت صندلی‌ های جلوی مراسم رفته تا نخستین عکس‌های خود را شکار کنند.

حضار غالبا ایرانی هستند، اما تعداد قابل توجهی نیز از اساتید و دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی از دیگر کشورها در سالن حضور دارند.

طبقه دوم نیز برای حضور بانوان تدارک دیده شده است؛ تعدادی از عکاسان خبری نیز از این طبقه برای عکس‌گرفتن استفاده می‌کنند.

عکاسان و فیلم‌برداران، راهروهای عبور و مرور را مسدود کرده‌اند، مسؤولان برگزاری مراسم به برخی از فیلمبردارها برای جابجایی پایه‌های دوربین خود تذکر می‌دهند که آنها نیز اجابت کرده و دوربین خود را به مکانی مناسب‌تر منتقل می‌کنند.

قاری قرآن اهل کشور ساحل عاج است؛ رأس ساعت 9 و 35 دقیقه تلاوت خود را با قرائت آیاتی از سوره مبارکه مریم آغاز می‌کند، ساعت 9 و 50 دقیقه تلاوت آیات پایان می پذیرد؛ سپس اشعار عربی قاری به صورت تواشیح در سالن منعکس می‌شود.

بعد از قرائت قرآن سرود جمهوری اسلامی کشورمان در سالن طنین انداز می‌شود و حضار به احترام این سرود قیام می‌کنند.

مجری مراسم ساعت 9 و 53 دقیقه رسما پشت تریبون می رود، در همین لحظه حجت الاسلام والمسلمین نواب و نجف لک زایی از درب شماره 2 وارد سالن می‌شوند، همچنان افراد زیادی در حال ورود به سالن مراسم می‌باشند، نگاهی به عقب سالن می‌اندازم، هنوز برخی از صندلی‌های عقب سالن خالی هستند.

مجری بعد از صحبت‌های ابتدایی خود، حجت الاسلام والمسلمین مهدوی مهر جانشین ریاست جامعه‌المصطفی را برای سخنرانی به جایگاه دعوت می‌کند.

ساعت 9 و 55 دقیقه است که ریاست دفتر رهبر معظم انقلاب حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی وارد سالن مراسم می‌شود، حضار به احترام ایشان از جای خود برمی‌خیزند، در همین لحظات آیت الله مقتدایی نیز وارد سالن مراسم می‌شود.

سخنرانی حجت الاسلام مهدوی‌مهر بسیار کوتاه انجام می‌شود، مجری برنامه نیز بلافاصله از آیت الله مقتدایی به عنوان سخنران ویژه مراسم برای حضور در جایگاه سخنرانی دعوت می‌کند، وی که هنوز فرصت نشستن در صندلی خود را پیدا نکرده است، به سوی جایگاه سخنرانی حرکت می‌کند.

در همین لحظات است که آقای امیرآبادی و بعد از دقایقی حجت الاسلام ذولنوری دو نماینده قم در مجلس شورای اسلامی وارد سالن مراسم می‌شوند.

آیت الله مقتدایی ابتدا به مناسبت سالروز امامت حضرت بقیه‌الله(عج)، مطالبی را درباره امامت ایشان بیان کرده و سپس با اشاره به مراسم تودیع و معارفه، مدیریت آیت الله اعرافی بر جامعه المصطفی را بسیار دقیق و جامع دانسته و شخص ایشان را فردی با تقوا، فاضل، عالم، متدین و باتجربه می‌دانند.

این عضو جامعه مدرسین همچنین انتخاب حجت‌الاسلام علی عباسی به ریاست جدید جامعه را، انتخابی مناسب، دقیق و بر اساس تحقیق و بررسی بسیار عنوان می‌کنند.

آیت الله مقتدایی هدف نهاد جامعه المصطفی را نشر علوم و معارف اهل‌بیت در سراسر جهان دانسته و تأسیس این نهاد را اقدامی هوشمندانه از سوی رهبر معظم انقلاب دانسته و شکل گیری ابتدایی المصطفی را سبب خوشحالی ایشان توصیف می‌کنند.

سخنرانی وی حدود 10 و 30 دقیقه تمام می‌شود، آیت الله مقتدایی در همان جایگاه سخنرانی می‌نشینند تا دیگر سخنرانان نیز به ارائه سخنرانی خود بپردازند.

مجری مراسم ابتدا از حجت الاسلام دقاق برای سخنرانی در جایگاه دعوت کرده و به خاطر فشرده بودن زمان، از وی درخواست کوتاهی سخن را می‌کند، آقای دقاق نیز اجابت کرده و بعد از دقایقی سخنرانی به سخنان خود پایان می‌دهد.

در همین لحظات تعدادی از خادمان، بین حاضران در مراسم کیک و نوشیدنی تقسیم می‌کنند.

ساعت 10 و 45 دقیقه است که مجری برنامه از نماینده رهبر معظم انقلاب برای قرائت پیام ایشان دعوت می‌کنند، حاضران در سالن از جای خود برخاسته و بعد از شنیده شدن نام نماینده "امام خامنه‌ای" توسط مجری، تمام سالن مراسم از صدای بلند صلوات حضار آکنده می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی تابلویی را که منقش به پیام حضرت آقا است را قرائت کرده و سپس این تابلو را به آیت الله مقتدایی تقدیم می‌کنند.

نماینده رهبر معظم انقلاب جامعه المصطفی را نموداری از پیامبر توصیف کرده که وظیفه آن نشر سراسری علوم نورانی و قرآنی در جهان است، وی تودیع و معارفه بودن این مراسم را منتفی دانسته و این‌گونه بیان می‌کنند: در تودیع و معارفه باید کسی را تودیع کرد که می خواهد از مسئولیت خداحافظی کند و کسی را معرفی کرد که شناخته شده نباشد و این دو مسأله درباره این جلسه منتفی است، چراکه هریک از این دو بزرگوار تاکنون در سنگری بوده‌اند و اکنون می خواهند در سنگری دیگر به اسلام و دین خدمت کنند.

مجری برنامه پس از پایان سخنرانی نماینده رهبر انقلاب، از آیت الله اعرافی برای حضور در جایگاه سخنرانی دعوت می‌کند.

رییس سابق جامعه المصطفی العالمیه با اطمینان از عزم و اراده بلند ریاست جدید جامعه المصطفی در ادامه راه جامعه می‌گوید و تاکید می کند این مسیر با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد، در جاهایی که نقص و ایرادی وجود داشته نیز با حضور حجت الاسلام عباسی رفع خواهد شد و در آینده حوزه، المصطفی نمود و روشنی بیشتری خواهد داشت.

پس از سخنرانی آیت الله اعرافی، نوبت به آخرین سخنرانی، یعنی رییس جدید جامعه المصطفی فرا می‌رسد. حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی پس از خوش وبشی کوتاه با آیت الله اعرافی به جایگاه سخنرانی قدم می‌گذارد.

رییس جدید المصطفی با بیان این‌که آیت الله اعرافی جوانی و عمر خود را در این مرکز گذاشته است، وی را عالمی وارسته و متخلق و متفکر، دارای سعه صدر، جهان شناس، مدیر توانا، حکیم و دور اندیش و رفیق صمیمی برای همکاران، صبور و بردبار و شخصیتی پرکار توصیف می‌کند.

در پایان مجری مراسم از حضرات آیات حسینی بوشهری، اعرافی، مقتدایی و حجج اسلام محمدی گلپایگانی و عباسی برای بخش پایانی مراسم و تقدیم پیام رهبر انقلاب دعوت می‌کند.

مراسم با اهدای لوح تقدیر به آیت الله اعرافی به پاس حدود دو دهه تلاش و مدیریت وی در جامعه المصطفی العالمیه به پایان می رسد؛ علما و شخصیت های حوزوی پس از خسته نباشید به آیت الله اعرافی به حجت الاسلام والمسلمین عباسی تبریک می گویند و سپس سالن را ترک می کنند.

من هم فرصت را غنیمت می شمارم و با شماری از شخصیت های حوزوی هم کلام می شوم و نظرشان را درباره مدیریت آیت الله اعرافی و مهم ترین اولویت هایی که رییس جدید باید بدان توجه کند می پرسم. /876/پ۲۰۰/ج

ارسال نظرات