۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹
کد خبر: ۵۸۵۹۲۰
آیت الله سیدان:

قول لین از نشانه های متقین است

آیت الله سیدان با اشاره به گفتار متقین از دیدگاه قرآن کریم، گفت: قرآن کریم و احادیث انسان مومن را به داشتن گفتار ملایم و لین سفارش کرده است.
 آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان امروز در ادامه سلسله جلسات درس اخلاق که در بیت وی برگزار می شود با توجه به قرآن کریم و احادیث به نحوه گفتار مومنان اشاره کرد.

وی با اشاره به خطبه متقین از امیرالمومنین(ع) در وصف صفات متقین، گفت: انسان دارای ظرفیت و استعداد بسیار زیادی است؛ زمینه ترقی انسان وجود دارد تا آنجا که فرشته ها خدمتگزار آن ها باشند چنانچه خداوند در قرآن می فرماید:« لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ».

آیت الله سیدان افزود: انسان اگر از استعداد و ظرفیت خود استفاده نکند دچار حسرت و خسران می شود و توجه به نشانه هایی که قرآن و احادیث برای متقین بیان کرده، بهترین برنامه برای استفاده از ظرفیت ها و استعدادها است.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با اشاره به حدیثی از امام موسی بن جعفر(ع) اظهار کرد: حضرت می فرماید: «هر کسی از نظر کسب صفات حسنه و ترک رزائل اخلاقی رو به رشد نیست، هر چه زودتر بمیرد به نفع وی است.» بنابراین انسان نباید در ارتباط با سعادت خود با تسامح برخورد کند چون دچار حسرت می شود.

قول لین از نشانه های متقین است

وی در ادامه به گفتار متقین از دیدگاه قرآن کریم پرداخت و گفت: در قرآن کریم برای گفتار تعبیرهای مختلفی از جمله قول سدید، قول عظیم، قول معروف، قول کریم، قول بلیغ و قول لین بیان شده است که با توجه به شرایط، مومنان از آن ها استفاده می کنند.

آیت الله سیدان با تأکید به داشتن قول لین در انسان مومن، اظهار کرد: بسیار سفارش شده است که انسان مومن گفتار ملایم داشته باشد چنانچه خداوند حضرت موسی(ع) را به قول لین در صحبت با فرعون سفارش کرد همچنین امام رضا(ع) نیز در مناظره با مأمون و اطرافیان وی با گفتاری ملایم آن ها را مغلوب کرده و حقانیت خود را به اثبات می رسانید.

استاد درس خارج حوزه علمیه اظهار کرد: در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) به گفتار ملایم تأکید شده است و این حضرت می فرماید:«در بهشت کاخ هایی وجود دارد که ساکنان آن ها کسانی هستند که گفتار ملایم دارند، مردم نیازمند را طعام می کنند، در سلام کردن سبقت می گیرند و نماز شب می خوانند».

وی افزود: با توجه به این حدیثی از پیامبر اکرم(ص)، سلام شعار محبت است و درباره نماز شب نیز امام حسن عسکری(ع) می فرماید: «نماز سفری است که موجب رسیدن انسان مومن به خداوند می شود» که البته منظور از رسیدن به خدا تقرب خاصه مومن است، مرز بین خالق و مخلوق مشخص است و  یگانه هستی خداوند است./۸۶۴/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات