۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۵۸۵۹۷۱
آیت الله صدیقی:

عده ای به دنبال ایجاد دو دستگی در حوزه علمیه هستند

امام جمعه موقت تهران با بیان این که عده ای به دنبال ایجاد دو دستگی در حوزه علمیه هستند، گفت: برخی با بر زبان جاری کردن الفاظی همچون «آخوندهای حکومتی» می خواهند حوزه های علمیه را به دو دسته تقسیم کنند.
مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله بهاء الدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران سه شنبه شب در مراسم بزرگداشت آیت الله بهاءالدینی که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به این که خداوند عالم آفرینش را به بهترین شکل ممکن آفریده است، گفت: جلوه های رحمت خداوند با هدایت مقرون هستند و خدای متعال همه استعدادها را برای رسیدن به مقصد نهایی هدایت کرده است.

وی با بیان این که بر اساس آیات قرآن کریم حیله و نیرنگ شیطان سست و ضعیف است، اظهار داشت: بشریت با خطری بزرگ به نام نفس اماره مواجه است و هر کس که در دام این خطر بزرگ بیافتد، بی شک سقوط خواهد کرد.

آیت الله صدیقی خاطرنشان کرد: انسان هایی که در دام نفس اماره گرفتار می شوند دیگر به آخرت توجهی ندارند و تنها در پی مقام، شهرت، شهوت و مواردی از این قبیل هستند و گمان می کنند در این دنیای فانی جاودانه زندگی خواهند کرد.

استاد حوزه علمیه به دام های گسترده نفس اماره اشاره کرد و با بیان این که خداوند برای هدایت انسان ها برنامه های خاصی را در نظر گرفته است، ابراز داشت: فطرت، الهامات و عقل سه راهی هستند که خداوند آن ها را برای هدایت انسان ها قرار داده است.

وی ادامه داد: خداوند قوه عقل را در وجود انسان ها قرار داده است و از انسان خواسته تا مصالح و مفاسد را به درستی تشخیص دهد؛ اگر انسان مقداری تعقل و تفکر داشته باشد درمی یابد که عالم و غیر عالم و رهیافته و از راه بیرون شده یکسان نیستند.

آیت الله صدیقی با اشاره به این که افراد عفیف، صالح و پاکدامن باید مدیریت جامعه را برعهده بگیرند، عنوان کرد: بر اساس روایات، مدیریت یک جامعه و امت باید به افراد عالم و متعهد سپرد، نه کسانی که فاسق بوده و اهل سازش با بیگانه هستند.

امام جمعه موقت تهران با ابراز تأسف از این که برخی در ولایت فقیه و رهبری حکومت اسلامی شبهه ایجاد می کنند، تصریح کرد: مسأله ولایت دانای متعهدِ امین به گونه ای نیست که پیچیدگی داشته باشد که عده ای نسبت به آن چون و چرا داشته باشند؛ در سلطنت شاه بسیاری از افراد چون و چرا نداشتند، اما در حکومت و ولایت نایب امام زمان(عج) چون و چرا می کنند و می خواهند در بخش های مختلف از جمله حوزه های علمیه دو دستگی ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: برخی با بر زبان جاری کردن الفاظی همچون «آخوندهای حکومتی» می خواهند حوزه های علمیه را به دو دسته تقسیم کنند؛ این حکومت را خداوند به وجود آورد و همه مراجع تقلید و روحانیون در میدان بودند و مبارزه کردند تا حکومت اسلامی تشکیل شد؛ حال آیا اگر کسی از حاکمیت اسلامی و یا از یک مجتهد عالم حمایت کند، حکومتی تلقی شده و با کسی که هیچ اهتمامی به امور مسلمانان ندارد، تنها عبا به سر خود می کشد و نماز می خواند و دیگر هیچ تأثیری ندارد، یکسان دانسته می شود؟

آیت الله صدیقی در ادامه با بیان این که خداوند علاوه بر هدایت های درونی، انبیا و اوصیای الهی را برای هدایت بشریت برانگیخت، مطرح کرد: انبیا و اوصیای الهی پس از این که به معرفت الهی دست یافتند برای انسان ها به الگو تبدیل می شوند و امور بشریت را زمامداری کرده و آن ها را هدایت می کنند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به این که علما به وراثت از انبیا و اوصیای الهی متکفل امور معنوی بشریت هستند، گفت: طبق فرموده امام زمان(عج)، در زمان غیبت، مردم باید غذای معنوی و روحی خویش را از علمای دین طلب کنند، زیرا علما در مبانی دینی غواصی کرده و به اوج قله معرفت رسیده اند و به تبعیت از پیامبراکرم(ص) بشریت را به سوی معرفت الهی دعوت می کنند.

وی ادامه داد: علما ابتدا خودشان به سوی مقصد حرکت می کنند و سپس از مردم دعوت به عمل می آورند، نه این که خودشان بنشینند و مردم را راهی کنند.

آیت الله صدیقی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی نورانی می فرمایند «دو گروه کمر مرا شکستند و آن دو گروه جاهلان متمسک و عالمان متهتک هستند»؛ جاهلان متمسک همان روشنفکران درس نخوانده ای هستند که علما، فتاوا، اسلام و تقلید را قبول نداشته و قبله آن ها کاخ سفید و اروپایی ها است؛ این افراد در برابر غرب خودباخته بوده، نسبت به مسائل درون کشور و حل آسیب هایی همچون فضای مجازی و رانت خواری ها بی توجه هستند و کسانی که عاشقانه و خالصانه برای دفاع از حریم اسلام از جان خود می گذرند را سیاسی و حکومتی خوانده و از ارزش ها قداست زدایی می کنند.

امام جمعه موقت تهران به مسأله «عالمان متهتک» اشاره و بیان کرد: این دسته از افراد عالم هستند و با همه مبانی دینی آشنایی دارند، اما پرده حرمت حق را پاره کرده و خودشان را با مادی گرایی آلوده می کنند.

وی با بیان این که امروزه حوزه های علمیه قداست بسیاری دارند، تأکید کرد: شاهد بودیم که از میان طلاب علوم دینی عده زیادی به مدافعان حرم پیوستند و برای جامعه روحانیت افتخار آفریدند؛ حوزه های علمیه مردم را راهی جبهه ها نمی کنند، بلکه در ابتدا خودشان راهی جبهه ها و میادین شده و سپس از مردم دعوت به عمل می آورند.

آیت الله صدیقی با اشاره به این که حوزه های علمیه ادامه دهنده راه انبیای الهی هستند، گفت: حوزه های ما تا به امروز در خط پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) قدم برداشته، در ابعاد مختلف، متعهد، متدین، عاشق و مجاهد بوده و از حیثیت خود برای سرافرازی اسلام مایه گذاشته اند.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر این که عالمی که مردم را به تردید می اندازد، مؤمن نیست و باید از او دوری کرد، اظهار داشت: آن دسته از عالمانی که مردم را نسبت به مسأله ولایت دچار تردید می کنند، مؤمن و متدین نیستند.

وی با بیان این که علمای حقیقی در عین این که با یکدیگر اختلافات علمی دارند، با همدیگر متحد هستند، ابراز داشت: دو قطبی سازی جامعه  و به راه انداختن احزاب مختلف با سیره علما و بزرگان منافات دارد.

آیت الله صدیقی به ابعاد شخصیتی آیت الله بهاءالدینی اشاره و عنوان کرد: مردمی بودن، تواضع، نورانیت، در قید و بند دنیا نبودن، بصیرت، معرفت، هدایتگری، حمایت از طلاب، رزمندگان و بسیجیان، ارتباط داشتن با امام زمان(عج) و صاحب نفس بودن از جمله ویژگی های ایشان بود.

وی در پایان یادآور شد: هنگامی که پس از رحلت امام خمینی(ره) به یک شخصی پیشنهاد قائم مقامی دادند، ایشان فرمودند «ما اینجور نمی بینیم، اگر خیری باشد در آقا سید علی است»./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات