۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹
کد خبر: ۵۸۶۰۳۰
به میزبانی پژوهشکده باقرالعلوم؛

نقش خانواده در کنترل فرزندان در شبکه‌های اجتماعی بررسی شد

نشست نقش خانواده در کنترل فرزندان در شبکه‌های اجتماعی از سلسله نشست‌های همایش علمی و پژوهشی "اخلاق و رسانه" با حضور حجت الاسلام والمسلمین کریم خان‌محمدی در پژوهشکده باقرالعلوم(ع) قم برگزار شد.
نشست نقش والدین در کنترل فرزندان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نقش خانواده در کنترل فرزندان در شبکه‌های اجتماعی از سلسله نشست‌های همایش علمی و پژوهشی "اخلاق و رسانه" ظهر امروز با حضور حجت الاسلام والمسلمین کریم خان‌محمدی، مدیر گروه تربیتی و اجتماعی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) در سالن همایش‌های این پژوهشکده برگزار شد.

تفاوت دو نهاد خانواده و دولت در کنترل

بر اساس این گزارش حجت الاسلام والمسلمین خان‌محمدی با اشاره به تفاوت دو نهاد خانواده و دولت در کنترل افراد اظهار داشت: خانواده با جامعه متفاوت است و اگر قرار باشد که کنترلی بر فرزندان و کودکان صورت گیرد، متولی آن خانواده خواهد بود نه دولت.

وی در ادامه به طرح بحث در رابطه با موضوع تکنولوژی و فرهنگی پرداخت و بیان کرد: تکنولوژی با فرهنگ بی ارتباط نبوده و این گونه نیست که تکنولوژی بیاید و اثری در فرهنگ نداشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ادامه داد: همین که تکنولوژی مدرن وارد شود، در فرهنگ اثر می‌گذارد به خصوص تکنولوژی مانند تلویزیون، موبایل و ماشین به کلی ساختار خانواده را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و با وجود آنها دیگر نمی‌توان هنجارهای سابق تربیتی را ادامه داد.

تغییر آموزه‌های دینی به واسطه تکنولوژی

وی اضافه کرد: طبق روایات وارده مردان نباید در جایی که خانمی تازه نشسته است، بنشینند؛ اما این آموزه دینی را امروزه کمتر کسی می‌تواند رعایت کند، چراکه در وسایل نقلیه‌ عمومی مانند تاکسی، به هیچ عنوان امکان رعایت چنین امری وجود ندارد و هیچ آیت الله و مرجعی این آموزه را نمی‌تواند رعایت کند.

مدیر گروه تربیتی و اجتماعی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) بیان کرد: امروزه تکنولوژی مانند هواپیما باعث شده که نماز صبح در حج سر وقت خود خوانده نشود، بنابراین تکنولوژی در فرهنگ اثرگذار خواهد بود.

وی افزود: نتیجه بحث این می‌شود که بعد از ورود تکنولوژی مدرن به کشور همانند تلفن همراه که از مختصات پیچیده‌ای برخوردار است، شبکه‌های اجتماعی پیشرفته شکل می‌گیرد، قبلا هم شبکه‌های اجتماعی وجود داشته، اما این شبکه‌های اجتماعی به صورت مجازی نبوده است که افراد در جاهای مختلف باشند و در گروهی مرتبط با یکدیگر به صورت مجازی رابطه داشته باشند، بلکه قبلا این ارتباطات اجتماعی در فضای عینی شکل می‌گرفت، به همین خاطر همین که تکنولوژی شکل بگیرد، ماهیت را هم تغییر خواهد داد.

تکنولوژی بالاصاله مثبت است

حجت الاسلام والمسلمین خان‌محمدی با اشاره به تغییر رفتارهای جامعه ایران به واسطه تکنولوژی خاطرنشان کرد: در گذشته اگر کسی می‌خواست تلفنی بزند، به خاطر سیم دار بودن تلفن، لزوما باید به نزدیکی آن می‌رفت؛ اما امروزه با موبایل در هرجایی می‌تواند صحبت کند که این امر کنترل والدین بر فرزندان را مشکل کرده است.

وی با بیان این‌که تکنولوژی بالاصاله مثبت است، گفت: به اعتقاد ما اصل وجود مثبت است، به تعبیر دیگر وجود نور است و عدم منفی، از جمله این‌که اطلاع رسانی، کسب علم، سرگرمی، ایجاد همبستگی اجتماعی نیز از کارکردهای مثبت تکنولوژی محسوب می‌شود.

گفتنی است، گزارش کامل سخنان حجت الاسلام والمسلمین خان‌محمدی در نشست "نقش خانواده در کنترل فرزندان در شبکه‌های اجتماعی" به زودی در خبرگزاری رسا منتشر می‌شود./876/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات