۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳
کد خبر: ۵۸۶۰۵۳
رییس مجمع عالی تفسیر:

وحدت تفکر شیعه است نه شعار

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی با بیان این که وحدت تفکر شیعه است نه شعارگفت: جمهوری اسلامی ایران در بوسنی، فلسطین، لبنان و سوریه ثابت کرده که عملا به دنبال وحدت است.
سیدمرتضی میرکتولی

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تبریک میلاد پیامبراکرم(ص) و امام صادق(ع) گفت: میلاد فردی که حقیقت تام برای بشر است منشأ وحدت در میان مذاهب اسلامی خواهد بود و این هفته به درستی هفته وحدت نامیده شده است؛ قرآن کریم تمام ادیان را در حالی که فاصله فراوانی با یکدیگر دارند به جمع شدن حول محور توحید دعوت می کند بنابراین وحدت در میان مذاهب اسلامی اولویت دارد زیرا مشترکات فراوانی با یکدیگر دارند.

رییس مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم ادامه داد: اشتراک ما با سایر ادیان در زمینه معاد و توحید است اما در میان مذاهب اسلامی علاوه بر توحید، معاد و نبوت خاصه در زمینه نبوت عامه نیز با یکدیگر دارای اشتراک هستیم؛ جدای از این که اختلاف اندکی در زمینه مسائل اعتقادی و عملی میان ما و سایر مذاهب اسلامی وجود دارد مشترکات فراوانی نیز وجود دارد که می توانیم در محور آنها گرد هم جمع شویم.

وی با اشاره به سخنان حضرت آیت الله سیستانی اظهار کرد: حضرت آیت الله سیستانی خطاب به مذاهب اهل سنت می گوید، «نگویید ما براداران یکدیگر هستیم، ما نمی گوییم شما برادران ما هستید بلکه شما نفس و جان ما هستید» که جمهوری اسلامی و حوزه علمیه در عمل نیز این سخن را ثابت کرد.

وی با بیان این که قرآن کریم در آیات سوره ممتحنه سیاست کلی اسلام را در سه محور بازگو می کند، اظهارکرد: نخستین محور، وحدت محلی و بومی یا وحدت میان مذاهب اسلامی، دومین محور وحدت منطقه ای میان ادیان آسمانی و دیگری سیاست بین المللی اسلام یا احترام به تمام نوع بشر است.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی ادامه داد: در سیاست منطقه ای ادیان آسمانی را برداران خود می دانیم چنانچه قرآن کریم می گوید مسیحیان برادران شما هستند اگر قرآن در ایات سوره ممتحنه سیاست کلی را تدوین کرده است نباید از خود اظهار نظر کرده و دیگران را به راحتی از خود طرد سازیم؛ هفته گذشته که در کشور سوریه بودم یک طلبه از افراد فوعه و کفریا بیان می کرد زمانی که توافق  شد هشت هزار نفر از اهالی این شهرها می توانند خارج شوند در هنگام خارج شدن به دلیل طولانی بودن مسیر نمازم در حال قضا شدن بود در نتیجه از افراد داعشی اجازه گرفتم تا نمازم را بخوانم.

وی افزود: آن طلبه سوری می گوید پس از تمام شدن نماز مشاهده کردم تعدادی از نیروهای داعشی بالای سر من ایستاده اند و با تعجب مرا نگاه می کنند و گفتند مگر شما نماز هم می خوانید و نماز و وضوی شما شباهت زیادی با وضو و نماز ما دارد؛ شخصی از آنها پرسید به چه دلیل ما را تکفیر می کنید که  در پاسخ گفتم شما هستید که ما را تکفیر می کنید؛ که در همین زمان فردی از فرماندهان داعش با عصبانیت آنها را از من جدا کرد.

رییس مجمع عالی تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه با اشاره به سخن امام خمینی(ره) مبنی بر این که کسانی که به دشمنی و تفرقه میان شیعه و سنی دامن می زنند نه شیعه هستند و نه سنی گفت: بنابر سخن امام خمینی(ره) این تفرقه میان شیعه و سنی از کجا شروع می شود؟ این گونه مسائل از سوی استکبار جهانی و صهیونیست بین الملل دنبال می شود.

وی افزود: چنانچه در قرن 19 در فاصله 30 سال جنگ های شدید میان کاتولیک ها و پروتستان ها رخ داد موجب شد که مردم به کلیت دین مسیح بی اعتقاد شوند؛ امروزه نیز می خواهند میان تشیع و تسنن جنگ راه اندازند تا مردم را از دین اسلام بدبین کنند در حالی که بیشترین جنایت ها در کشورها مدعی حقوق بشر رخ می دهد.

وی با بیان این که وحدت میان شیعه و سنی تنها یک شعار نیست بلکه در عمل نیز آن را ثابت کرده ایم، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران در بوسنی، لبنان، سوریه و فلسطین ثابت کرده است که به دنبال وحدت است و در مقام عمل نیز اهل تسنن را برادر خود می داند زیرا بیش از 70 درصد مردم سوریه سنی هستند اما ایران به کمک آنها رفت همچنین مردم فلسطین؛ بنابراین وحدت یک تفکربنیادی در شیعه است نه یک شعار./1324/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات