۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
کد خبر: ۵۸۶۱۲۵
آیت الله میرباقری:

انسان نمی تواند معصوم را به عقل و احساسات خود محدود کند

نماینده خبرگان با اشاره به این که تحلیل گران تاریخ ابتدا باید عظمت واقعه کربلا را درک کنند و سپس به تحلیل بپردازند، گفت: باید دانست فعل امام معصوم(ع) به ویژه فعلی همچون عاشورا معطوف به کل تاریخ است.
آیت الله سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری چهارشنبه شب در چهارمین جلسه از سلسلسه جلسات بررسی و تحلیل تاریخ زندگانی سیدالشهدا(ع) با بیان این که امام حسین(ع) مصداق زیارت جامعه کبیره هستند، گفت: قیام اباعبدالله(ع) را نباید معطوف به سال 61 هجری دانست، بلکه باید فهمید که امام معصوم(ع) در همه زمان ها تصرف دارند و افعالشان در همه اعصار و زمان ها جاری است.

وی با تأکید بر این که در تحلیل و بررسی ها باید شأن امام حسین(ع) رعایت شود، اظهار داشت: در تحلیل ها همواره باید در نظر داشت که امام حسین(ع) معصوم هستند و بر اساس اسرار تدبیر الهی دست به انجام فعل می زنند.

آیت الله میرباقری خاطرنشان کرد: قیام عاشورا حادثه ای است که عهد آن در عالم قبل از خلقت و دنیا میان امام حسین(ع) و خداوند بسته شده است و پیامدهای آن تا ظهور و رجعت و حتی بعد از آن نیز ادامه دارد؛ به عبارت دیگر قیام امام حسین(ع) همه عوالم را تحت تأثیر قرار داده است.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که تحلیل گران تاریخ ابتدا باید عظمت واقعه کربلا را درک کنند و سپس به تحلیل بپردازند، عنوان کرد: گاهی در برخی کتب تحلیلی مشاهده می شود نویسنده علیرغم تلاش ها و پژوهش های خوبی که انجام داده، معیارهای تحلیل امام معصوم(ع) را رعایت نکرده است؛ در تحلیل فعل معصوم(ع) باید مقدمات و مؤخرات را در نظر گرفت و دانست که فعل امام معصوم(ع) به ویژه فعلی همچون عاشورا معطوف به کل تاریخ است.

وی در ادامه با بیان این که فعل معصوم(ع) بر اساس اسرار الهی است، ابراز داشت: ائمه معصومین(ع) خزانه داران اسرار تدبیر الهی هستند، بنابراین افعالی که از ایشان سر می زند سراسر سِرّ است و نمی توان آن را به راحتی تحلیل کرد؛ از سویی هم باید دانست که خداوند مخلوقات خود را با مجهولات مورد امتحان قرار می دهد، یعنی عمل انسان به هر اندازه از تعبد بیشتری برخوردار باشد، ارزش بیشتری خواهد داشت، بر این اساس زمانی که ما چرایی قیام امام حسین(ع) را ندانیم، اما به حقانیت آن شهادت بدهیم، عمل با ارزش تری انجام داده ایم.

آیت الله میرباقری ادامه داد: انسان به هر اندازه که در برابر مجهولات تواضع کند، حقیقت ها برایش مکشوف خواهند شد، بنابراین همه ما باید در برابر فعلی که از معصوم(ع) صادر می شود تسلیم محض باشیم.

نماینده مردم البرز در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: فعل معصوم(ع) بر اساس تدابیر و اسرار الهی صورت می گیرد، پس نباید در آن ها خدشه وارد کرد؛ گاهی مشاهده می شود عده ای از عاشورا با عظمت یاد می کنند، اما این ادبیاتشان در جریان صلح امام حسن(ع) به چشم نمی خورد و این یعنی این افراد حقیقت امامت را درک نکرده اند و معصوم(ع) را در عقل و احساسات خودشان محدود می کنند.

وی با تأکید بر این که تحلیل سابق بر تسلیم بی معنا است، بیان کرد: باید در نظر داشت که بسیاری از اسرار افعال معصومان(ع) در دنیا روشن و مکشوف نخواهد شد، برای همین باید فهم ما متأخر از تسلیم باشد، یعنی ابتدا در برابر فعل معصوم(ع) تسلیم شویم تا بتوانیم از اسرار پرده برداریم.

آیت الله میرباقری یادآور شد: البته ناگفته نماند تحلیلی که بر اساس آثار امام معصوم(ع) و برای تولی ایشان صورت می گیرد بسیار خوب است، زیرا بدین واسطه انسان با تمسک به اهل بیت(ع) نورانی می شود./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات